שתף קטע נבחר

סימנים שהילד מוכן לכיתה א'

זה הזמן לרשום את הילדים לבית הספר, אבל גם אם הילד הגיע לגיל המתאים הורים רבים מתלבטים וחוששים בנוגע למעבר הכל כך דרמטי הזה. פסיכולוגית מרגיעה ומסבירה לאיזה דברים חשוב לשים לב לפני ההחלטה הגורלית

ימים אלה הם שיאה של תקופת הרישום למוסדות החינוך ברשויות המקומיות. הורים נרגשים דנים ביניהם על הרישום הנכון ביותר עבורם ועבור הילד או הילדה הצעירים, להם מחפשים מסגרת חינוכית שתדע למצות את הכישורים והאופי של כל ילד.

 

הורים רבים מתלבטים אם להעלות את הילד מהגן לכיתה א' או לא להמתין שנה נוספת בגן הילדים. השינוי והמעבר מגן הילדים לבית הספר הוא אכן מאתגר ולא פשוט לכל ילד וכולל כמה שינויים שיכולים להתפרש אצל ילדים כמשמעותיים ביותר.

 

קראו עוד:

הבקשה המפתיעה לטיול בר מצווה

איך תדעו שיש לכם ילד מפונק?

11 דרכים לחיזוק הביטחון העצמי של הילדים

 

מדובר במעבר ממסגרת משפחתית יחסית למסגרת גדולה בה יש יותר מבוגרים ויותר ילדים. מבחינה פיזית מבנה בית הספר הוא גדול ורחב ידיים לעומת המבנה האינטימי של גן ילדים שהכיל את כל עולמם וצרכיהם של הילדים.

 

לכך יש להוסיף את הלמידה עצמה: הילדים עוברים ממערכת עם דרישות מועטות ולמידה חווייתית למערכת שנחשבת למאתגרת יותר, דורשת עצמאות גדולה יותר, כישורים חברתיים ומעל הכל – מעניקה דרכי למידה ושעות למידה קבועות. למרות זאת, מרבית הילדים עוברים בהצלחה מרשימה את המעבר וכיום יותר ויותר בתי ספר מתאימים את כיתות א' לאתגרים אלו.

 

בית ספר (צילום: shutterstock)
האם הילדים מגלים עצמאות?(צילום: shutterstock)

 

אז איך נדע האם הילד או הילדה אכן מוכנים למעבר לכיתה א'?

חשוב לבחון אצל הילד ארבעה היבטים מרכזיים: קוגנטיבי, רגשי, חברתי ופיזיולוגי. בכל אחד מהיבטים אלו על ההורים להיות ערניים ליכולות שונות שהינם יכולות התפתחותיות נורמטיביות ומגיעות לרוב להבשלה לקראת הכניסה לכיתה א'.

 

ההיבט הקוגנטיבי

זיכרון ויכולת ריכוז: בשנה השישית על ההורים להבחין בעלייה משמעותית ביכולת הזכירה וביכולת של הילד להיות מרוכז בגירוי אחד ללא מוסחות, מה שיאפשר זכירה של התכנים הנלמדים

סקרנות: המוטיבציה של הילד לחקור ולהבין את העולם, והיכולת לשאול שאלות וליהנות מהלמידה.

כישורי שפה: בחינה של עושר אוצר המילים, הבעה מילולית, הבנת הנשמע, ידע כללי, כושר המשגה (גודל, צבע, צורה וקטגוריות נוספות).

חשבון: ספירה ומניה, מניפולציות חשבוניות, מושג מספר, זיהוי ספרות עד עשר.

ניצני אוריינות ומודעות פונולוגית: זיהוי אותיות והשמות שלהן, יכולת לפרק מילים להבהרות, לזהות צליל פותח וצליל סוגר.

 

ההיבט הרגשי

על ההורים להביט האם הילד מגלה עצמאות ופחות תלותי במבוגרים סביבו, האם נוטה לקבל אחריות למעשיו, יכולת למלא תפקידים, שיפור בדחיית סיפוקים, האם מתמודד עם תסכולים ונכון לקבל חוקים והוראות.

 

ההיבט החברתי

ההיבט החברתי לא פעם מדיר שינה מעיני ההורים. כדאי לבחון את היכולת לשחק יחד עם חבר, היכולת לפתור מריבות תוך כדי משחק וניהול משא ומתן חברי, קבלה והבנה של חוקי משחק, יכולת לשתף פעולה ולוותר במידת הצורך. כמו כן, יש להביט אם הילדים מתחילים ביצירת קשרי חברות ראשוניים ומבינים נורמות חברתיות בסיסיות.

 

ההיבט הפיזיולוגי

חשוב לקבל מושג על המוטוריקה הגסה והעדינה של הילד והתפיסה החזותית שלו כפי שהתפתחה בשנות הגן. האם הילד יציב ותנועותיו מתואמות, האם מגלה יד דומיננטית, יודע איך לאחוז בעיפרון, לגזור ולשרוך שרוכים.

 

קבלת ההחלטה על המעבר מהגן לכיתה א' היא אכן החלטה מורכבת ולא מעט גורמים משפיעים עליה לכאן או לכאן. חשובה מעורבות גבוהה ומוקדמת של ההורים כבר בכניסה לגן חובה ובמהלכו, מכיוון שניתן לעשות הרבה כדי לעבוד על מוכנות הילד במידה וזה מקבל מענה לאורך השנה ולא רק בדקה התשעים.

 

בנוסף, נדרש שיתוף פעולה של אלה יחד עם הגננת ולעיתים אף פסיכולוג שיסייעו למעבר מוצלח. באופן כללי ניתן לומר שנשקול הישארות של שנה נוספת בגן במקרים של חוסר בשלות וגיל צעיר יחסית (ילידי ספטמבר-דצמבר), ילד שהתפתחותו הייתה איטית באופן עקבי, ילד שחווה מצב משברי כלשהו בסמוך לכניסה לבית הספר (עולה חדש או מחלה מתמשכת) או במקרה שהקשיים של הילד אותרו מאוחר מדי.

 

מעל כל אלה, על ההורים לתמוך מצידם במעבר עד כמה שאפשר במספר צעדים פשוטים: ראשית עליהם לבצע עבודה עצמית על הרגשות והעמדות שלהם כלפי הסוגיה. לאחר מכן לבחון כיצד ניתן לבחון את הבעיות שהתגלו ולקבל הדרכה מעשית לפתרון.

 

כמו כן, אלה יכולים לערוך לילד הכנה מקדימה והיכרות עם בית הספר ובכך להפיג חלש מהחששות. לחילופין, ניתן לנהל עם הילד שיחות שידגישו את הדמיון שיש בין המוסדות ולאו דווקא את השוני שנולד כתוצאה מהמעבר. ועצה שלי, שחשובה לנושא זה ובאופן כללי: ללמוד להקשיב לצרכים של הילד, להיות סבלניים ולהעביר לו מסרים מחזקים. בסופו של דבר, במוקדם או במאוחר, כולם יעלו ויסיימו בהצלחה את כיתה א'.

 

הכותבת היא מנהלת השירות הפסיכולוגי חינוכי בעיריית ירושלים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ההחלטה על המעבר של הילדים לבית הספר
צילום: shutterstock
מומלצים