שתף קטע נבחר

אבסורד: הפיצוי לצרכנים - 2.4 מיליון שקיות פלסטיק בחינם

רשת הסופרמרקטים מעיין 2000 מכרה שקיות נשיאה בלי שהציגה את מחירן בשלט ובלי שהעבירה את הכספים לקרן לשמירת הניקיון. במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית הוחלט שהפיצוי לצרכנים יהיה חלוקת שקיות חינם, באופן שמנוגד לרוח חוק השקיות. המשרד להגנת הסביבה מתנגד: "יש עוד מי שחושב ששקיות ב'חינם' זה פיצוי"

חלמאות בחסות בית המשפט? במסגרת הסכם פשרה שהתגבש בתביעה ייצוגית, רשת השיווק מעיין 2000 תחלק 2.4 מיליון שקיות חינם כפיצוי לצרכנים. אמנם לא מדובר ברשת שנחשבת ל"קמעונאי גדול" ועל כן היא לא מחויבת על פי חוק לגבות תשלום מצרכנים על שקיות, אך הפיצוי מנוגד לרוח חוק השקיות לפיו יש לפעול כדי להגביל את חלוקת שקיות הפלסטיק. ההסדר הוצע על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים, שעדיין לא אישר אותו.

 

"חלוקה פראית": טריק השקיות של שופרסל ודור אלון

חוק השקיות הביא לזינוק במכירות שקיות אשפה בסופר

האם אפשר לקבל החזר כספי על שקיות?

 

>>לסיפורים הכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

 

    (צילום: עמית שבי)
(צילום: עמית שבי)

הטענה: הרשת לא ציינה בשלט את מחיר השקיות

הפשרה הגיעה אחרי שצרכן הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשת מעיין אלפיים, בטענה שהיא גבתה מלקוחותיה כסף על שלושה מיליון שקיות, למרות שחוק השקיות לא חל עליה. לטענתו, הרשת לא העבירה היטל מהגבייה שגבתה על השקיות לקרן לשמירת הניקיון וכן לא הציבה שלטים בסניפיה בהם מותג מחיר השקיות לצרכן. המבקש לתבוע טען שמאחר שבאותה שנה השקיות נמכרו מבלי שהוצג מחירן, בית העסק עבר על הוראות חוק הגנת הצרכן.

 

מעיין 2000 טענה שמדובר בטעות בתום לב, שכן היא חשבה שהחוק כן חל עליה. לטענת הרשת, מיד עם הגעת תלונות בעניין היא הציבה שילוט בסניפיה בו ציינה כי גביית התשלום בגין שקיות נשיאה אינה מכוח חוק השקיות, אלא ככל מוצר צריכה אחר הנרכש על ידי הלקוחות. לטענתה לא מדובר בהטעיה מכוונת והיקף ההטעיה הוא מינורי משמעותית לעומת הנטען בתובענה.

 

בית המשפט ביקש מהצדדים להגיע לפשרה שהוא הציע. נקבע שאחרי שהרשת תחלק שקיות חינם במסגרת הפשרה, אם היא תהיה מעוניינת להמשיך למכור שקיות בכסף, עליה ליידע לקוחותיה באמצעות שילוט מתאים. בינתיים הרשת ממשיכה לגבות כסף על שקיות.

 

המשרד להגנת הסביבה: למה שקיות בחינם זה פיצוי?

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט מסר ל-ynet כי "בזמן שהמשרד מקדם חקיקה סביבתית והתנהגות צרכנית נכונה, יש עוד מי שחושב ששקיות ב'חינם' זה פיצוי".

 

לטענתו, "חלוקה בחינם של שקיות כפיצוי לציבור נוגדת את מהות החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות. כמו-כן, ההסדר נוגד את מטרות החוק להסדרת הטיפול באריזות".

 

המשרד פנה ליועמ"ש והוא הסכים בעקבות הפנייה להוסיף הערה לתשובתו לבית המשפט: "הגורמים המקצועיים יבקשו להפנות את תשומת לב בית המשפט הנכבד להשפעה הסביבתית הצפויה מאישורו של הסדר הפשרה, בנוגע לחלוקת למעלה משני מיליון שקיות בחינם". יחד עם זאת המדינה לא הביעה התנגדות להסדר.

 

בית המשפט עשוי להתחשב בהערה זו ולקרוא לצדדים לגבש הסדר פשרה חלופי. בנוסף, הסדר הפשרה עשוי להיות מבוטל אם 50 לקוחות או יותר יודיעו שהם לא מעוניינים להיכלל בהסדר.

 

בא כוח המבקש עו"ד מתן פריידין ממשרד ולדמן דוד זוכוביצקי פריידין מסר בתגובה: "עמדת היועמ"ש כפי שהוגשה לבית המשפט היא כי הוא אינו מתנגד להסדר. לטעמנו ההסדר הינו נכון ומוצדק. רשת מעיין 2000 הטעתה את צרכניה לחשוב כי חוק השקיות חל עליה, בעוד שבפועל הוא אינו חל. לכן קיים הצדק ברור כי מי שלקח כספים בגין שקיות בניגוד לחוק יחזיר את התעשרותו לציבור".

 

ממעיין 2000 לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים