שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    קבוצות רכישה ואפליקציות: הדרכים החדשות לקנות פירות וירקות

    נגד כל הסיכויים, ענף המכירה הישירה פורח ומאות חקלאים לוקחים בו חלק ואף מפעילים מועדוני לקוחות. הביקוש מגיע דווקא מהצרכנים שגם מארגנים עשרות קבוצות רכישה לפירות וירקות כדי לעקוף את הרשתות ויש גם אפליקציות שרוצות להיות האיביי של החקלאים בישראל. "בסופר תקבלי משלוח תוך 4 שעות, אצלי תקבלי ירק שנקטף לפני 4 שעות"

    "איפה אתן ממליצות לקנות פירות וירקות באיכות טובה?", שאלה חברה בקבוצת אמהות של אחת מערי מרכז הארץ. נשים השיבו לשואלת בהמוניהן ומהתשובות משתקפת תמונה מדהימה: אף אחת לא הציעה לה לקנות ברשתות השיווק הזולות או היקרות.

     

    יש לכם יוזמה מעניינת? ספרו לנו >>

     

    "מיליוני אריזות פלסטיק חד פעמיות יכנסו לשוק"

    משרד החקלאות ישלם לרשתות כדי שימכרו לנו פירות וירקות בפלסטיק

    שופרסל רוצה למכור לכם ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק

    חריגות הדברה בתותים, חסה ותבלינים

     

    הן ממליצות כמובן על ירקניות באזור, אבל לא רק: שמות של אתרי אינטרנט לממכר ישיר של ירקות ופירות (כמו משק חביביאן ומושבניק) היו גם הם בין התשובות הנפוצות וכך גם אתרי אינטרנט, אתרים של שווקים (כרמלה, מחנה יהודה) ואתרי ירקניות (כמו טבע שוק).

    קבוצת רכישה פירות ירקות ()
    דרישה שבאה מהצרכנים: ירקות ופירות ישירות מהחקלאי, שנקנו על-ידי חברי קבוצת רכישה של תוצרת אורגנית מגבעתיים

    קבוצת רכישה תוצרת אורגנית גבעתיים ()
    אף אמא לא המליצה: קני ירקות ופירות ברשתות השיווק, למרות שהמחירים שם נחשבים לנמוכים יחסית לירקניות ולשיווק ישיר

     

    הן המליצו גם על חקלאים שמביאים להן תוצרת עד הבית וגם על קבוצות רכישה של צרכנים, שהתארגנו יחד לשם קנייה ישירה מחקלאים. כן, יש עשרות קבוצות וואטסאפ ופייסבוק של אנשים שקונים במשותף ישר מהחקלאי, מורידים מחירים ומתפעלים את המשלוחים בעצמם. צרכניות המליצו גם על משקים באזור, שביום מסוים בשבוע ניתן לנסוע ולרכוש מהן תוצרת טרייה. כולן מזהירות: המחירים בשיטות הרכישה האלה עלולים להיות גבוהים אבל הסחורה משובחת.

     

    ממכירת מחאה - לדרישה של צרכנים

    כשקנייה ישירה מחקלאים הפכה לתופעה לפני מספר שנים, הקטליזטור היה מחאה של חקלאים נגד רשתות השיווק וגופי השיווק הסיטונאי האגרסיביים שמרווחי השיווק שלהם עומדים על מאות אחוזים, כשלחקלאי הם מותירים אחוזי רווח בודדים. חקלאים, בעיקר מהמושבים, הביעו את המיאוס שלהם מהשיטה בכך שהפכו בעצמם למוכרים ומשווקים.

     

    איש לא ידע אז אם תופעת המכירה הישירה מהחקלאי לצרכן תחזיק מעמד. ובכן, היא נעצה שורשים ואף גדלה להפתיע, רק שכיום נראה שלבלוב בתחום - בא דווקא מכיוון הצרכנים. היום, אם הרשתות לא מספקות לצרכן את מה שהוא רוצה, הוא יחפש ויארגן ויגדל את זה בעצמו. אם בתחילת העשור, בעלי הבסטות בשוק ראו בעיניים כלות כיצד צרכנים עוזבים אותם לטובת הרשתות, משום שהאחרונות הציעו ק"ג עגבניות ב-90 אגורות - היום כיוון הרוח השתנה. צרכנים מוכנים לשלם תשעה שקלים על ק"ג עגבניות, אבל כאלה שנקטפו אתמול והן טעימות כביום היוולדן ובידיעה שרוב הסכום הזה הולך למי שטיפח אותן ביזע ובאהבה.

     

    הבערה הזאת, שבכוחה לשנות שוק אם תתפשט, עדיין רוחשת בשוליים. במשרד החקלאות העריכו ב-2016 שמכירה ישירה לסוגיה מהווה כ-2% מהשוק. בהתאחדות האיכרים מעריכים שמדובר כיום ביותר מ-5% מהשוק. בשוקבוק, אחד האתרים החלוצים בשיווק ישיר, מספרים על צמיחה של 10% בחודש במכירות.

    אינפו כלכלה פירות ירקות ()

    סחורה שקטפו לפני ארבע שעות

    אייל יעקובי מבעלי שוק בוק מספר שהמיזם – פלטפורמת מכירה שמספקת לחקלאים הזדמנות למכור את הסחורה שלהם באופן ישיר (כמעט) התרחב ל-140 חקלאים וצפוי להיות רווחי בעוד שנתיים: "יש תחושה מאוד גדולה של תסכול מצד המגדלים, שרואים את הסחורה שלהם נמכרת ביוקר וגם הצרכנים מתוסכלים כי הם הולכים לסופרמרקט ורואים מוצרים ישנים ולא טובים", הוא אומר. "באופן הזה, החקלאים מתוגמלים יותר על המוצר שלהם והצרכן מקבל מוצר שנקטף אתמול. החקלאים קובעים את המחיר והם עומדים מאחורי התוצרת. החקלאי מתוגמל בצורה הגונה והוא מרגיש מחויבות מאוד גדולה. אם חקלאי מפשל מחר לא קונים ממנו יותר. יעברו למגדל אחר.

     

    "בעוד שהסופרמרקטים מתהדרים שתוך ארבע שעות הם מביאים לך את הסחורה הביתה, אני אומר: זה יגיע מחר, אבל זו תהיה סחורה שקטפו לפני ארבע שעות. לפני שלוש שנים חילקנו תוצרת ביום אחד בשבוע, היום אנחנו מחלקים שבעה ימים בשבוע, מהקריות עד מדרשת בן גוריון. יש לנו בית ליקוט במושב חצב שב-12:00 ריק לגמרי וב-13:00 ארבע משאיות נכנסות אליו והכל מלא וב-18:00 כשמסיימים ללקט הכל שוב מתרוקן. יש לנו 700-600 קונים בשבוע. כ-3,000 לקוחות קונים אצלנו בחודש בחורף. זה עולה ויורד, אבל המגמה היא גדילה".

     

    בכמה אתם יותר יקרים מסופרמרקט או ירקניות?

    "אנחנו ושופרסל אונליין באותו סדרי גודל של מחיר, בהשוואה לרמי לוי אנחנו יותר יקרים".

    ירקות פירות שוקבוק (צילום: זיו יעקבי)
    שוקבוק - אתר אינטרנט שמתווך בין צרכנים לחקלאים. ההזמנות גדלו מפעם בשבוע לכל ימות השבוע(צילום: זיו יעקבי)

    ירקות פירות שוקבוק (צילום: זיו יעקבי)
    סחורה נקטפת רק אחרי שהצרכן מזמין אותה(צילום: זיו יעקבי)

     

    החקלאים מביאים תוצרת אורגנית לחברי קבוצת הרכישה בגבעתיים

    אורלי פפר מגבעתיים היא מייסדת קבוצת הפייסבוק 801010 - תזונה טבעונית וחיה. בקבוצה חברים יותר מ-30 אלף איש. היא גם מארגנת קבוצות רכישה של פירות וירקות בגבעתיים. כמוה יש לפחות 10 קבוצות נוספות, בין היתר בפ"ת, רשפון, הוד השרון, ירושלים ות"א.

     

    "בננות אורגניות עולות 18 שקל לק"ג ובקבוצת רכישה 30% ו-80% פחות", היא מספרת. "אני יוצרות קשר עם ספקים, מגיעה לשדות ולמשקים שלהם ונוצר עמם קשר אישי. אם יש פרי או ירק שעומדים להבשיל, הם מיידעים אותנו".

     

    זה עובד ככה: "בתחילת השבוע אנחנו המארגנות מפרסמות רשימה של התוצרת בפייסבוק ובקבוצת הוואטסאפ", היא מסבירה. "אנשים מזמינים עד יום שלישי, לא רק פירות וירקות העונה אלא גם אגוזים, עלים ועשבי תיבול ותמרים. ביום שלישי אנחנו מעבירות הכל לחמישה עד שמונה חקלאים שאנחנו עובדים עמם, תלוי בעונה ובחמישי הם מגיעים לנקודת איסוף ואנשים מגיעים לאסוף את הסחורה שלהם במהלך היום מדירה של אחד המארגנים. כל שבוע קונים כמה עשרות ובקבוצה חברים כמה מאות".

     

    מה היתרון?

    "הכמויות, המחירים ואנחנו מקבלים זנים שלא תמצאי בסופר. למשל, בקיץ אנחנו מקבלים בין חמישה לעשרה זני מנגו שונים. פירות שלא תמצאי בסופר כמו פיטאיה. יש קבוצת רכישה רק של תמרים מיוחדים. יש גם חקלאים שאנחנו קונים מהם פירות וירקות מורשת – עם טעם של פעם שלא עברו הרבה השבחה עם טען יותר עשיר וחיי מדף קצרים יותר.

     

    "אני קונה בסופר או בירקניה רק אם נתקעתי, אבל אחרי שקנית תפוז מהפרדס, את לא יכולה לאכול תפוז או תפוח מהסופרמרקט שמצופה בחומר שקוף. זה לא טעים לך. את מתרגלת לסטנדרט אחר של טעמים ומגוון".

     

    קבוצת רכישה תוצרת אורגנית גבעתיים ()
    מנגו שמזמינים חברי קבוצת הרכישה של תוצרת אורגנית בגבעתיים. הרבה יותר זנים משתמצאי בסופר

    קבוצת רכישה פירות ירקות ()
    צרכנים הופכים למתווכים: שיווק ירקות ופירות דרך אחת מקבוצות הרכישה

     

     

    "הטעם של הפירות הוא לא להאמין"

    גם ענת רשף גלעד, אדריכלית ומנהלת קבוצת "הענתיות" בפייסבוק, מתחזקת קבוצת רכישה בהוד השרון. "אני פירותנית. אוכלת לרוב רק פירות: שש בננות, שני ק"ג תותים, 20 פסיפלורות ורק התחלתי את היום. לכן אני צורכת הרבה פירות וירקות שלא צריך לבשל אותם".

    קבוצת רכישה ירקות פירות ענת רשף גלעד ()
    קבוצת רכישה ירקות פירות ענת רשף גלעד

    קבוצת רכישה ירקות פירות ענת רשף גלעד ()
    לוקחות עמלה של 15%-10%

     

    היא מספרת כי היוזמה נולדה לפני שלוש שנים כשניסיתה לארגן קבוצת רכישה לליצ'י מאלמגור. "חילקתי חצי טון ליצ'י וזה היה חד פעמי, כי לא היה לי כוח להתעסק בזה. שנה לאחר מכן הזמתי מנגו, הפעם בשותפות עם חברתי ענת קרץ. אחרי זה החלטנו שנתחיל להזמין פירות באופן שוטף לפי העונה: בננות ופפאיות מעין איילה, אבוקדו והדרים מפרדסנים מקומיים, סוכריות שרי ממשק פרידמן בערבה, פלפלים מהערבה. מישהו מבאר שבע מביא לנו את התוצרת מהדרום תמורת עלות ההזמנה שלו. משתלות של עצי פרי טרופיים מביאות לנו קרמבולה, ספוטה, ז'בוטיקבה, לונגן. אננס אנחנו מזמינות ממשק 32 בחניאל".

     

    והביקוש, כך נראה, גבוה. "יש לנו כל שבוע 120 הזמנות מרשימת תפוצה של 850 איש בוואטסאפ, אנחנו אוספות שם הזמנות מראשון עד שלישי", היא מספרת. "החקלאים קוטפים ושולחים לנו בחמישי בבוקר. אנחנו מסדרות את ההזמנות לאורך כל היום: 12 שעות של עבודה פיזית, ארבעה שליחים שעושים משלוחים לכל הארץ. הטעם של הפירות הוא לא להאמין - עסיסי, חושני. אכלתי פעם לבד ראש ברוקולי שלם שנקטף באותו יום בגינה האורגנית בכליל. אנחנו מקפידות להזמין כל שבוע כי אנחנו מכורות גם לתוצרת וגם למיזם".

     

    אתן לוקחות עמלה?

    "עמלה מינימלית – עד 15% ו-10% על פפאיות ובננות שהן המנה העיקרית למי שניזון בעיקר מפירות. אנחנו מוכרות בננות אורגניות ב-11-12 שקל לק"ג ופפאיות אורגניות ב-15-16 שקל לק"ג. עגבניות שרי אורגניות ב-20 שקל לק"ג. מדובר באיכות שאין כדוגמתה. לא הייתי יכולה לנהל אורח חיים פירותני בהתבסס על מה שיש בסופרמרקט. זו לא סחורה זולה אין מה לעשות".

     

    אינפו כלכלה פירות ירקות ()
     

    אפליקציית Farmer - מפת המכירה הישירה והאיביי של החקלאים

    כבר בתחילת הדרך של השיווק הישיר, אנשי עסקים זיהו פה פוטנציאל, אבל בימים אלה, כשהצרכנים לא רק שעלו על הרכבת, אלא גם נוהגים בקטר, יש יותר יזמים שרוצים גם הם לזרוע זרעים בחלקה הפוריה הזאת. רשת חנויות הנוחות Yellow מוכרת פירות וירקות טריים לפי הזמנה בתחנות הדלק שלה, וארז אלוביץ' מתכוון לפתוח רשת ירקות ופירות ללא תיווך.

     

    יובל לנגה מריץ בימים אלא את פארמר (Farmer),אפליקציית מפה, על גביה מופיעים כל המשקים שמוכרים ישירות לצרכן. כל צרכן שמשתוקק לפרי וירק, יכול לאתר חקלאים בקרבתו. 

     

    "אנחנו רוצים להיות האיביי של החקלאות", הוא מצהיר. "חקלאי יוכל להקים 'חנות' בפלטפורמה שלנו ולקבל ממני שירותי סליקה ומשלוח. בניגוד לאתרים אחרים אני לא מתווך, אלא לוקח אחוז מהמכירה. היום משווקים סיטונאים מוכרים במכפילי רווח אדירים, מוכרים פרי במחיר הגבוה פי שמונה לצרכן. אני רוצה שהחקלאים ימכרו ישירות דרכי. יש לנו כבר 600 חקלאים שנרשמו לאפליקציה שנמצאת בהרצה ו-40 מתוכם מוכרים במשלוחים עצמאיים. בעוד כמה ימים נתחיל בסליקה וכרגע אנחנו לא לקוחים כסף. אני רוצה להיות אלטרנטיבה לרשתות השיווק".

    אפליקציית farmer אתר פארמר (צילום מסך)
    אפליקציית farmer. החלה לפעול גם בישראל: חפש מגדלי פירות וירקות ותוצרת חקלאית נוספת למכירה - בקרבתך(צילום מסך)

    אפליקציית farmer אתר פארמר (צילום מסך)
    האיביי של החקלאים?(צילום מסך)

     

    Gmunch - המקום למכור בו תוצרת שלא נמכרה לרשתות

    מיזם נוסף שיושק בקרוב הוא Gmunch :www.Gmunch.com פלטפורמה שמתווכת בין חקלאים לבין צרכנים שלא אכפת להם לקנות גם סחורה סוג ב'. כך למשל, גדלים לא סטנדרטיים או תוצרת עם כתמי שמש. "גולת הכותרת של המיזם היא צמצום זריקת מזון", הוא אומר. "זה יהיה שוק פתוח, בו כל מגדל או ספק שיש לו מזון טרי בתוקף יכול למכור אותו דרך הפלטפורמה שלי במקום להשליך אותה לאשפה. כולם מרוויחים ואני יכול למכור בחצי מחיר ממה שרמי לוי היה מוכר, כי זו סחורה שרמי לוי לא היה מוכר. ערכנו פיילוט, יש ביקוש ויש גם 100 חקלאים שרוצים לשתף איתנו פעולה. בינתיים לא נגבה מהם עמלות אלא נמכור חבילות פרסום".

     

    כל המעבר לקניית ירקות ופירות אונליין גרם לירקניות מסוימות להשיק אתר לפני שיהיה מאוחר. לירן יעקב הוא הבעלים של החנות טבע שוק בת"א והוא מודה שהוא קונה סחורה שנקטפה יום קודם לכן ישירות מחקלאים וגם משווקים סיטונאים. "אני לא מסתיר את זה", הוא מסביר. כיום יש לו גם אתר אינטרנט פעיל. "ערכנו משלוחים והם התרחבו מעבר לאזור החנות כי הלקוחות היו שבעי רצון. לפני כשנה וחצי בנינו אתר אינטרנט. אנחנו מקדמים אותו וצוברים עוד ועוד לקוחות והוא בעלייה מתמדת".

     

    חקלאים מנהלים מועדון לקוחות

    משק זינגר מצור משה שבשרון מוכר במכירה ישירה למאות צרכנים ויש לו גם מועדון לקוחות. על פני שטח של 60 דונם, המשפחה מגדלת מגוון גדול של ירקות ופירות (כרגע בין היתר: תות שדה, פירות הדר, תפוחי עץ, כרובית, ברוקולי, קולורבי, שומר, חציל, סלק, גזרים), משלימה מה שלא גדל במשק כרגע ממשקים אחרים (עגבניות שרי ומלונים) והכל אורגני (למעט האננס). היא מוכרת ללקוחות סיטונאיים ופרטיים, בחצר המשק ובאינטרנט.

    ירקות פירות אורגניים משק זינגר (צילום מסך)
    יש למשק מועדון צרכנים. משק זינגר(צילום מסך)

     

    "אנחנו עושים הכל בעצמנו. לקוח מזמין עד 14:00, אנחנו קוטפים לפי הזמנה, מכינים את הכל בערב ובבוקר מחלקים את המשלוחים", מספרת זוהר זינגר, בת המשפחה.

     

    איך עובד מועדון הלקוחות שלכם?

    "משלמים תשלום חד פעמי של 39 שקל ומקבלים הנחה מיידית ובהמשך 10% הנחה על ירקות ופירות בכל קנייה ו-5% הנחה על מוצרים יבשים, כמו דגנים וקטניות. אנחנו מוכרים גם קינוחי raw טבעוניים, מוצרי קוסמטיקה אורגנית כל מה שלקוחות מבקשים".

     

    מעבר למכירה: יש פה קהילה

    נימרוד ולד הוא כבר חקלאי מהדור החדש, שמטרתו אינה למכור למשווקים סיטונאים, אלא הוא הפך לחקלאי כדי למכור לשכנים, מתוך אידיאולוגיה, ממש כמו בעבר הרחוק. לחווה שלו בפרדס חנה קוראים "מהגינה של נימרוד" והוא מוכר לכ-140 לקוחות בשבוע.

    מהגינה של נימרוד (צילום פרטי)
    "מהגינה של נימרוד". הפך לחקלאי כדי למכור לקהילה(צילום פרטי)

    מהגינה של נימרוד (צילום פרטי)
    מהגינה של נימרוד(צילום פרטי)

     

    "אני עושה חקלאות שהיא לא רק אורגנית, אלא גם אקולוגית, בה אנחנו לוקחים את האורגני צעד קדימה ודואגים גם לאדמה", הוא מספר. "יש לי שטח פתוח של חמישה דונם, בו אני מגדל ירקות מעורבים אורגניים ומשווק לקהילה. הלקוחות הם מהסביבה הקרובה. רוב המכירה היא בדוכן אצלנו, או בשווקי איכרים וירידים. אנחנו עושים קצת משלוחים, אבל בשוליים ורק בתוך פרדס חנה".

     

    למה לקנות אצלך ולא בסופרמרקט או אצל הירקן?

    "הסחורה הרבה יותר איכותית. מלפפונים מחזיקים שבוע וחצי ולא רק כמה ימים. יש לנו יותר זנים של חסה, כרובית שעועית. אין להשוות בין ירקות מקירור לבין מה שהוצאתי היום מהאדמה. זה לא אותו מוצר. חקלאות תעשייתית גם לא בהכרח יעילה יותר: התנובה שלי הרבה יותר גבוהה לדונם מכל אופציה אחרת.

     

    "יש פה ערכים נוספים, כמו קנייה מקומית ולבוא ביום חמישי לדוכן, לראות את האנשים ואת הירקות שמגיעים ישירות מהשדה, זו חוויית קנייה אחרת לגמרי. זה מוצר עם הרבה מאוד ערכים נוספים וגם הרבה יותר איכותי ובריאותי לסביבה והמחירים הם מחירי תוצרת אורגנית ומטה.כשהשוק יתמקצע ויתרחב – גם המחירים יירדו, זה מה שקרה לירקות אורגניים באירופה.

     

    "אני קיים שנתיים ורואה גדילה כי בתחילה גידלתי ב-120 מ"ר. אנחנו מרססים במיץ קומפוסט ולא מתקרבים לנחושת, אבל אין לי אישור אורגני, את לא צריכה את זה אם את קונה ממני, את מכירה אותי ואת השדה שלי. יש פה ערכים של קהילה וחברה ויצירת מקום. דברים שהם מעבר לאוכל".

     

    צפו באולפן ynet: משרד החקלאות רוצה שתקנו פירות וירקות ארוזים בפלסטיק    (צילום: אלי סגל)

    צפו באולפן ynet: משרד החקלאות רוצה שתקנו פירות וירקות ארוזים בפלסטיק    (צילום: אלי סגל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    צילום: shutterstock
    פירות וירקות. איפה אתם קונים?
    צילום: shutterstock
    מומלצים