הנסיעה במונית שירות תתייקר; מחיר מונית ספיישל יטפס ב-3.2%
זינוק של עשרות אגורות בנסיעה בינעירונית במונית שירות ושל כ-10 אגורות בנסיעה עירונית. בשבועות הקרובים, גם נסיעת ספיישל תתייקר ב-3.2%. מדובר בהתייקרות קטנה מהצפוי, שכן באפריל הנסיעה היתה אמורה להתייקר ב-12.4%, אך נדחתה משום שהמונים שאמורים לאפשר גבייה לפי מדרג שונה של תעריפים יהיו מוכנים רק ב-2020
הנסיעה במוניות שוב מתייקרת: משרד התחבורה הודיע כי תעריף מוניות השירות יעלה היום (ב') ב-10 אגורות (לדוגמא, בתל אביב התעריף יעלה מ-6.70 שקלים ל-6.80 שקלים לנסיעה) ונסיעה בינעירונית תתייקר בכמה עשרות אגורות (למשל, נסיעה בין תל אביב לחיפה תתייקר ל-34.30 שקלים במקום 34 שקל כיום).
יש לכם תלונה? כתבו לנו >>
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קנס של מיליון שקל לסלקום: לא יידעה על סינון אתרים פוגעניים לילדים
קונים פחות: קבוצת קסטרו "זרקה" ביגוד בשווי 31 מיליון שקל
מה המוצא האמיתי שלכם: הטרנד הגדול בארה"ב אסור למכירה בישראל
במקביל, שר האוצר ושר התחבורה צפויים לחתום אחרי הבחירות על התייקרות המונה במונית ספיישל ב-3.2% בממוצע, זאת אחרי שביולי 2018 התעריפים כבר עלו ב-4.2% בממוצע. כיום המחיר ההתחלתי של "נסיעה מיוחדת" עומד על 12 שקל (10.2 שקלים באילת). הדבר דורש צו מחירים חדש שינוסח על ידי ועדת המחירים ובמשרד התחבורה צופים שהדבר לא יקרה בחודש הקרוב.
בנוסף, מדובר בהתייקרות נמוכה מהצפוי לנסיעת ספיישל, שכן החודש אמורים היו להיכנס לפעולה המונים החדשים, שמאפשרים נסיעה שיתופית ומדרג גבייה שונה מהקיים. הרפורמה הזאת אמורה היתה להזניק את התעריפים ב-12.4%.
כיוון שהמונים החדשים לא מוכנים עדיין, הוחלט לדחות את כניסתם לשוק לינואר 2020. ארגוני הנהגים פנו למשרד התחבורה וביקשו העלאה של 3.8% בתעריפים "מפני שההפחתה במחיר המונה של 10.9% גררה את נהגי המוניות להפסדים רבים", כך נכתב. כאמור, מתוכננת העלאה של 3.2%.
"קיבלנו תוספת אך אין זה מספיק"
יהודה בר אור יו"ר איגוד המונית, כתב במכתב למשרד האוצר: "אמנם קיבלנו תוספת אך אין זה מספיק. הסולר התייקר מספר פעמים אף יותר ממחיר הבנזין וב-1 במרץ התייקר שוב ". עוד טען כי כל ההוצאות שחלות על הנהג (ביטוח, צמיגים) התייקרו בשנה האחרונה. "כל אלה גורמים למציאות קשה בה נהג מונית משתכר כ-30 שקל לשעה", כתב.
לפי הנהגים הוחלט במשרד התחבורה כי נושא המונים החדשים יקודם באמצעות פיילוט במסגרתו יתקינו את המונה החדש ב-200 מוניות ברחבי הארץ. במשרד התחבורה אישרו שהמונים החדשים יכנסו לתוקף רק ב-2020.
המונים החכמים אמורים ליצור ממשקים מול אפליקציות שונות, לאפשר נסיעות שיתופיות וקבלת חשבונית נפרדת לכל לקוח וכן לשלם בכרטיס אשראי ולקבל אומדן של מחיר הנסיעה טרם היציאה לדרך.
הם יתוו דרך גם לשינוי במבנה התעריפים מתעריף 1 ו-2 לתעריף א', ב' ו-ג' שמבוססים על גבייה של מחיר לק"מ בנוסף למחיר לדקה. תעריף א' יעמוד על 1.63 שקלים לכל דקה / ק"מ ייגבה בשעות היום ובאמצע השבוע; תעריף ב' יעמוד על 1.95 שקלים לכל דקה / ק"מ ייגבה בשעות הלילה באמצע השבוע ובמהלך השבת, ותעריף ג' יעמוד על 2.28 שקלים לכל דקה / ק"מ ייגבה בערב ובלילה בשבת. תעריף הפעלת מונה יעמוד על 10.40 שקל במקום 12 שקל כרגע.
המודל החדש אמור לייקר נסיעה עירונית ב-12.7% ולהוזיל נסיעה בינעירונית בכ-6%.