שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מצה זה משמין? הגיע הזמן לנפץ את המיתוס

    מצה עם ממרח שוקולד או עם קוטג' - אלו הם בין המאכלים המועדפים עלינו בפסח, גם אם אנחנו יודעים שנשלם על אכילתם בעלייה במשקל. אבל אולי זה לא חייב להיות כך - ד"ר מאיה רוזמן החליטה לנפץ את מיתוס המצה המשמינה ומסבירה לנו מה באמת גורם לקלוריות לזנק

    מצה עם ממרח שוקולד או קוטג', הפכה להיות כבר מזמן לאחד מסימני החג. לא רק זאת. כולנו גם יודעים שנסיים את שבוע החג עם כמה ק"ג עודפים בגלל המצות, אבל אולי יש דרך להימנע מזה.

     

    מה בעצם משמין במצה? מצה היא סוג של קרקר. ויותר מכך, מדובר באחד הקרקרים הבריאים ביותר: בניגוד למגוון הקרקרים שמכילים במקרה הטוב תוספת של "שמן צמחי" בלתי מזוהה, סוכר ומלח, ובמקרה הגרוע יותר גם תוספים, המצה עשויה מקמח ומים בלבד. כך גם כשמדובר בלחם: ברוב הלחמים יש תוספים, חומרים משמרים, משפרי אפייה וגם מלח.

     

    עוברים את החג בלי עודפי ק"ג:

    כך תעברו את פסח בלי לעלות במשקל - 10 עצות

    4 מזונות שיסייעו לכם לעבור את פסח בלי משקל עודף

     

    אז נכון שמצה רגילה מקמח לבן חסרת ערך תזונתי בדומה לכל לחם לבן, אבל מצה מקמח מלא (ויש גם אורגניות, או מקמח כוסמין מלא) היא בעלת ערך תזונתי נפלא. היא מכילה ויטמינים, סיבים תזונתיים בכמות גבוהה, ומשביעה לזמן ארוך פי 2 ממצה רגילה. למעשה, אין בה הרבה קלוריות – רק 120 קלוריות במצה ממוצעת, פחות משתי פרוסות לחם רגיל.

     

    אז איפה הבעיה? בעיקר הממרחים.

     

    במקום כף קוטג' על פרוסת לחם, על המצה קל מאוד להגיע לחצי גביע קוטג', ובמקום כפית שוקולד על הלחם מגיעים ל-60 גרם, כלומר 360-380 קלוריות.

     

    האם יש ממרח שעדיף בריאותית?

    גבינות לבנות עד 5% שומן  – מכל הסוגים, יש בהן הכי פחות קלוריות, הכי הרבה חלבון וסידן. גם אבוקדו מכיל המון ויטמינים ומינרלים, רק למרוח במידה כי בחצי אבוקדו יש 150 קלוריות שזה יותר מהמצה עצמה. פחות מומלצים ממרחי החמאה או המיונז – המכילים 70% שומן, אין בהם חלבון וגם לא ויטמינים או מינרלים. גם לא כל מיונז שכתוב עליו לייט הוא בהכרח תמים. יש מיונז שנקרא לייט ויש בו 38% שומן - יותר ממה שיש בשוקולד למריחה.

     

    איזה ממרח מתוק עדיף על שוקולד?

    ריבה למשל, מכילה מחצית הקלוריות משוקולד, למרות שבכל כף ריבה יש 4 כפיות סוכר! בין הריבות מה שנמרח יותר טוב ומאפשר לנו לחסוך קלוריות- זה ממרח תמרים, אין בו שומן ויש ויטמינים וסיבים תזונתיים מהתמרים, וגם ריבת חלב- דלת שומן ויש בה סידן.

     

     

    אז איך לשלב 2-3 מצות ליום מבלי לעלות במשקל ואפילו לרדת? צפו בד"ר מאיה רוזמן, שמציעה גם תפריט לדוגמה:

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מצות. כמה קלוריות זה עולה לנו?
    צילום: shutterstock
    צילום: סיוון שחור
    ד"ר מאיה רוזמן
    צילום: סיוון שחור
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים