שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רוצים לצאת מעבדות לחירות? תשתחררו מסוכר ופחמימות
    מחקרים מראים שסוכר הוא חומר מזיק וממכר כמו סמים, אלכוהול וסיגריות ושפחמימות ממכרות. ברגע שמשתחררים מהדחף לאכול סוכר ופחמימה – המשקל יורד גם בלי דיאטה קשוחה

    בשיתוף מכון אברהמסון

     

    מה משותף ללייק בפייסבוק, ללב באינסטגרם, לקוקאין, לאלכוהול, לסוכר ולפחמימות? כולם מעוררים את הפרשתו של דופמין, הורמון ההנאה וההרגשה הטובה. כבר במפגש עם בלוטות הטעם שבלשון, המוח משדר נעים לי, אני ממש נהנה כרגע, תנו לי עוד ועוד סוכר.

     

    תנו לי גם עוד פחמימות פשוטות, אני צריך יותר מהדבר הטוב הזה. ואנחנו, תאבי הנאה וחוויות טובות ונעימות נענים לקריאה לעונג וצורכים יותר. עד כדי כך שישראל נחשבת לשיאנית עולמית בהיקפי צריכת הסוכר – הישראלים צורכים בין 30-45 כפיות סוכר ליום, בשעה שהכמות המומלצת היא 7 כפיות בלבד.

     

    "פחמימות שמשלבות סוכר, קמח לבן ושומן גורמות אף הן להתמכרות ולהשמנה. הפחמימה התעשייתית מסוכנת אף יותר מסוכר, והשילוב הקטלני של סוכר, קמח לבן ושומן מעורר את המוח שמשדר נעים לי, יש לי סיפוק מיידי שגורם לי להרגיש ממש טוב ומכאן נוצרת התמכרות", אומר אהוד אברהמסון, מומחה להתמכרויות שגומל כבר שנים אנשים מסוכר ומפחמימות ממכרות.

     

    "לצערנו, הדגן הנפוץ על מדפי הסופר ובבתים הוא חיטה מהונדסת המשמשת לייצור הקמח הלבן, ומקפיצה בחדות את רמות הסוכר בדם, אפילו יותר מסוכר לבן. פחמימות ריקות מצויות ברוב המוצרים הנפוצים מקמח: בלחמים, למניות, עוגות, בורקסים חטיפים, וגם במוצרים מתועשים אליהם מוסיפים קמח מבלי שנדע, למשל שניצלים מוכנים, רטבים לבישול, תבלינים ועוד".

     

    יש לזה גם סיבות אבולוציוניות משחר ההיסטוריה, כשיושבי המערות ידעו לזהות מתוק כטוב וטעם מר כמסוכן. אנחנו נמשכים לטעם המתוק, ומתמכרים אליו מילדות כי הוא פשוט גורם לנו להיי מהיר וזמין. אבל בדיוק כמו כל חומר ממכר אחר, אנחנו פועלים לשחזור ההרגשה הטובה, וצורכים עוד ועוד. לכן אם פעם קוביית שוקולד אחת עשתה לנו את זה, היום נצטרך לפחות חבילה שלמה כדי לזכות באותה השפעה.

     

    תשתחררו מסוכר ופחמימות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    תשתחררו מסוכר ופחמימות(צילום: shutterstock)

     

    קיראו עוד:

    6 ההשפעות ההרסניות של הסוכר שאתם אוכלים על הגוף

    נלחמים במתוק: האמת הרעילה על הסוכר 

     

    כל פחמימה הופכת לסוכר

    הסוכר שייך למשפחת הפחמימות, וכל פחמימה הופכת לסוכר ומקפיצה את מדד הגלוקוז, כלומר את ערכי הסוכר בדם. סוכר מסתתר, כמעט, בכל מזון מתועש שאנחנו אוכלים: בלחם, בחלב שקדים וחלב סויה, במוצרי חלב ומעדנים, בקורנפלקס, בחטיפים (כן, גם בפופקורן, ובביסלי), במשקאות אלכוהוליים, בקטשופ, בחרדל, ברטבים, בנקניקים ובעצם במה לא. ולמה? כדי לעודד צריכה. המנועים האדירים שמאחורי דחיפת סוכר לכל מזון ומשקה, הם בעצם כלכליים – תתמכר תקנה.

      

    כל כך הרבה מחקרים כבר הוכיחו שכאשר מחברים בין סוכרים פחמימות ושומנים, 'נדלקים' במוח אזורי ההנאה, שמאירים גם בעת צריכת סמים קשים.

     

    "הסוכר הוא חומר רעיל וממכר, ובדומה לאלכוהול וסיגריות יש לפקח על מכירתו", כתב אחד החוקרים הבולטים בתחום, ד"ר רוברט לוסטיג, רופא אנדוקרינולוג ומומחה להשמנה בילדים מאוניברסיטת קליפורניה, עוד ב-2012, במאמר "האמת הרעילה על סוכר" שפרסם במגזין הנחשב Nature.

     

    גם פרופ' פול קני מבית הספר לרפואה הר סיני בני יורק, שחקר בשנים 2010–2016 את צריכת הסוכר והשומן גילה כי השילוב בין סוכר, קמח ושומן מייצר התמכרות למזון שקשה לגוף להתמודד איתה. המתג במוח שהפעלתו גורמת לנו להפסיק לאכול מפסיק לפעול, והסיבה לאכילה אינה צורך של הגוף אלא תאווה להנאה.

     

    פרופ' קני מדגיש שההתמכרות הבלתי ניתנת לריסון למזון לא בריא דומה לרצון לצרוך הרואין וקוקאין. מחקר נוסף שפורסם ב-2015 ב-American Journal of Clinical Nutrition מצא כי צריכת פחמימות "לבנות" (קמח לבן מתועש ומוצריו) בשילוב עם סוכר לבן, גורם לשינויים לא רצויים במצב הרוח ובעיקר לדיכאון.

     

    בדומה לסמים ולאלכוהול, גם ההתמכרות לסוכר ופחמימות ממכרות גורמת לנזק מצטבר ובלתי הפיך לבריאות: להשמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות דלקתיות כרוניות, כמו פסוריאזיס, קרוהן וקוליטיס כיבית, ולמחלות ניווניות דלקתיות כמו מחלות מפרקים, לשומנים גבוהים בדם ולכבד שומני. הסוכר גם מאיץ הזדקנות ומשפיע על מראה העור.

     

    מחקרים רבים גם מצביעים על כך שאפשר לדבר על פחמימות טובות (טף, כוסמין, שיפון) ועל פחמימות רעות, המכילות קמח לבן וסוכר לבן.

     

    הרעות אינן מספקות את הצרכים התזונתיים של הגוף, ופועלות כמו כל חומר ממכר, כלומר מודיעות לגוף שצריך לצרוך יותר ובכך משבשות גם את מנגנוני הרעב והשובע.

     

    עם זאת, כאשר מחליפים את הפחמימות המזיקות בפחמימות לא מזוקקות (קמח מלא, אורז מלא ועוד), ומורידים מהתפריט משקאות ומזונות עשירים בסוכר, המדדים הפיזיולוגיים במקרים רבים משתפרים. הסיכום במחקר זה היה כי מזונות אלה מזיקים ויש למנוע את צריכתם לחלוטין.

     

    "אם סוכר היה נכנס לרשימת הסמים האסורים ומוצא מהחוק", אומר אברהמסון, "היינו חוזים בצניחה דרמטית בממדי ההשמנה, הסוכרת והתחלואה, ואנשים עם עודף משקל היו מצליחים להתמיד בדיאטה".

     

    עוד לפני בחירת התפריט הנכון, מומלץ להיגמל מהחומר המזיק לגוף. כי כאשר מנטרלים את הדחף באותו אזור במוח שאחראי על כל ההתמכרויות : עישון, סוכר, אלכוהול וקוקאין, אנשים מצליחים להיגמל ללא קושי, לעמוד בתפריט ולרדת במשקל.

     

    "אנשים שטיפלו בדחף לאכילת מסוכר ופחמימות ממכרות", מוסיף אברהמסון, "מדווחים שהדיאטה שלהם הפכה לקלה ביותר, ללא מאבקים מתישים. הם מדווחים על ירידה בריאה במשקל, משום שהם לא מתפתים לגעת באוכל לא בריא, גם אם נחשפים לו. בנוסף הם מדווחים גם על עלייה במצב הרוח והאנרגיה שלהם.

     

    "הפסקת צריכת סוכר ופחמימות ממכרות היא טיפול שורש, היכן שתפריטי דיאטה לא פותרים את הבעיה, ובמקרים רבים נכשלים בפתרונה. משום כך, מומלץ להתמקד בהתמכרות ובדחף הבלתי פוסק לאכילת סוכר ופחמימות ממכרות. הימנעות מסוכר ופחמימות ממכרות הופכת לאורח חיים, פשוט ליישום. לאחר מכן, ניתן לשמור על משקל גוף תקין לאורך זמן ולהרוויח את הבריאות ואיכות החיים".

     

    בשיתוף מכון אברהמסון

     

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מומלצים