שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    דיאטת צום השומן Fat fasting diet: לרדת 3 ק"ג בשבוע
    רוצים לרדת כמה ק"ג במהירות לקראת אירוע מסוים או לתת פוש לירידה במשקל? זו הדיאטה עבורכם. היתרונות: ירידה מהירה של כמה ק"ג. החסרונות: לא מאוזנת תזונתית ועלולה לגרום לחוסרים אם מתמידים בה יותר מדי

    דיאטת "צום השומן" היא טכניקת אכילה שמיועדת לאנשים הרוצים לרדת מהר במשקל, שהגיעה מכיון התזונה הקטוגנית. מדובר על זמן קצר מאוד של 2-5 ימים בהם אוכלים לפי עקרונות הדיאטה ונותנים "פוש" לירידה במשקל  (2-3.5 ק"ג בטווח של ימים).

     

    אנשים רבים משתמשים בטכניקה זו כאשר הם מגיעים לעצירה "פלאטו" בתהליך ירידה במשקל או/ו לאחר ימים של אכילה מפוזרת כאשר רוצים לקזז את העלייה הצפויה במשקל.

     

    בישראל, טכניקת הדיאטה הזו עדין לא מוכרת אבל ברחבי העולם היא צוברת תאוצה רבה וחשוב להבין במה מדובר, האם היא באמת יעילה לירידה מהירה במשקל ומה תופעות הלואי הסיכונים הבריאותיים.

     

    לקזז את העלייה במשקל הצפויה  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    לקזז את העלייה במשקל הצפויה (צילום: shutterstock)

      

    עקרונות הדיאטה

    מדובר בדיאטה עשירה בשומן אך עם הגבלה קלורית יומית שיוצרת "מאזן קלורי שלילי גדול". הגבלה כמות קלורית יומית של 1,000-1,200 קלוריות המכילה 80-90% שומן.

     

    המטרה של הדיאטה היא ליצור בגוף מצב המדמה "צום" מבחינה מטבולית (למרות שבפעול אין זה צום). הכוונה היא ליצור מצב של "קטוזיס" בו חומצות השומן בגוף הופכות בכבד ל"גופי קטו" (קטונים) הנמצאים בזרם הדם ומהווים מקור חלופי של אנרגיה במקום הגלוקוז/פחמימות.

     

    בדרך כלל, לוקח לגוף להיכנס למצב של קטוזיס כ-2-6 ימים,  כך שהטכניקה של "צום השומן" מיועדת לזרז את התהליך של הכניסה לקטוזיס על ידי הגבלה חריפה של כמות הקלוריות והפחמימות בתפריט.

     

    הטכניקה הזו נפוצה, כאמור, במיוחד בקרב אנשים שעושים "דיאטת קטוגנית" ונתקעו במשקל או חרגו מהתפריט ורוצים לחזור מהר מצב לקטוזיס.

     

    קראו גם:

    איך לרזות: כל הדיאטות שעובדות

    דיאטת פליאו: איך אכילת בשר ושומן גורמת לכם לרזות

    הדיאטה שמשגעת את העולם: צמים 16 שעות ואוכלים חופשי 8 שעות

     

    מה מותר לאוכל בדיאטה?

    המזונות בדיאטה חייבים להכיל כמות גבוהה של שומן:

    בשר ודגים עתירי שומן - בייקון, סרדינים וסלמון.

    ביצים - ביצים שלמות וחלמונים.

    שמנים וממרחים עתירי שומן - שמן קוקוס, מיונז, שמן זית ושמן אבוקדו.

    ירקות דלי פחמימות  - קייל, תרד וקישואים (מומלצת הכנה בשומן).

    אגוזים  - אגוזי מקדמיה, חמאת מקדמיה ועוד.

     מוצרי חלב עתירי שומן - חמאה, גבינות שמנת, שמנת ועוד.

    מוצרי קוקוס  - חלב קוקוס מלא ושמנת קוקוס.

     משקאות - מים, תה, קפה סודה (כמובן שללא סוכר).

     

    סלמון (צילום: shutterstock)
    כמות גבוהה של שומן. סלמון(צילום: shutterstock)

     

    מאיזה מזונות צריך להימנע?

    מזונות עשירים בפחמימות ובחלבון הדלים בשומן מוגבלים במהלך הדיאטה כדי להבטיח שרוב הקלוריות בתפריט יגיעו משומן.

     

    דגנים ודגנים - לחמים, פסטה, קרקרים, דגני בוקר, שיבולת שועל, אורז וכד '.

    קטניות - עדשים, שעועית, חומוס, סויה ועוד.

    רוב הפירות והירקות- הימנעות מכל הפירות. ירקות רק אלו שרשומים למעלה ב"מותרים".

    מזון דל שומן - חלב דל שומן, גבינה דלת שומן, יוגורט דל שומן וכו '.

     בשר דל שומן ודגים - עוף, בשר בקר, כבש, הודו וכו '.

    עוגות וממתקים - ממתקים, ביסקוויטים, עוגות, מאפים וכו '.

    משקאות מתוקים - מיץ, משקאות אנרגיה, קפה ממותק וכו '.

     

    חשוב מאד לשים לב, בהשוואה לדיאטת אחרות הדוגלות באכילה של מזונות עשירים בשומן (למשל אטקינס, פלאו ועוד), כאן יש דגש על שמירה קפדנית על כמות קלוריות יומית נמוכה.

     

    המשמעות היא  שלא ניתן לאכול בלי הגבלה גבינות שמנות, בשרים ודגים שמנים. חייבם לשים לב למזונות שבוחרים (עשיר מאד בשומן) אך גם לכמות שאוכלים.

     

    מחקרים

    מדובר בטרנד חדש שעדין לא נבדק במחקרים ולכן לא ניתן לתת מענה מדעי למאפייני הירידה ותופעות הלוואי. עם זאת, השאלה צריכה להיות האם הדיאטה הזו יכולה להיחשב כ"דיאטה בריאה" והתשובה היא "לא.

     

    מדובר בדיאטה דלה בקלוריות, דלה בחלבון, דלה בפחמימות, דלה בסיבים תזונתיים ואף מכילה כמות נמוכה של חלק מהוויטמינים והמינרלים החיוניים. לכן, מראש אין היא מומלצת לטווח הארוך של מעל לכמה ימים.

     

    חשוב להדגיש שלא הרבה ידוע על האפקט של דיאטת "צום השומן" מבחינה רפואית. רוב האנשים שעושים את הסוג הזה של הדיאטה נמצאים לפני כן כבר כמה שבועות על דיאטה קטוגנית ומראש ניזונים מסוג תזונה עשיר בשומן אך לא בדרסטיות הזו.

     

    סיכון בריאותי עלול להיות עבור אנשים הנוטלים תרופות או שיש להם בעיה בריאותית. להם לא מומלץ לנסות סוג כזה של דיאטה.

     

    יתרונות

    קצב ירידה מהיר במשקל.

    מתאימה למי שרוצה לראות תוצאות בזמן קצר ומוכן "להקרב" כמה ימים כדי לראות שינוי.

     יש הטוענים שהאכילה של השומן יוצרת תחושת שובע ומלאות למרות כמות הקלוריות הנמוכה.

    כמות מאד מוגבלת של מזונות מותרים- זה טוב למי שלא אוהב לגוון ומעדיף מבחר צר של אפשרויות.

    מתאים למי שגבינות שמנות ושומן בכלל הם החלק האהוב עליו בתזונה.

     

    חסרונות

    הדיאטה איננה מאוזנת.

    אין מספיק חלבון בתזונה, עלול לפגוע במסת השריר.

    עלול להיווצר חסר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חיוניים כאשר נמשכת לאורך זמן.

    מאוד דלה בקלוריות ומחייבת הגבלה משמעותית של הכמויות שאוכלים כדי לשמור על כמות הקלוריות היומית המומלצת.

    לא יכולה להפוך לאורח חיים לטווח הרחוק.

    לא מתאימה לצמחונים וטבעונים.

    קשה לצאת לאוכל בחוץ ולשמור על כללי הדיאטה.

    תופעות לוואי שעלולות להופיע במהלך הדיאטה  - כאבי ראש, בחילה, שלשולים, עצירות, סחרחורת, עייפות, חולשה וקושי בביצוע פעילות גופנית.

      

    קצב ירידה במשקל

    מהיר לפי עדויות של אנשים שהתנסו בדיאטה.

     

    האם יכולה להפוך לאורח חיים לשנים?

    לא! מראש לא תוכננה הדיאטה כדי להיות מעל לכמה ימים. היא לא מאוזנת ולא בריאה לשימוש מעל 5-6 ימים.

     

    דיאטה ( )

    יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית (M.Sc)

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    ירידה מהירה במשקל. דיאטת צום השומן
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מומלצים