שתף קטע נבחר

מאז המחאה החברתית מחירי הפירות זינקו ב-70%

כולם עקבו אחרי מחירי הקוטג' אבל דווקא מחירי הפירות משתוללים. כמה קופון גוזרים הסיטונאים ורשתות השיווק ולמה יבוא לא מוריד מחירים? משווק: "כנראה יש בישראל מספיק צרכנים שיכולים לשלם מחירי עתק על פירות, אחרת המחירים היו יורדים". משרד החקלאות: "זו כלכלה חופשית"

פירות לעשירים בלבד: "אני רוצה לקנות ענבים, שסק, או משמשים ועוצרת: במחיר של 30-40 שקל לק"ג אני יכולה לקנות בשר", אמרה ל"ממון" צרכנית המומה, שניסתה להבין למה כבר אין על המדף פירות ב-5-6 שקלים לקילו. זו לא השתוללות מחירים זמנית, ובסך הכל זינקו מחירי הפירות ב-54% בתוך עשור. החקלאים מאשימים את מזג האוויר ואת הקופון שגוזרים המתווכים, החנויות מאשימות את הסיטונאים - והצרכנים משלמים. "ממון" החליט לבדוק מה עומד מאחורי מחירי הפירות המאמירים.

 

מלפפונים ועגבניות בלבד: היוזמה להציף את הסופר בפלסטיק צומצמה

למרות המלצות משרד החקלאות - טרם ננקטו צעדים להורדת יוקר המזון

קבוצות רכישה ואפליקציות: הדרכים החדשות לקנות פירות וירקות

 

לפי נתוני פרייסז, מחירי המשמש (תוצרת ישראל) הם הגבוהים ביותר בשלוש השנים האחרונות ברשתות הגדולות, קפיצה מ-16 שקל עד כמעט 30 שקל לק"ג. וזו רק דוגמה אחת. מחירי הפירות החלו להשתולל ב-2018, וגם השנה הם גבוהים מאוד. "באבטיח לא היו מחירים כאלה", אמרו לנו קמעונאים. "המחירים הגיעו ל-12 ו-13 שקל לק"ג לצרכן. מחירים מטורפים. גם הבננות יקרות מאוד, ענבים מתייקרים ויכולים להגיע גם ל-30 שקל לקילו ובתפוחים היבוא יקר ומעלה את המחירים".

מחירי ענבים (צילום: מירב קריסטל)
(צילום: מירב קריסטל)

אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי, אמר ל"ממון": "הדרמה היא באבטיח ובבננה. המחירים בשמיים. ואבטיח הוא עכשיו פריט מספר אחת של הסופר בפדיון, לפני כרעיים, עגבניות וביצים". לשאלה מי אחראי למחירים הגבוהים ענה: "אם הייתי קונה אותו בזול, הייתי מוכר אותו בזול".

 

"התשומות עלו ב-20%"

לפי נתוני הלמ"ס מחירי הפירות בישראל עלו בעשור האחרון בכ-54%, ומאז 2012, שנה אחרי המחאה החברתית שהורידה את המחירים, יש עלייה של 70% במחירי פירות לצרכן. הסיבות מגוונות: פגעי מזג האוויר, התייקרות המים לחקלאות ושכר העבודה שעלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. רבים מהחקלאים טוענים שלמרות התייקרות התשומות, ולמעט תקופות של מחסור בגלל חום או קרה, הם בכל זאת מוכרים בממוצע באותו מחיר כבר שנים. מגדל בננות אמר לנו: "אנחנו מוכרים בננה ירוקה בשני שקלים לק"ג מאז 2008, ולמרות שהתשומות עלו ב־20% המחיר לא עלה". ובכל זאת, הנתונים מראים שיש זינוק במחירים לצרכן וגם הסל הבסיסי של פירות וירקות הופך יקר משנה לשנה.

 

מבקר המדינה כבר ביקר בחריפות את העיכוב האינסופי בהקמת שוק סיטונאי מפוקח בגוש דן, שאמור היה לחסוך לציבור 350-250 מיליון שקל בשנה על פירות וירקות. במקביל, רשות התחרות אמנם הפרידה בין גופי סיטונות לרשתות השיווק כדי למתן את הריכוזיות בענף, אך אלה פשוט הקימו חברות סיטונות משלהן, פתחו מרכזים לוגיסטיים ואפילו מכוני אריזה, והמחירים רק עולים.

 

"הרשתות הכפילו כך את כוחן והן אלה שקובעות את המחיר לצרכן", אמר ל"ממון" חקלאי. לדבריו, חלקן, למשל רמי לוי ושופרסל, הפכו ליבואניות של תפוחים, אגסים, ענבים, ועוד - "אבל זה לא מוריד את המחירים, להפך. זה גורר אותם למעלה כי הצרכן מתרגל לשלם הרבה, ואז מוכרים גם תוצרת ישראלית ביוקר".

   ()

גילי גבעוני, מנכ"ל חברת פירות אביב, יבואנית ענבים מדרום אפריקה, טוען: "אנחנו משלמים מכס של כשני שקלים עד מרץ, ואחרי מרץ כמעט ארבעה שקלים לק"ג. לכן המחיר גבוה, אבל כרגע זו סוף העונה עבורנו ואנחנו מוכרים ב-24 שקל לק"ג, וענבים תוצרת הארץ נמכרים כרגע ב-35 שקל לק"ג".

 

ברשת שיווק גדולה הסבירו לנו שהאשמה היא "בהיעדר יבוא חופשי". הרשת מייבאת פירות, אבל לעיתים קרובות עם מכס. רק שבדיקות שנערכו בעבר הוכיחו כי תקופות של יבוא פירות ללא מכס לא הניבו הורדת מחירים. לדוגמה, לפי נתוני פרייסז, מחירי ענבים שחורים זינקו ב-2018 לכמעט 30 שקלים לק"ג וגם כרגע הם גבוהים יחסית לשנים קודמות: 25 שקלים לק"ג. לשם השוואה, ב-2017 שופרסל מכרה ענבים בכ-20-9 שקלים. מחירי ענבים לבנים הגיעו לאחרונה עד ל-45 שקלים לק"ג, ענבי יבוא.

 

בהמשך הקיץ צפויה ירידה במחירים מאחר שהענבים המקומיים נכנסים לרשתות, אם כי מצב החקלאות בערבה עשוי למתן את הירידה.

 

עוד עלייה במחירים באה בדמות מארזים. שופרסל מוכרת מארז רביעיית תפוחי פינק ליידי והמחיר שלה גבוה - עד 19.9 שקל. לעיתים קרובות הפירות הארוזים עולים יותר ומאלצים צרכנים לקנות כמות גדולה ממה שתיכננו לצרוך.

 

ואם תמיד חשבנו שישראל היא גן עדן של פירות לעומת אירופה והמחירים כאן זולים הרבה יותר - מתברר שזה כבר לא ממש נכון. מבדיקה באתר מיי סופרמרקט UK, עולה כי בננה בבריטניה עולה 63 אגורות ליחידה של 180 גרם. ענבים נמכרים ב-19-18 שקל לק"ג, ויחידת אגס נמכרת בכמעט שני שקלים. לא זול, אבל לא ממש שונה מבישראל.

קבוצת רכישה פירות ירקות ()

המרווח הסיטונאי

כל החקלאים שאיתם דיברנו מדגישים את הפער הגדול בין מחיר המכירה שלהם לרשתות לבין המחיר שהצרכן משלם בסופו של דבר. באגסים, למשל, הפער עומד על 25%. בחנויות הדיסקאונט העלות היא כבר 42% יותר מהמחיר של החקלאי, ובחנויות בתוך העיר הפער מגיע ל-95%. יבוא אגסים מחו"ל לא הוריד את המחירים, והם עדיין גבוהים השנה לעומת השנתיים האחרונות.

 

גם המחירים בשווקים ובירקניות גבוהים, אפילו יותר ממחירי הרשתות. אישה שמנהלת חנות פירות וירקות במרכז הארץ אמרה לנו: "הסיטונאים שוחטים אותנו".

 

"המחירים אכן יותר גבוהים", אמר לנו חקלאי שמגדל פירות קיץ. "בניגוד לעולם המערבי, בישראל אין תמיכה מהממשלה בחקלאות. בשנה שעברה היה חורף מאוד חם, היה מעט פרי והמחירים השתוללו - אבל החקלאי לא הרוויח מזה יותר. השנה היו הרבה גשמים אבל העצים לא ספגו מספיק מנות צינון. יחד עם זאת, אני חושב שבעקבות גלי החום נראה הרבה פירות שיתחילו להאיץ את ההבשלה, המחירים ירדו והשווקים יהיו יותר מגוונים ויותר מלאים".

   ()
 

כמה חקלאי מרוויח על משמש?

"משמש נמכר בסיטונאות בין 6 ל-11 שקלים. מזה יש להוריד 15% עד 20% פחת. נשארים 8.5-4.8 שקלים. מזה החקלאי צריך לשלם על שירותי קירור ושינוע, חומרי הדברה, מיתוג, לעמוד בתקנים. נשארים לו ביד בין 3 ל-5 שקלים לק"ג. ברשת את רואה משמש שנמכר לצרכנים ב-24 שקלים לק"ג. אם לנו נשארים שלושה שקלים, ברור שהבעיה היא לא אצל החקלאים".

 

כדי שהמחירים ירדו, הוא ממליץ לעודד מכירה ישירה מהחקלאים לצרכנים, אך לא תמיד זה מוריד מחירים. יש טרנד של קנייה ישירות מחקלאים, אך לרוב הוא מתעצם בקרב אלו שיכולים להרשות לעצמם לשלם הרבה על פירות פרימיום באיכות מעולה. "כנראה יש בישראל מספיק צרכנים שיכולים לשלם מחירי עתק על פירות", אמר לנו משווק, "אחרת המחירים היו יורדים. המחיר הוא בדיוק מה שהצרכן מוכן לשלם".

 

ממשרד החקלאות נמסר: "מחירי הפירות לא בפיקוח ומתנהלים ככלכלה חופשית. המכס המוטל לא מהווה חסם לייבוא, כאשר יש עליית מחירים בשוק המקומי. כך לדוגמה, בימים אלו מוכר חקלאי תפוחים ב-4-5 שקלים לקילו בממוצע, ובפועל עלות התפוח לצרכן היא פי כמה וכמה. גם ברוב זני התוצרת המיובאת העלויות יחסית נמוכות, אך גורמים שונים המחזיקים בסחורה עד להגעתה לצרכן גורמים לעליות מחירים. לנוכח זאת, המשרד פועל במגוון חזיתות שיסייעו להפחתת יוקר המחיה ומרווחי השיווק, בין היתר ע"י פלטפורמות לשיווק ישיר מהחקלאי. לצד אלו, יש פירות הנמצאים כעת בתחילת העונה, ורוב התוצרת בשווקים מיובאת. לחלופין, יש פירות הנמצאים כעת בסוף עונתם - ובשל כך עלותם גבוהה יותר". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: מירב קריסטל
פירות לעשירים בלבד
צילום: מירב קריסטל
מומלצים