שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    חברת נטו נכנסת לשוק הטבעוני עם השף שגב משה

    חברת המזון שמזוהה מסורתית עם בשר תשיק סדרת מוצרים מן הצומח שמבוססים על חלבון אפונה. נטו תנסה לצמצם את כוחן של החברות השולטות בשוק, טבעול וזוגלובק

    שמונה עשורים אחרי שנוסדה, משנה קבוצת נטו כיוון. ל"כלכליסט" נודע כי חברת הבשר שייסד מאיר עזרא ושבראשה עומד כיום נכדו עדי, נכנסת לראשונה לתחום תחליפי הבשר. זאת נוכח שינוי העדפות הצרכנים וצמיחה מתמשכת בשוק תחליפי הבשר.

     

    >> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

     

    מאז המחאה החברתית מחירי הפירות זינקו ב-70%

    מלפפונים ועגבניות בלבד: היוזמה להציף את הסופר בפלסטיק צומצמה

    מגיפת הקטנת המוצרים: החברות יאולצו להדגיש את ההקטנה

     

    נטו משיקה בימים אלו סדרת מוצרים טבעוניים תחת מותג שגב של השף שגב משה. ההצטרפות המאוחרת למגמה חייבה את נטו לייצר ערך מוסף, על תחליפי הבשר הקיימים, שחלק ניכר מהם מבוססי סויה ומכילים רכיבים מהחי כמו ביצים. על רקע זה, המוצרים של נטו מבוססים על חלבון אפונה שנחשב לרכיב מתקדם שעליו מבוססים הפיתוחים הבינלאומיים בקטגוריה. סדרת Meatless של נטו כוללת ארבעה מוצרים: בורגר, קציצות, קבב וטחון מן הצומח. המוצרים מכילים 14 גרם חלבון ל־100 גרם. מארז של שש יחידות יעלה 29.9 שקל.

     

    טבעול שולטת 
    ההמבורגר הטבעוני של נטו. מנוע צמיחה ללא בשר (צילום: אלי סהר)
    ההמבורגר הטבעוני של נטו. מנוע צמיחה ללא בשר(צילום: אלי סהר)

    שוק תחליפי הבשר צמח בישראל דרך מותג טבעול שנוסד לפני 35 שנים בקיבוץ לוחמי הגטאות על ידי גזי קפלן, לימים מנכ"ל אסם שרכשה את החברה, וד"ר מיכה שמר, שפיתח את טכנולוגיות המזון ליצירת שניצל מסויה, שידמה את חוויית האכילה של בשר. לאורך השנים קמו מתחרים שונים לטבעול, אך זו ממשיכה לשלוט בענף עם 52% נתח שוק בשלישון הראשון של 2019. בשנים האחרונות, עם עליית טרנד הבריאות והמודעות לסבל שנגרם לבעלי החיים בתעשיית הבשר, התעצמה מגמת הטבעונות והקטגוריה של תחליפי הבשר התפתחה והתרחבה.

     

    לא מדובר רק בחמלה כלפי בעלי החיים. שוק תחליפי הבשר הפך לחוד החנית בתחום חדשנות המזון בעולם, כיוון שהוא מתמודד עם אתגר הזנת האנושות בעשורים הבאים. צמיחת האוכלוסייה לא צפויה לאפשר את שיעור הרגלי צריכת הבשר הנוכחיים, ועל כן התחום מושך אליו סטארט־אפים רבים והשקעות מצד חברות המזון הגדולות בעולם.

     

    על הפוטנציאל הכלכלי בתחום ניתן ללמוד מהנפקת ביונד מיט לפני כשלושה שבועות, חברה ששווייה חצה את רף 5 מיליארד הדולרים. החדירה של המוצרים החלה בעיקר דרך מסעדות יוקרה ולאחר מכן התרחבה כך שכבר עתה החלו ברגר קינג ומקדונלד'ס בעולם לשלב בתפריט שלהן המבורגרים מהצומח. מקדונלד’ס עושה זאת בשיתוף קונצרן נסטלה, שהשיק לפני כחצי שנה המבורגר מצמחים בשם אינקרדיבל בורגר. ברגר קינג השיקה את המוצר של אימפוסיבל פוד.

       ()
     

    להשאיר את הכסף בארץ

    המהלך של נטו מגיע לאחר מהלך דומה שעשתה חברת הבשר זוגלובק לפני שנה, כשהשיקה סדרת מוצרים טבעוניים תחת המותג זוגלו’ס. שתי החברות שמזוהות מסורתית עם בשר מנסות למעשה לבלום את הנגיסה הצפויה של המותגים הבינלאומיים החדשים בפעילות חברות הבשר המקומיות. זוגלובק לא הסתפקה בהשקת מוצרים טבעוניים, אלא אף הודיעה כי תשקיע בסטארט־אפ ישראלי נוסף שמפתח בשר מעבדה — סופרמיט (SuperMeat), שגייס עד כה 3 מיליון דולר. גם נטו דיווחה לפני כשנה כי השקיעה 1.8 מיליון שקל בחברת סטארט־אפ ישראלית שעוסקת בתחום הבשר המתורבת.

     

    בישראל פועלים במקביל כמה סטארט־אפים על פיתוחים שונים בתחום הבשר מן הצומח ומושכים אליהם את ענקיות המזון. שניים מרכזיים פועלים בחממת The Kitchen של שטראוס תחת המותג ריל בייט ואלף פארמס. ריל בייט מציע בשר טחון שניתן להכין ממנו מגוון רחב של תבשילים וקציצות, כיוון שהחומר עצמו מתגבש לכדי קציצה ללא הוספת חומרים מאחדים כמו ביצה.

     

    בשבוע שעבר סיים אלף פארמס סבב גיוס ראשון של 11 מיליון דולר ל"בשר מתורבת" שההערכות הן כי ייצא לשוק רק בעוד כמה שנים. המיזם הישראלי מתבסס על נטילת תאים מהחי בתהליך שאינו גורם סבל לחיה. החברה נערכת כיום להקים מפעל ברחובות, וההערכות הן כי המוצר יגיע לשוק בעוד כשנתיים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים