שתף קטע נבחר

מגיפת הקטנת המוצרים: החברות יאולצו להדגיש את ההקטנה

בעקבות הפרסום בממון על הקטנת מוצרי קימברלי קלארק בפעם השנייה השנה, הרשות החליטה ליידע את הציבור כי החברות יידרשו לשפר את גילוי הנאות בנוגע למהלכי הקטנת מוצרים. לא כל הצרכנים יודעים שהתכווצות המוצרים היא דרך ברורה להעלות מחירים

זו כבר שיטה: החברות מקטינות מוצרים כדי להעלות מחירים והרגולטור החליט להתעורר. בעקבות הפרסום ב-ynet על הקטנה של מוצרי קימברלי קלארק בפעם השנייה השנה, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הוציאה הודעה לפיה היא מזהה מגמה מדאיגה של הקטנות מוצרים לשם העלאת מחירים, ועל כן היא מחמירה את הנחיית הממונה על הגנת הצרכן מ-2006, לגבי יידוע צרכנים על הקטנת מוצרים. הכללים החדשים שבהנחיה המחודשת ייכנסו לתוקף בעוד שלושה חודשים.

 

חיתולי פרימיום חדשים לפמפרס: המחיר למידות 1 ו-2 צפוי לרדת

קימברלי קלארק שוב מעלה מחירים: מכווצת אריזות של האגיס פנטס, שקיות אשפה וטישו

ההורים מוחים: האגיס הפחיתה את מספר המגבונים

 

 

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

הקטנת מוצרים זו דרך של חברות להעלות מחירים משום שלעיתים קרובות הן לא מורידות את מחיר המוצר בהתאם להקטנה, וכך מחירו עולה ליחידת מידה. הצרכנים רואים על המדף את אותו מוצר שהוקטן במעט ולא שמים לב לכך. הם כן שמים לב שהמחיר זהה למוצר הקודם ועל כן נראה להם שלא השתנה, למרות שהוא בהחלט השתנה: הצרכנים מקבלים פחות עבור אותו מחיר, ולכן זו התייקרות. גם אם היצרניות / יבואניות מורידות את המחיר לקמעונאים בהתאם להקטנה, אלה מוכרים לעיתים קרובות את המוצר במחיר הקודם, המוּכר לצרכן, שלא תמיד שם לב לשינוי או בודק את המחיר ליחידת מידה.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לפי הרשות, מחקרים מעידים כי צרכנים מתקשים להבחין בשינוי בגודל המוצר. "על אף שצרכן רציונלי אמור להתייחס באופן זהה להעלאת מחיר ולהקטנת מוצר באותו שיעור, המחקרים מוכיחים כי הצרכנים לוקים בכשל רציונלי-התנהגותי, ומתקשים יותר לשים לב להקטנת הכמות ולעבד את משמעותה", מסרו ברשות.

 

התכווצות המוצרים - חלק מגל ההתייקרויות

הקטנת מוצרים היא חלק מגל ההתייקרויות שסחף את שוק מוצרי הצריכה השנה. קימברלי קלארק הקטינה לאחרונה חיתולי האגיס פנטס אחרי שלפני כחצי שנה כבר כיווצה חלק מאריזות האגיס. כמו כן, הקטינה אריזות נייר טישו צבעוני של לילי מ-100 דפים ל-90 וכן הופחת מספר שקיות אשפה של ניקול במארזים של ניקול. כחצי שנה קודם לכן החברה קיצרה נייר טואלט של שמורת טבע ומולט, והפחיתה מגבונים באריזות האגיס וטיטולים הכל במטרה להעלות מחירים בדלת האחורית.

 

והיא לא לבד. עוד הוקטנו השנה: תחליב הרחצה כיף, קרם גוף וזלין, שמפו סיוס ומרכך אלביב של לוריאל. ב-2018 הוקטנו מוצרי פסטרמה של זוגלובק, מזון לתינוקות סימילאק, שמפו פנטן, תחליב רחצה הוואי, ג'ל כביסה פרסיל, קפסולות כביסה אריאל וחלק ממוצרי טבעול.

 

לעיתים ההודעה לצרכנים על גבי האריזה לפיה המוצר השתנה בגודלו (המחויבת לפי חוק), תוקשרה בחזית האריזה ולמשך זמן ממושך, אך לעיתים אצל חלק מהחברות והמוצרים, הודבקה מדבקה על גבי המוצר, שהוסרה אחרי מחזור אחד של מוצרים. לעיתים החברות מודיעות שזה "גודל חדש" כאילו מדובר במהלך שיווקי מקסים ולא במזימת ייקור.

 

הכללים החדשים

לפי ההנחיה החדשה של הרשות, יש לשפר את הגילוי לצרכן: "כאשר מוקטנת תכולת המוצר באריזה והאריזה לא משתנה מהותית באופן שהצרכן יכול להבחין בקלות כי מדובר במוצר אחר/שונה, יש לתת גילוי נאות באשר להקטנת התכולה, על גבי האריזה", כך נכתב.

 

יש להדגיש את שיעור ההקטנה: "אין להסתפק בגילוי הכמות החדשה על גבי האריזה. אלא, יש לגלות על גבי האריזה כי הכמות הוקטנה. בנוסף להיות המוצר מוקטן, יש לגלות על גבי האריזה, בכמה הוקטנה התכולה וזאת לפי אחת האפשרויות שלהלן 'מכיל %__ פחות או מכיל ___ גרם/ליטר פחות' וכדומה, או גילוי הכמות המוקטנת לצד הכמות הקודמת".

 

האם מדובר במוצר חדש או במוצר שנוסף לסדרה והוא מוקטן? יש לגלות זאת לצרכן: "ככל שהמוצר המוקטן החליף מוצר, מוצר הייחוס הוא המוצר שיצא מהשוק או עומד לצאת מהשוק. ככל שהמוצר המוקטן נוסף לסדרת מוצרים המשווקים בכמויות גדולות יותר, מוצר הייחוס הוא המוצר בעל הכמות הקרובה מעל ששווקה במהלך תקופה של לפחות חצי שנה".

 

זה לא חדש, זה קטן: "אין להשתמש במונחים שאינם ממן העניין כגון 'חדש'. המונח 'חדש' לא רק שאין בו כדי לגלות את דבר השינוי/ההפחתה, אלא עלול אף להטעות את הצרכן כאילו מדובר במוצר חדש בשוק".

 

יודיעו בחזית המוצר: "הגילוי על גבי המוצר חייב להיות ברור ומובלט על גבי תווית צמודה למוצר באופן שהצרכן יוכל לראותו בקלות. קיימת חשיבות כי ההבלטה תהיה מיוחדת והיא תופיע בחזית האריזה, זו שנהוג להציבה במדף לכיוון עיני הצרכן או על תווית שצמודה למוצר".

 

ההודעה תישאר למשך חצי שנה: "משך הזמן בו יש לגלות את דבר ההקטנה חייב להיות לפחות חצי שנה ממועד שיווק המוצר המוקטן. יודגש, כי אם בשלב מסוים מתחיל יצרן או יבואן לשווק את המוצר לקמעונאים נוספים, יחול הגילוי במשך תקופה של שנה החל מתחילת השיווק לכלל הקמעונאים".

 

ויש גם סנקציה לעוברים על החוק: "אי גילוי נאות כאמור מהווה הפרה של הטעיה לפי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, וניתן בגינו להטיל עיצום כספי. ובנוסף מהווה עבירה פלילית וניתן להגיש כתב אישום. יובהר כי בגין עילה זו הוגשו בעבר כתבי אישום והוטלו עיצומים כספיים".

 

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עו"ד מיכאל אטלן, ציין כי: הכללים החדשים "יסייעו לצרכן לבצע שיקול מחושב לגבי קניית המוצר, פעולה שתתרום להורדת יוקר המחיה. הרשות תמשיך לאכוף את יידוע הקטנת המוצרים לצרכנים ולהילחם בהטעיות הצרכן בכלל, תוך יצירת כללי משחק ברורים יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים