שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    עגבניה למקרר, תפוח בחוץ: למקסם ערך תזונתי של פירות וירקות

    בעולם אידאלי נקטוף את פירותינו ישירות מהעץ הסמוך. אלא שבמאה ה-21, רובנו צורכים את המוצרים מהסופר הסמוך, שם הירקות והפירות מאבדים מערכם התזונתי. כיצד בכל זאת נשמור על ערכיהם החיובים? הדיאטנית שירי נקש מייעצת

    בעולם אידאלי, כאשר חושקת נפשנו לפרי או ירק, אנו קוטפים את תפוח העץ ישירות מהעץ, את הענבים מביאים מהכרם, את העגבניה אנו מוציאים מהשיח ואת הבצל שולפים מתוך אמא אדמה וכך להנאתנו אוכלים ירקות ופירות עמוסי רכיבים מזינים ובריאים ובעיקר מאוד מאוד טריים.

     

    במאה ה-21 התסריט הרווח יותר הוא רכישת סלסלת הירק והפרי בסופר השכונתי, או לכל היותר אצל הירקן.

     

    אנחנו מקבלים את הארגז הצבעוני העמוס בכל טוב, לאחר שעבר מסע ארוך ועתיר תחנות בדרך: החל מהקטיף, דרך המיון והטיפול בסחורה, הקירור ועד ההעברה לחנויות השונות. משם הארגז מאוחסן, מוצג לראווה, נבחר על ידי הלקוחות, מועבר לשקיות, עד היעד הנכסף - אלינו הביתה.

     

    אכילת פירות וירקות טריים משמרת את הערכים התזונתיים הנהדרים הקיימים, אך למעשה ככל שהדרך מהעץ או השיח אל החך מתארכת, כך הולכים לאיבוד יותר רכיבים, הפרי או הירק מאבדים מטריותם.

     

    כיוון שלרובנו אין גינת ירק בחצר ביתנו, איך בכל זאת ניתן למקסם את הערך התזונתי של הפירות והירקות, גם אם אנו קונים אותם בסופר השכונתי?

     

    קיראו גם:

    מהו מזון אולטרא מעובד - ואיך הוא מפריע להורמון השובע לפעול

    כבר כמעט קיץ: מה מומלץ לאכול לקראת העונה החמה

    אלו הפירות הכי משמינים שיעלו לכם את רמת הסוכר בדם

     

    פירות וירקות בתמונה  (Shutterstock)
    כיצד נמקסם את הערך התזונתי?(Shutterstock)

       

    כך תזהו ערכים תזונתיים עוד לפני שקניתם את המוצר

    איחסון הפירות והירקות בחום, בשמש הקופחת, ישירות או בעקיפין, פוגע בוויטמינים. הפגיעה הפוטנציאלית היא בוויטמינים מסיסי המים, כאשר מביניהם הרגיש ביותר לתנאים שונים הוא ויטמין C שקיים בכמות רבה ברוב הפירות והירקות. מינרלים וסיבים אינם מושפעים מכך.

     

    מיקסום הערך מתחיל בקנייה. לא ניתן לדעת כמה זמן שהה הפרי/ירק בשמש לפני שהגיע לסופר השכונתי אבל בהחלט ניתן להתרשם ממראהו על מדפי התצוגה. אם הפרי נראה לכם עייף, סדוק, פצוע, מוכתם - ותרו. 

     

    תוכלו להמשיך ולמקסם את הערך התזונתי של המוצר בבית:

     

    מרגע שקנינו לא להשאיר את הסחורה באוטו או בחוץ, בימים חמים. 

     

    אישה עושה קניות בסופר  (Shutterstock)
    הבחינו ברכיבים המזינים כבר בתחילת הקנייה (Shutterstock)

      

    טיפים לאחסון נכון

      אל תניחו את כל המוצרים במקרר. בננה, בטטה, פפאיה, אננס, בזיליקום וגם מספר פירות וירקות בוסריים קשים כמו מנגו, גויאבה, עגבניות ירוקות, אבוקדו קשה ועוד הניחו על הדלפק, כאשר מתרככים מעט או משנים צבעם לצבע הרצוי.

     

    תפוח ותפוז השאירו עד 3 ימים על הדלפק.

     

     נסו להימנע משמירת המוצרים בשקיות אטומות כיוון שזה מגדיל ריקבון. אם כבר שקיות, שתהיינה מאווררות. בטטה, בצל ותפו'א יש לאחסן במקום חשוך יבש וקריר כמו מזווה.

      

    במגזינים אירופאיים, ההמלצה המקובלת היא להשאיר עגבניות ומלפפונים מחוץ למקרר, אולם בישראל הלוהטת ההמלצה אינה תקפה.

     

    אחסנו במקרר  גזר, פלפל, קישוא, כרוב, פטריות, ענבים, תותים, דובדבנים, אבטיח, מלון.

     

    השאירו את הבננות מחוץ למקרר מופרדות זו מזו עד בשלות אידיאלית ולאחר מכן הכניסו למקרר.

     

    חתכתם את הפרי ותרצו לאכול מאוחר יותר - זה מה שחשוב לדעת

      חיתוך וקיצוץ מפחית ערך תזונתי של הפרי/ ירק.

     

     שמירת הפרי בשלמותו, עם הקליפה שומרת על ערכו התזונתי וכך גם מומלץ לאכלו. חיתוך הפרי- בין אם לשמירה במקרר ובין אם לאכילה פוגם מעט,  בעיקר בוויטמין C, לכן אם כבר החלטתם לחתוך, יש לעשות זאת סמוך לאכילה ולהשתדל לפרוס לפרוסות גדולות ככל שניתן. כך תאבדו פחות מהערכים של הפרי.

     

    יש לשמור בכלי אטום ובקירור לא יותר מיום, יומיים.

     

    שקיות מוכנות מראש המכילות פירות /ירקות חתוכים לאכילה מיידית או כחומר גלם לסלט, פחות מומלצים מההיבט של שמירה על הערך התזונתי.

     

     עדיף חיתוך מהיר וחד בסכין חדה מאשר בסכין קהה שפוצעת את התאים וגורמת לאיבוד ויטמין רב יותר. 

     

    אין לשטוף לפני הכנסה למקרר ואם בכל זאת יש צורך כי מלוכלך, לייבש טוב לפני שנכניס למקרר כי רטיבות היא קרקע פורייה להתפתחות חיידקים שמקדמת ריקבון.

     

     ההמלצה היא להפריד בין פירות לירקות, עקב קצבי הבשלה שונים ואפילו לא לשים יחד עגבניות ומלפפונים, אלא להפרידם.

     

     סוגיית הקליפה גם היא נידונה לא מעט. כדאי לאכול עם הקליפה ככל שניתן (לא למי שסובל מבעיות במערכת העיכול) שכן היא מכילה ויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים, כולל אלו שמקנים צבע יותר עז וכמובן סיבים, כמו למשל, תפוח, חציל, קישוא, תפוחי אדמה, גזר, מלפפון.

     

    פירות וירקות במטבח  (Shutterstock)
    הסירו לכלוך ושטפו היטב (Shutterstock)

     

    כדי להסיר לכלוך כדאי לשטוף היטב ואפילו עם מברשת אך לא עם סבון, בגלל שהוא חודר פנימה.

     

    ירקות שבישלנו (בכל דרך שהיא) מומלץ לא לשמור יותר מיום יומיים, שכן הערך התזונתי ימשיך לרדת.

     

    ירקות ופירות קפואים - מדובר בחליטה (הכנסה למים רותחים לזמן קצר) ואז הקפאה.

     

    תמיד עדיף לאכול פירות וירקות טריים, אולם כשהאיחסון והשימור אידיאליים, גם מוצרים מוקפאים יכולים להיות בריאים. כמו כן, כדאי לזכור שתוצרת חקלאית שמגיעה להקפאה היא לרוב תוצרת מעולה ואיכותית שמועברת במהירות להקפאה וכך נשמרת.

     

    שירי נקש היא דיאטנית קלינית

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    טרי יותר, בריא יותר, מזין יותר
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים