שתף קטע נבחר
 

המטרו בא: הוקפא מתן היתרי בנייה לאורך הציר

חמישה עשורים אחרי שגולדה מאיר חלמה על מטרו בתל-אביב - הממשלה אימצה תוכנית לשלושה קווים ב-50 מיליארד שקל. לא יינתנו היתרים לתוכניות פינוי–בינוי או תמ"א 38 באזורים בהם יעבור קו צפון-דרום,M1. למרות הפגיעה בבעלי הנכסים או יזמים - אין פיצוי על הקפאה

על המטרו בתל-אביב חלמה גולדה מאיר עוד ב-1972, אבל עכשיו, סוף-סוף, משהו זז בשטח. הממשלה אימצה תוכנית לשלושה קווי מטרו בכ-50 מיליארד שקל, ומנהל התכנון אף החל בהליכי הקפאת מתן היתרי בנייה באזורים בהם יעבור קו צפון-דרום (M1).

 

המטרו בגוש דן - צעד נוסף לקראת תחילת עבודות

25 מטרים מתחת לאדמה: תוכנית המטרו של גוש דן נחשפת

פחות התחלות בנייה בהתחדשות עירונית

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

התוכנית מתייחסת לחלקו הצפוני של הקו, שיעבור בתחומי רעננה, כפר-סבא, הרצליה, הוד-השרון, רמת-השרון, ת"א וחולון. תוקף ההקפאה שנתיים או עד להעברת התוכנית להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור, המוקדם מביניהם.

מטרו גוש דן ()
הדמיה: מטרו גוש דן

ההתקדמות מרגשת, אך זו גם מכה לבעלי נכסים ולפרויקטי תמ"א. אין פיצוי בגין הקפאת היתרי הבנייה, "אולם ניתן לבחון הגשת עתירות נגד ההחלטה", מבהירה עו"ד ענת בירן, מומחית דיני תכנון ובנייה ולשעבר ראש ועדת ערר בתל-אביב. חוץ מיזמים, נפגעים גם בעלי דירות המיועדות להתחדשות וגם אנשים פרטיים שמעוניינים לדוגמה להוסיף בביתם מרתף או הרחבה.

 

במקביל להכנת התוכנית, מנהל התכנון פירסם תנאים ומגבלות להוצאת היתרי בנייה בתחום התוכנית לפי סעיף 78 לחוק התכנון והבנייה. המשמעות היא שלא יינתנו היתרי בנייה, היתרים לשימוש חורג, או הרשאות מכוח תוכניות מאושרות בתחום המקרקעין, תמ"א 38.

 

ההקפאה לא תחול על עבודות שלא משנות את תוואי הדרך ולא כוללות תוספת בנייה בתת-הקרקע, בכפוף לתיאום עם נת"ע. בנוסף, הוועדה המקומית רשאית להתיר שימור, שיפוץ, תחזוקה וחיזוק מבנים קיימים לצורך בטיחות או הנגשה - ללא תוספת שטחי בנייה.

 

לדברי עו"ד בירן, ההחלטה מגבילה את אפשרויות הבנייה, שכן במקרים רבים לא ניתן לבנות מעל הקרקע בהיעדר פתרונות חניה תת-קרקעית. זו מכה נוספת לפרויקטי תמ"א 38, שגם כך סובלים היום מהתנגדות הולכת וגוברת של ראשי ערים ושל מינהל התכנון.

מפה קווי מטרו גוש דן ()
 

אין פיצוי על הקפאה

למרות הפגיעה, בחוק התכנון והבנייה אין הוראה המקנה זכות לפיצוי בעלי נכסים בגין הקפאה. עם זאת, לדברי עו"ד בירן ייתכן שניתן לתקוף את החלטת ההקפאה, שכן המגבלות שפורסמו לא עולות בקנה אחד עם ההחלטה המקורית - לפיה חלקות שנמצאות בתחום התוכנית יהיו מוגבלות בבנייה בתת-הקרקע. הפרסום עתה קובע מגבלה יותר רחבה - איסור הבנייה הוא "בתחום מקרקעין הכלולים בתוכנית" - והוא חל על הבנייה מעל הקרקע, ולא רק בתת-הקרקע.

 

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, ממליץ לרוכשי נכס כיום לבדוק שהוא לא כלול בצו ההקפאה "או שאפשר להגיע למצב שבו לא יכולים לממש זכויות בנייה כמו מרתף או בריכה למשך שנים".

 

במינהל התכנון מרגיעים ומסבירים ש"לא מדובר בהקפאת פרוייקטים בתחומי המטרו, אלא רק בשטחים בתת-הקרקע, שאינם בתחום כבישים ובעומק העולה על חמישה מטרים. פרוייקטים שלא יעמדו בקריטריונים יידרשו באישור הוועדה לתשתיות לאומיות ובתיאום עם נת"ע, כשהבקשות ייענו בזמן קצר".

 

עם זאת, לדברי עו"ד בירן במסגרת מגבלות הבנייה פורסם שתיאסר הוצאת היתרי בנייה במקרקעין בתחום התוכנית, כשהפרסום סטטוטורי ויוצר מגבלות מרגע שפורסם. "גם אם הבנייה תוגבל רק בתת־הקרקע, זה עלול לסכל בנייה מעל הקרקע כי תהיה מגבלה של עמידה בתקני חניה", הוסיפה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים