שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    רשתות האופנה לא מסתערות על אמזון: "אחרי הכל, הם גם האויב"

    אחרי כל המהומה, רשתות האופנה בישראל החליטו שלא לפתוח בינתיים חנויות באמזון. העלויות גבוהות, הלוגיסטיקה מורכבת, הדרישות נוקשות, והיתרונות? הם פשוט לא מספיק מפתים

    אמזון? לא תודה. למרות הרעש התקשורתי סביב הכניסה הצפויה של אמזון לישראל, ועל אף מאמצי ענקית המסחר האמריקנית לגייס סוחרים לפתיחת חנויות באתר, שוק האופנה הישראלי החליט להישאר מחוץ לתמונה - ובתוך הקניונים.

     

    רשתות האופנה נחלשות גם בלי תחרות מאמזון

    כניסת אמזון: נקנה יותר באתרים בארץ, שטחי מסחר ייסגרו

    אמזון נכנסת לישראל: טוב או רע לשוק ולצרכנים?

     

    >> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

     

    על פי הערכות, אמזון צפויה לפתוח אתר בעברית שתחילה יהיה מיועד לסוחרים ישראלים בלבד. ועם זאת, בדיקת "ידיעות אחרונות" בקרב הרשתות הידועות בארץ מעלה שהן מעדיפות בינתיים שלא לפתוח חנות באמזון. לחלקן אתרי אונליין שכבר השקיעו בהם רבות, חלק החליטו להישאר בקניון. הרתיעה היא בעיקר מהעלויות הגבוהות הכרוכות בפתיחת החנות.

    חנויות אופנה בקניון גינדי TLV (צילום: שוקה כהן) (צילום: שוקה כהן)
    חנויות אופנה בקניון גינדי TLV(צילום: שוקה כהן)
     

     

    גם לפריימרק אין אתר

    חוץ מהעמלה לאמזון, שעומדת על 15% מהמכירות, יש עלויות קידום, תפעול ושילוח. רשת שמתקשה להפעיל לבדה חנות באמזון, בין אם בגלל הדרישות הנוקשות או בגלל הלוגיסטיקה, יכולה להיעזר בגורם חיצוני המעניק שירותי הפעלה לחנות המקוונת, אך זה יצריך ממנה תשלום עמלה נוספת של עד 20% מהמכירות. זאת, כשברקע המשבר בענף האופנה שפגע ברווחיותו.

     

    מתברר כי הרשתות הישראליות מעדיפות לשלוט לבדן על הקניות המקוונות שלהן, וכמובן להרוויח יותר. לחלקן חששות נוספים, כמו שאמר ל"ידיעות אחרונות" אחד מראשי הרשתות: "אחרי הכל הם (אמזון, נ"ז) גם האויב".

     

    בפנייה לראשי רשתות אופנה שונות בארץ, מתגלה שרובן בחנו את הנושא אך החליטו שלא לפתוח חנות באמזון. בין המוותרות על התענוג: קסטרו, קבוצת פוקס על שלל מותגיה, קבוצת גולף, קבוצת זארה, רנואר, תמנון, גולברי, קבוצת אלשרד (בעלי פקטורי 54), קרייזי ליין, דורין פרנקפורט, ורונן חן.

    אינפו כלכלה אמזון רשתות אופנה ()
     

    מנכ"ל ומייסד תמנון, ברוך ריינר, מספר שביקר אצלו מתווך של אמזון: "אמזון רוצה 15% עמלה, והמתווך רוצה עבור הטיפול 21%. זה כבר 36%. אנחנו מוכרים פריט במחיר ממוצע של פחות מ-100 שקל, לא נראה לי שנוכל להרוויח, זה לא מכסה. ועוד המשלוח עליי, זה כבר קופץ לעלות של 55%. עם כל הכבוד, להחזיק חנות בקניון יקר לא עולה לי כל כך הרבה. מישהו חכם שהתייעצתי איתו אמר לי: 'לפריימרק, אחד העסקים המצליחים בעולם, יש אתר? לא, אז גם אתה יכול להסתדר בלי'".

     

    גם בקסטרו הנושא נבדק ונפגשו עם אנשי אמזון והחליטו שלא לפתוח חנות בינתיים, אומר המשנה למנכ"ל, רון רוטר. קסטרו גם השקיעה באתר סחר משלה - כך שהעלויות הכרוכות בהפעלת חנות באמזון קורצות לה אפילו פחות. גם לרנואר יש אתר, ולדברי המנכ"ל סרג' דרעי, "רנואר לא רואה בשלב זה יתרון בשיווק מוצריה בישראל באמצעות פלטפורמות אחרות, ובכללן אתר אמזון".

     

    לדברי מנכ"ל רשת גדולה אחרת, "אם תשאלו בחו"ל - אמזון בכלל לא מזוהה עם אופנה. הם מבקשים כ-15% עמלה, מה יש לי לרוץ אליהם? וגם לאריזה ולשילוח עלויות נוספות. עד שאמזון לא יפתחו בישראל מחסנים ויתנו שירות שילוח, למה למהר? בסוף מדובר באויב".

    אינפו כלכלה אמזון רשתות אופנה ()
     

    מנכ"ל רשת אחרת אמר כי "מנסים לשכנע סוחרים שמדובר בזירה שתיתן להם חשיפה ומכירות בינלאומית. אני לא מאמין שלרשת אופנה ישראלית יש יתרון בחו"ל. הג'ינס שלי ירגש את גברת אנדרסון בשוודיה? ואם מדובר באתר רק לשוק הישראלי, אז יש לי אתר שלי, למה שלא אחזק אותו?"

     

    "אני לא רואה את אמזון פותחת כאן מחסנים לוגיסטיים, ולכן אין לי כוונה לפתוח שם חנות", אומר מנכ"ל אחר בענף האופנה, "נמשיך לפתח את האתר שלנו. לדעתי גם עסקים קטנים בארץ לא ינהרו לאמזון, הם קטנים מדי, לא חושב שהם מסוגלים לשאת בעלויות של אמזון".

     

    שומרת על סודיות

    כזכור, לאחרונה פנתה אמזון לסוחרים ישראלים שמפעילים חנות באתר, והציעה להם לראשונה לשלוח בעצמם מישראל (במקום ממחסני אמזון בארה"ב), ובנוסף לקדם אותם כשיזוהה רוכש מישראל שמחפש מוצר בקטגוריה שלהם. "מומחי אמזון" טענו שזה שלב ראשון בכניסה לישראל, ושלאחריו ייפתח אתר בעברית. היות שאמזון שומרת על סודיות מוחלטת, לא התקבל לכך אישור.

     

    גורם מומחה בענף אמר שבמקום אתר בעברית, אמזון בוחנת אסטרטגיה שונה כעת, לפיה סוחרים לא יידרשו להקים חנויות באתרי אמזון של המדינות השונות בנוסף לחנות באמזון ארה"ב - כפל שגורם לעלויות גבוהות לסוחר. לפי תוכנית זו קונה (ישראלי או ממוצא אחר) שייכנס לאתר אמזון.קום יוכל לבחור שפה ומטבע, וכשייכנס לחנות שבחר - יוכל להמיר אותה לשפת המקור שלו.

     

    תזכורת: צפו בפרסום על כניסת אמזון לישראל באולפן ynet    (צילום: אלי)

    תזכורת: צפו בפרסום על כניסת אמזון לישראל באולפן ynet    (צילום: אלי)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים