שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר ישראלי: רוצים לרזות משמעותית? זה מה שאתם צריכים להוסיף למזון
    מחקר שארך 8 שנים בבית החולים איכילוב מצא מהו ההרכב התזונתי שמביא לירידה הגדולה ביותר במשקל. נבדקים שהוסיפו את הרכיב המשמעותי, הראו את ההפחתה המשמעותית ביותר במסת גופם
    אם אתם מתמודדים עם עודף משקל, למרות שאתם מקפידים על תזונה בריאה, כדאי שתשימו לב גם להרכב התזונתי שלכם ולא רק לקלוריות: חוקרים מבית החולים איכילוב מצאו כי הירידה הגדולה ביותר במשקל מתבצעת כאשר יש דגש על מרכיב תזונתי אחד.

     

    המחקר הרב תצפיתי התנהל במשך שמונה שנים על כ-64 חולים באיכילוב, והוא פורסם בגיליון האחרון של כתב העת Nutrients.

     

    קיראו עוד

    התכונות שיעזרו לנו לרדת במשקל

    המשקל נתקע? 5 טעויות שאתם עושים בחישוב הקלוריות

    דיאטה: כמה קילוגרמים אמורים לרדת בשבוע?

     

    החוקרים הנחו את משתתפי המחקר לצרוך במשך שנה דיאטת הרזיה מאוזנת, שמספקת כ-1.2 ג' חלבון לק"ג מחלבון מן החי (דגים, עופות, גבינות), ירקות, פירות, זרעוני חמניה, ובשלב יותר מתקדם להוסיף מזונות עמילניים.

     

    בתום שנה הפחיתו משתתפי המחקר בממוצע 9.4 ק"ג ממשקל גופם, המהווים 9.4% ירידה.

     

    בטן של אישה (צילום: shutterstock)
    שומן בטני. ירידה במשקל לאחר שנה(צילום: shutterstock)

     

    ירידה באחוז השומן בגוף

    הקריטריונים להשתתפות במחקר היו BMI (חלוקת המשקל בגובה בריבוע) של 30 ומעלה, המסמן השמנת יתר, שומן בטני, היקף מותניים גדול מהיקף ירכיים, ושני גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם – כמו טרום סוכר, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של שומני טריגליצרידים או רמות נמוכות של הכולסטרול "הטוב" HDL.

     

    בבדיקות הדם כעבור שנה הפחיתו רוב המשתתפים את גורמי הסיכון לתחלואה הקרדיווסקולרית: החוקרים מצאו כי רמות הגלוקוז, השומנים ולחץ הדם פחתו, ובתוך כך ירד משמעותית אחוז השומן בגוף.

      

    כאשר בדקו החוקרים את השינוי של ההרכב התזונתי של הנבדקים, הם מצאו שככל שצריכת האשלגן מהמזון הייתה גבוהה, ירדו המשתתפים יותר במשקל.

     

    עם קבלת התוצאות הסברה הייתה כי כמות האשלגן שבדיאטה, התקבלה בעיקר מעליית צריכת הירקות, נתון שכיח בדיאטות הרזיה. החוקרים הופתעו לגלות שרמת האשלגן הגבוהה הגיעה דווקא מתרומת העוף והדגים, ולא מהירקות והפירות.

     

    הקשר בין אשלגן לתהליך ההרזיה

    "חוקרים רבים בדקו בעבר הרחוק והקרוב את השפעתן של דיאטות בהרכבים תזונתיים שונים על הורדת המשקל", מסבירה ראש צוות החוקרים, ד"ר ברוריה טל, דיאטנית קלינית באיכילוב, "ההרכב התזונתי שתואר היה דיאטות עשירות בחלבונים או בשומנים או בפחמימות. לעומת זאת עד היום לא פרסמו חוקרים את הקשר שבין אשלגן להורדת משקל בתהליך הרזיה.

     

    "ממצאי המחקר שלנו הראו פעם ראשונה בספרות המדעית ניבוי של הורדת המשקל על פי כמות צריכת האשלגן מהמזון. אני ממליצה להקפיד בנוסף לתזונה המאוזנת, גם על צריכה נכונה של חלבון על בסיס עוף ודגים שמעשיר את התפריט באשלגן".

     

    לחוקרים עדיין לא ברור כיצד תורם האשלגן לירידה במשקל, אולם בקרוב הם מתכונים לערוך מחקר חדש, שינסה להשיב על השאלה הזו בה ייבדקו אנשים הסובלים מעודף משקל וצורכים תזונה עשירה באשלגן, לקבוצת בקרה מקבילה בעלת הרכב תזונתי שונה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים