שתף קטע נבחר

איך לסדר את החדר לילדים עם ADHD?

החופש הגדול הוא הזדמנות לעשות סדר בחדרים, וכשמדובר בילדים עם הפרעות קשב, יש חשיבות גדולה יותר לארגון המרחב שלהם. מאיפה מתחילים? הנה ההמלצות - שלב אחר שלב

אי סדר ובלגן הם חלק בלתי נפרד מחייהם של ילדים וילדות רבים, עם או בלי ADHD (הפרעות קשב וריכוז). חינוך לשמירה על סדר וארגון ועל משמעת עצמית חיוניים בכל בית, אך כשמדובר בילדים עם הפרעת קשב, מיומנויות אלה הן המפתח המרכזי ליכולת להתנהל באופן עצמאי, רגוע ובוטח יותר.

 

אי סדר אצל ילדים עם ADHD אינו נובע מזלזול או מחוסר התחשבות, אלא ממוסחות, מפיזור, בלבול ומנטייה לקפוץ מעניין לעניין. בעלי הפרעת קשב חשים תחושת הצפה, הנגרמת מקיומם של מסיחי דעת רבים, ומגירויים חושיים מסביב, כמו ריבוי צלילים, רעשים, אורות, ריחות וחומרים.

 

בלגן (צילום: shutterstock)
מסיחי דעת רבים(צילום: shutterstock)

גם תרבות השפע לא תורמת. חדר הילדים עמוס בחפצים, במשחקים ובגדים, עד שמאוד קשה למצוא בהם את הידיים ואת הרגליים. עומס כזה מקשה לדעת מה יש בחדר והיכן נמצא כל דבר, אבל יותר מכך: הוא יוצר בקרב ילדי ADHD בלגן במחשבה. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז זקוקים למרחב נקי, עד כמה שאפשר, מגירויים מיותרים, בכדי להימצא במצב רגשי שקט וממוקד יותר.

 

איך נחזק את יכולת הסדר והארגון של הילדים?

השלב הראשון הוא ביצירת חדר ילדים עם כמה שפחות משחקים וצעצועים בחדר. מחקר שנערך באוניברסיטת טולדו, ופורסם ב-2018, מחזק את ההמלצה להמעיט במספר המשחקים והצעצועים של הילד. החוקרים בחנו משחק חופשי של 36 ילדים עם ארבעה צעצועים ובהזדמנות אחרת, עם 16 צעצועים.

 

התברר שכאשר היו לילד פחות צעצועים, הוא שיחק יותר זמן והעמיק יותר במשחק. כאשר היו סביבו פחות צעצועים, הצליח הילד להתמקד יותר ולגלות סקרנות באופן יצירתי יותר במשחק שלפניו. כשהיו סביבו צעצועים רבים, הוא היה מוסח ודילג במהירות מצעצוע לצעצוע.

 

שיטת מונטסורי טוענת שבכדי לקדם למידה עצמאית של הילד, באופן שבו יוכל לבחור את ההתנסויות שלו ולגלות סקרנות, נדרשת סביבה מאפשרת ואסתטית עם כמה שפחות גירויים, חפצים וצבעים. הרעיון הוא שהחפצים והמשחקים יהיו נגישים לגובהו של הילד, ושהסביבה תהיה מאורגנת לפי תחומים. כל אלה יאפשרו לילד זרימה ותנועה חופשית, המעודדת פעלתנות יצירתית. זה נכון לכל ילד, ועל אחת כמה וכמה לילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

 

יכול להיות שיש יותר מדי צעצועים בחדר? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יכול להיות שיש יותר מדי צעצועים בחדר?(צילום: shutterstock)

טיפים לסידור החדר

1. צבעים: אל תתפתו לעצב חדר צבעוני מדי לילדכם, והעדיפו ריהוט לבן או בצבעים רכים ופסטלים.

 

2. נוחות: תכננו את החדר, את מיקום המדפים והמגירות, כך שהכול יהיה נגיש לגובהו של הילד ולמידותיו, והוא יוכל לראות מה יש לו ויצליח להחזיר הכול למקום בקלות.

 

3. עומס: הימנעו מהצטברות של חפצים רבים מדי. אל תמהרו לרכוש צעצועים ומתנות בלי סוף. הילד נהנה ממשחק ברגע קבלתו ואז זורק לערימה, והמשחק נשכח ומעלה אבק.

 

קראו עוד:

קשב וריכוז: "רוב ההורים מדחיקים"

"אני הילד שגדל עם הפרעות קשב וריכוז"

איך ילד עם הפרעת קשב מרגיש בחופש

 

4. מסדרים מחדש: בשלב השני - היכנסו יחד עם ילדכם לפרויקט סידור החדר מחדש, שבמהלכו היפטרו מחפצים רבים ומיותרים. אל תבחרו מה לזרוק עבורו. ערבו את הילד בתהליך וסדרו את החדר יחד איתו. אם יתקשה לוותר, אפשר להציע לו לבחור כמה צעצועים שיכנסו לארגז המשחקים, או מספר משחקים שיהיה להם מקום מרווח על המדף באופן שיצליח לראות כל אחד מהם ולהחזיר למקום.

 

בכדי לסייע לילד לוותר על צעצוע, חשבו יחד איתו – מי יוכל ליהנות מהצעצוע יותר ממנו. ואז, לעודד אותו למסור את הצעצוע בכדי לשמח מישהו אחר. באופן הזה, יוכל להרגיש סיפוק, כאשר הוא נפרד ממשחק.

 

5. סיימו עם זה: סדרו בבת אחת, לא בהדרגה. אם נעשה זאת בשלבים, לאט לאט, יהיה יותר ויותר קשה לילד לוותר על דברים וההתגייסות לארגון וסידור החדר עלולה להתמוסס.

 

מה לגבי עיצוב חדר ילדים משותף? צפו:

 

 

6. בחירת צעצועים: תנו לילד לבחור ארבעה פריטים מכל תחום, כמו למשל ארבע מכוניות, ארבע בובות, ותנו לו להניח אותם על המדף, כך שהילד יוכל לראות כל מה שיש לו.

 

7. נוחות: הציבו את המשחקים והצעצועים על מדף שיהיה נגיש לילד, באופן שיוכל למצוא אותם במהירות ולהחזירם למקום, וכאשר לכל חפץ יהיה המקום הקבוע שלו. אם אתם מעדיפים לאחסן חפצים בקופסאות אחסון, מיינו את המשחקים לקופסאות נפרדות - לגו לחוד, בובות לחוד וכו'. העדיפו קופסאות שקופות, בכדי להקל על הילד לאתר מה שהוא מחפש, או לשים מדבקות על הקופסאות. אם יש לילדכם נטייה לדחוף הכל מתחת למיטה, אפשר למנוע זאת על ידי הכנסת ארגז אחסון למצעים מתחת למיטה.

 

8. בגדים: הקצו מקומות אחסון נפרדים בארון לבגדי שינה, נעליים, גרביים, לבוש תחתון, חולצות, מכנסיים, שמלות וכו'. סדרו יחד עם הילד את הארון, כך שיראה בדיוק היכן נמצא כל בגד, ויוכל לבחור מה ללבוש באופן עצמאי. אפשר להסתפק בלא יותר מחמישה פריטים מכל סוג לעונה.

 

9. התארגנות: ילדי עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים בהתארגנות ההשכמה, לכן רצוי לייחד מקום נפרד בארון לבגדים ליום הקרוב או אף לשבוע הקרוב. תנו לילד לבחור את בגדיו האלה, לקפל ולהניח אותם שם, כך שיקל עליו לשלוף את הבגדים שנבחרו מראש בבוקר.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

10 סל כביסה: הציבו את סל הכביסה במקום בולט ונגיש לילד. אפשר לארגן סל כביסה נפרד לחדר הילדים ולהציבו ליד דלת החדר. למדו אותו שבמקום לפשוט ולזרוק בגדים על הרצפה, שישים ישר בסל הכביסה.

 

11. ספרים: בשלב הראשון בידקו עם הילד אלו ספרים כבר אינו קורא ולא יקרא, אלו ספרים להשאיר, ואלו לתת במתנה. הציעו לילד לבחור בעצמו איך היה רוצה לסדר את הספרים באופן שיקל עליו למצוא את הספר שהוא מחפש: לפי א'-ב', לפי נושא או צבע.

 

12. לימודים: לקראת החזרה ללימודים, הציבו שולחן קטן או מדף ליד דלת החדר עם דברים שיש לארגן ביחד עם הילד לבית הספר. אפשר להניח כאן את הבגדים שילבש למחרת (כל זאת במקום, או בנוסף למדף מיוחד בארון לבגדי השבוע כפי שהצעתי קודם). חשוב לשים במקום הכי נגיש בילקוט את המשקפיים, הארנק וכרטיס הנסיעה.

 

13. פח: החליפו את פח הניירות בחדר לפח גדול, והציבו אותו במקום נוח ונגיש לילד.

 

הטיפים שהוצעו כאן נועדו להקל על הילד לשמור על סדר וארגון, אך חשוב לזכור שארגון וסדר הם תוצאה של יכולת תפקוד עצמאית ומשמעת עצמית. ילדי ADHD זקוקים לשיגרה קבועה, לארגון וסדר, לא רק של החפצים סביבם, אלא בראש וראשונה ארגון וסדר במוחם. שיגרה יוצרת סדר וארגון, מחזקת את כישורי החיים, את היכולת להתמקד, לנהל זמן ברוגע וללא לחץ, ומעודדת את הילד לפעילות עצמאית.

 

מומלץ להכין עם הילד לוח משימות יומי שיכלול את כל הפעולות ביום, כולל התארגנות לארוחות ושינה. בהתחלה הילד עוד יזדקק לעזרתכם בכדי לעבור על הסדר הרשום בלוח לאורך היום, אך המטרה היא שבהמשך יוכל כבר להתנהל עם הלוח בעצמו. יכולת עצמאית זו תחזק את הערך העצמי של ילדכם ותחסוך נדנודים.

 

במסגרת המשימות היומיות, תנו לילד אחריות במטלות הבית, למשל - לערוך את שולחן האוכל, לפנותו ולקפל כביסה. מטלות אלה מעצימות, הופכות למשחק מהנה, מחזקות את יכולות הארגון והסדר ואת תחושת העצמאות והביטחון העצמי.

 

ד"ר שרית טגנסקי היא ד"ר לחינוך, המתמחה בהפרעות וריכוז, מאמנת ומלווה ילדים ונוער בתפקודי למידה, ויסות חושי ומוטוריקה בשיטת AAF.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עדיף שהמשחקים יהיו נגישים לילד
צילום: shutterstock
מומלצים