"מבית פייסבוק": שם חדש לוואטסאפ ואינסטגרם
משפחת האפליקציות של פייסבוק מקבלת מיתוג מחדש, ובקרוב האפליקציות הפופולריות - וואטסאפ ואינסטגרם, יקבלו את שמה של החברה-האם
פייסבוק מאוד רוצה שתדעו שהאפליקציות הפופולריות וואטסאפ ואינסטגרם , שייכות לה. לפי דיווח של אתר The Information, שתי האפליקציות עומדות לעבור מיתוג מחדש, שבמסגרתו הן ייקראו "וואטסאפ מבית פייסבוק" (WhatsApp from Facebook), ו"אינסטגרם מבית פייסבוק" (Instagram from Facebook). בפייסבוק אישרו כי השינוי אכן עומד לקרות בתקופה הקרובה.
השינוי הזה אולי נראה קטן, אבל הוא דרמטי: וואטסאפ ואינסטגרם, שנרכשו על-ידי פייסבוק בשנים 2014 ו-2012 בהתאמה, צברו פופולריות אדירה. לוואטסאפ יש יותר מ-1.5 מיליארד משתמשים חודשיים ברחבי העולם ואילו לאינסטגרם יש יותר ממיליארד משתמשים חודשיים. הפופולריות הזו היא תוצאה של מהלך אסטרטגי: עד השנה שעברה, נוהלו וואטסאפ ואינסטגרם באופן נפרד לחלוטין מפייסבוק. הן שמרו על המיתוג שלהן והקפידו להיבדל מהרשת החברתית, בין היתר כדי להצליח לפנות לעוד קהלים ואוכלוסיות.
הצעד הזה הוכיח את עצמו בעיקר סביב דיווחים חוזרים על פרצות אבטחה בפייסבוק, ופרשות הפרת פרטיות כמו קיימברידג' אנליטיקה - משתמשים מאוכזבים פשוט פנו לוואטסאפ ולאינסטגרם, שעדיין לא מקובעות בתודעה הציבורית כזרועות של פייסבוק. אלא שלאט לאט היוצרות התהפכו. מייסדי וואטסאפ ואינסטגרם פרשו מניהול השירותים שלהם, ובמקומם הובאו בכירים מתוך פייסבוק; האפליקציות קיבלו מאפיינים יותר ויותר דומים - כמו סטורי וכפתורי שיתוף מיידי; ומארק צוקרברג יצא בהכרזה על איחוד ארכיטקטורת הצ'אט של כל האפליקציות.
ואם יש משהו שמקבע בשנה האחרונה את האפליקציות האלה כשייכות לפייסבוק - הרי שאלה הדיווחים החוזרים על קריסות ושיבושים. כשהפיד של פייסבוק לא מתרענן - מיד מגלים שאי אפשר להעלות סטורי לאינסטגרם ושהוואטסאפ משותק.
אז מה בכל זאת עומד מאחורי ההחלטה הזו? לפני שבועיים ספגה פייסבוק קנס של 5 מיליארד דולר בעקבות חקירה של נציבות הסחר הפדרלי בארה"ב (FTC), והיא צפויה לעמוד במרכזן של חקירות נוספות. אחד הקלפים הבולטים במירוץ לנשיאות ארצות הברית 2020 הוא זה שקורא לפרק את פייסבוק, ולבחון לעומק את היסטוריית הרכישות שלה. המהלך הזה הוא עוד צעד בדרך למניעת הפירוק הזה, כשהמיתוג מחדש אמור לבסס את וואטסאפ ואינסטגרם כחלק אינטגרלי מפייסבוק.