שתף קטע נבחר

לא מוטרדים מאמזון: עשרות מרכזי קניות חדשים ייפתחו בקרוב

משבר באופנה? הקונים עוברים לרשת? את היזמים זה לא ממש מעניין. מחקר חדש מראה שעד סוף השנה נתחדש בעוד 189 אלף מ"ר שטחי מסחר - ויותר מחצי מיליון מ"ר כבר מתוכננים לשנתיים הבאות. כך ינסו למשוך גם את הדור שהתרגל להזמין הכל אונליין

הדיבורים על משבר בענף האופנה בישראל ועל גסיסת קניונים בארה"ב לא מפחידים את היזמים: יותר מ-100 מרכזי קניות ייפתחו בשנים הקרובות. בסך הכל, עד סוף השנה ייתווספו 189 אלף מ"ר שטחי מסחר בישראל, כך לפי מחקר של חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

אמזון נכנסת לארץ בספטמבר, תעלה קמפיין גדול באוגוסט

רשתות האופנה לא מסתערות על אמזון: "אחרי הכל, הם גם האויב"

אמזון מגיעה לישראל: מזמינה מוכרים ישראלים למכור דרכה בארץ

 

מדובר בעיקר בקניונים פתוחים (פאוור סנטר), מרכזים ייעודיים (מרכזי עיצוב הבית, אאוטלטים, סינמה סיטי), מרכזים שכונתיים גדולים הכוללים גם משרדים ושירותים ומרכזים קטנים, מרכזים "על הדרך" ומרכזים עסקיים שמשרתים פארקי תעשייה ועסקים לסוגיהם.

פינוי קניון עזריאלי הסמוך בעקבות הדליפה (צילום: עמית אליהו)
קניון עזריאלי בעכו(צילום: עמית אליהו)

מנתוני צ'מנסקי בן שחר עולה שעד שנת 2025 תהיה תוספת של כ-1.1 מיליון מ"ר (יותר מאלף דונם) של שטחי מסחר, מהם 56% במחוזות תל אביב והמרכז. מדובר בתוספת של 2.2 מ"ר לתושב, לא כולל חנויות ברחובות ובמרחב הכפרי. כל זאת במדינה שסובלת ממשבר קמעונאות: כלומר - לא יהיה ביקוש לכולם. לפי מנכ"ל צ'מנסקי בן שחר תמיר בן שחר, כבר היום המרכזים לא מצליחים להשכיר שטחים ואחוז השטחים הריקים גדל מ-3% ב-2011 לכ-5%.

תמיר בן שחר (צילום: ארז בן שחר)
תמיר בן שחר(צילום: ארז בן שחר)
 

 

המסחר חוזר לשכונות

"שליש מכוח הקנייה עובר מהחנויות הפיזיות לאונליין ולקניות בחו"ל בזכות טיסות לואו קוסט", אומר בן שחר. "כולם מתמודדים עם שופינג בברלין ועם קניות האונליין, שיגיעו ל-20%-30%. כיום האונליין מהווה 17% מההוצאה החודשית לפי סקרי צרכנים שערכנו, והוא במגמת עלייה. מעבר לאונליין משמעו סגירת כשני מיליון מ"ר שטחי מסחר וקיטון זהה בפדיון החודשי למ"ר. בנוסף, בחו"ל זול בכ-15%-30% מבישראל. לפי סקר שערכנו בקרב 1,500 נסקרים, 12% מהיקף ההוצאה עבר לקניות בחו"ל, כמעט משתווה לעולם האונליין. 30% מהשוק נעלם עבור החנויות הפיזיות".

   ()
אז איך בכל זאת מתוכננים כל כך הרבה מרכזי קנייה חדשים?

"סך שטחי המסחר הקמעונאי בארץ עומד על כ-10.1 מיליון מ"ר, ללא שווקים נודדים וחלקיים. כיום בישראל יש כתשעה מיליון נפש, כלומר בפועל קיימים 1.12 מ"ר שטחי מסחר לנפש, כמו באירופה; כשלעומת זאת בארה"ב היחס עומד על 4.5-4 מ"ר. יש פה 446 מרכזים מסחריים מסוגים שונים, אבל עוד לא הגענו לרוויה".

 

חנן מור, שפותח בקרוב את הקניון הראשון בחריש, ייהנה מזכות נדירה בישראל 2019: קניון בלעדי בעיר חדשה. לצד זאת, החברה מתמקדת במרכזים מסחריים שכונתיים שתפתח במודיעין, בראשון לציון ובאריאל: "כשאנחנו מנתחים איך ייראה היומיום של המחר בארץ ואיך אנשים יחיו, איפה הם יקנו דירות ואיך ייראה סגנון הצריכה העתידי של ישראל, אנחנו מוצאים שרוב הערים הגדולות יתפתחו עם פרויקטים בעירוב שימושים", הוא מסביר. לדבריו, בעיות התחבורה והפקקים שישררו פה יגרמו לאנשים לעבוד, לבלות, ולצרוך קרוב לבית. "כתוצאה מזה רואים את המסחר חוזר לשכונות, עם חוויה של בילוי, מקומות שאפשר לרדת אליהם עם קורקינט וכפכפים. במקביל נראה ירידה במכירות בקניונים".

 

בארה"ב כבר ניכרת מעין "אפוקליפסת קמעונאות": שטחי מסחר ריקים ברחובות, קניוני רפאים ורשתות שנמצאות בהליך מואץ של סגירת סניפים. "מי ששורד הוא זה שמוצא אסטרטגיות חדשות לפנות לדור החדש. גם בישראל, בקניונים הקיימים, יש יחס נמוך של מבקרים במרכזים למ"ר", אומר בן שחר.

 

לדבריו, רבים מהמרכזים החדשים לא מצליחים להתרומם - ובפרט הקניונים הרגילים. "כל המרכזים שנפתחו בשלוש השנים האחרונות לא הצליחו להגיע לרמות הפדיון החודשיות כמצופה על ידי בעליהם. המיקומים כבר לא מושכים, וכתוצאה מכך הקניונים והפאוור-סנטרים נחלשים. המרכזים המיוחדים והשכונתיים מתחזקים, בדגש על אוכל".

   ()
  

מתכוננים לדור הסלפי

לדברי בן שחר, "על המרכזים החדשים להיות מוכנים ל'דור הסלפי'. הלקוחות השתנו. הם גרים בשטח קטן, קונים פחות מוצרים לבית וצורכים יותר בילוי, ספורט, אוכלים יותר בחוץ. הם טכנולוגיים, משלבים בין אוף ליין לאונליין, מעדיפים כלכלה שיתופית, קניות שמלוות בצבירת חוויות, וחשובים להם ערכי קיימות, חסכנות קהילתית ומותגים בעלי ערך.

 

"בעלי מרכזים צריכים לחזק את שטחי ההסעדה, מכוני כושר, שירותי ספא, חנויות ויטמינים ותוספי מזון, לאפשר תשלומים דרך המובייל, ליצור יותר אטרקציות לילדים, יותר חנויות קטנות ומעניינות, פופ-אפים, חנויות שהן אולמות תצוגה, מרכזי איסוף מוצרים שנרכשו אונליין. מרכזים שינצחו יהיו אלה שיביאו קונספט ייחודי, תמהיל חדשני ומעודכן".

 

מול החוף, המרכז שנפתח לאחרונה בחדרה, מנסה ליישם: "הלכנו על מקום שהוא מרכז בילוי", אומר הבעלים עודד תורג'מן. "יש מתקן משחקים מדרום קוריאה בגובה של 11 מטר, בריכת גלים אולימפית, ושבוע הבא אנחנו פותחים קרטינג של פורמולה 1 מאיטליה על גג הקניון".

 

ולמרות הכל, יש גבול לכמות הכסף שאפשר להוציא בחנויות, מושכות ככל שיהיו, ולכן בן שחר משער שהפדיון ימשיך לקטון. למרות גידול שנתי של 2% בגודל האוכלוסייה וגידול בהוצאה בצריכה הפרטית למשק בית (של 3-5 אחוזים ב-5 השנים האחרונות), הפדיון החודשי הממוצע למ"ר קטן. גם הקבוצות הגדולות כבר מדווחות על קיטון בפדיון החודשי הממוצע למ"ר ביחס לגידול שהיה צפוי, אומר בן שחר, "כתוצאה מפתיחה עודפת של שטחי מסחר, עודף בשטחי אופנה, חנויות גדולות מהצורך ומחירים שנמצאים כל הזמן בירידה בעקבות התחרות עם חו"ל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: גיל נחושתן
קניון הקריון בקריות
צילום: גיל נחושתן
מומלצים