שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מהלך אנטי-תחרותי ציני: סאני שוברת את שוק הסלולר

    סאני היממה את שוק התקשורת עם חבילת סלולר הנמוכה בשוק. אך למרות בשורת המחיר, מאחוריה עומד, לפי ההערכות, מהלך מחושב של הוט לחיסול יריבותיה בשוק הטלוויזיה והאינטרנט - על ידי פגיעה בבטן הרכה שלהן. מה שבטוח: משרד התקשורת לא יכול להמשיך לשבת על הגדר. פרשנות

    מה שנראה במבט שטחי כחגיגה לצרכנים וכניצחון התחרות החופשית, מסתיר כנראה מהלך מסוכן שעלול לפגוע בעתידה הטכנולוגי של מדינת ישראל. חברת סאני הודיעה אתמול (ב') שתמכור חבילת סלולר במחיר הנמוך בישראל - 14.90 שקלים בחודש לשיחות והודעות סמס ללא הגבלה ו-50 ג'יגה גלישה למשך שנה.

     

    >> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

     

    טלפון שבור: חברות הסלולר במלחמת הישרדות

    כל הדרכים לגלוש בסלולרי בחו"ל

    חברות הסלולר עוברות למחיר קבוע - אבל באותיות הקטנות הוא עשוי להשתנות

      

    הוזלת חבילת הסלולר בסאני היא רק מהלך פתיחה: סביר שתמשוך כך אלפי לקוחות, ש"על הדרך" גם ירכשו אצלה סמארטפונים, אוזניות או מטענים. אבל הדרמה תתחיל בימים הקרובים, כאשר מפעילות הסלולר האחרות יתחילו ללכת בעקבותיה, בלית ברירה.

     

    מחירי ההפסד שבהם הן מוכרות כיום את החבילות שלהן יהפכו למחירי התאבדות, פשוטו כמשמעו. הקורבן הראשון, אגב, עלולה להיות דווקא רשת we4G (אקספון) הקטנה והחדשה בשוק, שכבר עכשיו מציעה חבילות הפסדיות ומתנהלת "על הקצה".

    משה פרי (צילום: תומי הרפז)
    משה פרי, מנכ"ל סאני תקשורת(צילום: תומי הרפז)
     

       ()

     

     

    השלב הבא יהיה קטיעת אברים עצמית בקבוצות התקשורת הגדולות (סלקום, פרטנר ובזק) בהיקף גדל והולך. כדי לצמצם הפסדים, פריסת הסיבים האופטיים שלהן ברחבי הארץ תואט מיידית; מאגר תכני הטלוויזיה שהן מציעות ידלדל ויתייבש; וקריאת התיגר הנועזת של סלקום TV ופרטנר TV על הוט (HOT) ו-יס (yes)תהפוך ליללת חתול פצוע. לא תהיה להן ברירה. מישהו דיבר על השקעה של מיליארדים בדור 5 בסלולר?

     

    מיותר לחזור על הצורך הקיומי של ישראל בקפיצת מדרגה בתחום התקשורת - הן על ידי רישות המדינה בסיבים אופטיים, והן בפריסה מהירה ככל הניתן של רשתות דור 5. מדינות המערב כבר בעיצומו של התהליך. אלו טכנולוגיות שישדרגו שירותי רפואה, תחבורה, חינוך ותקשורת, ויאפשרו פיתוח של המאגר הטבעי היחיד שישראל מייצאת: המוח האנושי.

       ()
    אז איך זה שקבוצת הוט משתפת פעולה עם מהלך כזה? הרי גם אם סאני מסבסדת אותו חלקית כדי להרוויח תנועה בחנויות (בסאני מכחישים, אף שמהוט נמסר שמחיר החבילה נקבע וממומן על ידם), ברור שהוט מובייל לא הופתעה ממנו. איך היא נתנה לזה יד? הרי הוא פוגע גם בה עצמה.

     

    ובכן, בענף הסלולר הציעו לנו לבחון למי תשתלם פגיעה אנושה בקבוצות התקשורת בארץ. כיום, הוט מתנהלת ללא אופק: לא פורסת סיבים אופטיים, רשת האינטרנט שלה מגיעה לקצה גבול יכולתה עם 500 מגה לשנייה, ושירות הטלוויזיה שלה מאותגר קשות על ידי מיזמי הטלוויזיה התוססים של פרטנר וסלקום, שלא לדבר על yes הוותיקה, וכמובן בידי שירותי רשת כמו נטפליקס, ואחרים שיבואו בעקבותיה.

     

    כדי לצאת מהבוץ, ולפחות להשתוות למתחרים, עליה להשקיע מיליארדים שאין לה. אופציה אחרת היא להביא לגסיסת היריבים, גם אם תפסיד על הדרך כמה עשרות מיליוני שקלים בעסקי הסלולר. נו, אז כמה אלפי לקוחות יעברו פורמלית לסאני; הם ממילא נשארים בהוט מובייל.

     

    אם התיאוריה הזו נכונה, אז הרי שלפנינו מהלך אנטי-תחרותי מהקיצוניים והציניים ביותר שנראו בישראל. אבל גם אם התיאוריה הזו מוטעית, משרד התקשורת, מי שאמור לייצג את האינטרס הציבורי ארוך הטווח, חייב להיכנס לתמונה במהירות. 

    טל גרנות גולדשטיין מנכ
    טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית הוט(צילום: HOT)
     

     

    הכי נמוך שיש 

    כפי שפורסם אתמול, חבילת הסלולר של סאני תימכר במחיר הנמוך בישראל. זאת כאשר עד היום המחיר הנמוך בשוק היה של we4G (אקספון) - 19 שקל בחודש, אך עם גלישה של 10 ג'יגה בלבד. המחיר בסאני נמוך ביותר בארבעה שקלים, וכולל היקף גלישה גדול פי חמישה.

     

    חבילת הסלולר של סאני תקשורת - היבואנית הרשמית של סמסונג, שכעת הופכת למעשה גם לספקית סלולר וירטואלית (MVNO) - תשווק תחת מותג בשם "סאני מובייל", בשיתוף הוט מובייל, ותרכב על הרשת של הוט מובייל. היא תוצע לכל הלקוחות - לא רק למי שיקנו מכשירי סמסונג - ותימכר בשלב ראשון רק בחנויות סמסונג בהפעלתה, רשת בת 20 סניפים ברחבי הארץ. בהמשך הן יוצעו גם באתר של סאני ובמוקד הטלפוני של החברה.

    יעקב לוקסנברג, יו
    יעקב לוקסנברג, יו"ר סאני תקשורת(צילום: אוראל כהן)
     

    מדובר בשפל נוסף במחירי הסלולר, במסגרתה של מלחמת מחירים שנמשכת כבר מעל שבע שנים. אלא שייתכן, כאמור, כי מאחוריה עומד מהלך של חברת הוט להקשות על מתחרותיה, סלקום ופרטנר, שמנסות לזנב בה בשוק הטלוויזיה ובאינטרנט על ידי פגיעה בבטן הרכה שלהן, גם במחיר של הפסד על החבילה המוצעת דרך סאני, כשאובדן הכנסות מהסלולר יקשה על סלקום ופרטנר לבצע השקעות נוספות בטלוויזיה, שוק שבו שולטות הוט ויס מקבוצת בזק.

     

    ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע כי סאני נערכת לשווק את חבילות הסלולר החדשות גם בשאר "השוק הפתוח" (החנויות והרשתות הפרטיות של מכשירי ואביזרי סלולר). כאן כבר מדובר בפריסה של מעל 1,000 נקודות מכירה, אשר כיום החברה מוכרת דרכן מעל 50 אלף מכשירים בחודש. המהלך אמור להגביר את נאמנות הלקוח למותג ולחברה, ולבסס את נתח השוק שלה.

     

    בשנתיים האחרונות החברה כבר משווקת בסניפיה חבילות סלולר של הוט מובייל, ולפי הערכה מחברת כ-2,000 לקוחות בחודש; כעת היא עושה לראשונה שימוש במותג סלולרי עצמאי, וחותכת את המחיר. המתכונת דומה לתתי המותג שמפעילה פלאפון היריבה (Pmobile וג'יני מובייל), אבל החידוש הוא במחיר הנמוך.

     

    במסגרת המהלך ייפתח ללקוחות סאני מובייל מוקד טלפוני מיוחד, שיפעל למעשה ממטה הוט מובייל. גם החשבונית שיקבלו הלקוחות תהיה ממותגת כסאני מובייל, אך בפועל תוצא על ידי הוט מובייל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים