חברות הסלולר עוברות למחיר קבוע - אבל באותיות הקטנות הוא עשוי להשתנות
בעקבות חבילת המחיר "לכל החיים" של אקספון We4G, כמה חברות סלולר נוספות החלו להציע חבילות מחיר חודשי קבוע. עם זאת, בחוזים יש אזהרה באותיות הקטנות - סייג שכיח בחוזים האחידים של חברות התקשורת שהופך את המחיר "הקבוע" ללא כל כך קבוע
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מסלול לכל החיים בסלולר? בדקנו את האותיות הקטנות
ספקית הסלולר החדשה We4G מציעה: חבילת סלולר לכל החיים ב-29 שקל בחודש
רוצים טלפון באלף שקל? תצטרכו להתפשר
הסיבה לשינוי השיווקי הזה קרתה ככל הנראה בעקבות חבילת המחיר "לכל החיים" של אקספון We4G. המסלול הזה הושק באפריל 2018. ברבעון האחרון We4G היתה החברה המובילה בניודים אליה כ-41 אלף מנויים והמתחרות בהחלט שמו לב לכך.
HOT מובייל וסלקום אימצו פתאום את השיטה של גולן טלקום למחיר קבוע, כזה שלא עולה אחרי שנה או שנתיים. סלקום גם יצאה לאחרונה במבצע "מחיר קבוע ליום הבחירות". נשמע נחמד, אבל אצל שלוש החברות יש אזהרה באותיות הקטנות, זכר מן העבר, סייג שכיח בחוזים האחידים של חברות התקשורת שהופך את המחיר "הקבוע" ללא כל כך קבוע.
בחברות סלולר אחרות, כמו פלאפון למשל, המחיר החודשי עדיין עולה אחרי שנה. לחברה יש גם חבילה עם "מחיר קבוע לחמש שנים" והיא מציינת שאחרי החודש ה-61 - המחיר יעלה בכ-30 שקל.
מה מסתיר החוזה?
אצל גולן נכתב בפרטי ההתקשרות: "החבילה היא עסקה לתקופה בלתי קצובה...החברה רשאית לפי שיקול דעתה הבלעדי ובהתאם להוראות הרישיון לשנות את תנאי החבילה מעת לעת, לשנות או לשנות (להעלות או להוריד) את מחיר החבילה ו/או את תכולתה ו/או את היקף השירותים הנכללים בה והודעה על כך תישלח למנוי מראש בהתאם להוראות הרגולציה והדין הרלוונטיות".בתוכניות של HOT מובייל נכתב ש"מחיר דמי השימוש יהיה ניתן לשינוי על ידי החברה מעת לעת בכפוף להוראות הדין".
בסלקום נכתב בחוזים מול הלקוח: "התוכנית היא לתקופה בלתי קצובה...אנו נהיה רשאים להפסיק או לשנות, מעת לעת ובהודעה מראש, את מתכונת ההתקשרות (לרבות התוכנית, תנאיה, ההטבות ותנאיהן, התעריפון והשירותים הנוספים), במלואה או בחלקה לפי שיקול דעתנו (לכל הלקוחות ו/או חלקם, ו/או במקרים שנקבע מעת לעת). בכלל כך נהיה רשאים לשנות או לבטל את החבילות או את חלקן, את ההטבות וכן לקבוע תעריפי שירותים או שימושים (גם במקרה בו השירות או השימוש במועד ההצטרפות לתוכנית היה ללא תשלום), ו/או להעלות את תעריפי כל השירותים והשירותים, לרבות אלו שאינן נקובים בתוכנית זו, בכפוף לתנאי רישיונם".
כלומר, למרות שהמחיר לא עולה אחרי שנה בניגוד לעבר, הוא בהחלט יכול לעלות בהמשך. ללקוח אין שקט שכן המחיר יכול לזנק פתאום. הוא יכול גם לרדת, אבל חברות לא נוהגות להוריד את המחיר בתוכניות קיימות אלא עושות זאת במבצעים חדשים, כשאז לקוחות ותיקים משלמים דמי מעבר של כ-19.90 שקל (בהוט) ועד 248-149 שקל (בסלקום).
"המחיר יכול לזנק פתאום"
מסלקום נמסר בתגובה: "כמקובל בשוק, מדובר בסעיף גנרי שמובא לידיעת הלקוח בהסכם ההתקשרות עם החברה, ובאפשרותו של הלקוח לבחור האם הוא מעוניין להתקשר עם החברה".
מגולן טלקום נמסר בתגובה: "בזכות גולן טלקום ירדו מחירי הסלולר בישראל, וגולן תמשיך להציע את החבילות הזולות בשוק".
מהוט מובייל נמסר בתגובה: "הוט מובייל חוללה תחרות משמעותית בשוק הסלולר עוד משנת 2012. התוכניות החדשות אכן אינן קצובות בזמן ואין בהן עלייה אוטומטית של המחיר בסיום תקופה כלשהי. HOT mobile מתחייבת להמשיך להציע את הצעות הערך האטרקטיביות ביותר בשוק הסלולר".