שתף קטע נבחר

אחרי 33 שנה: התקליט עומד לעקוף בחזרה את הדיסקים

אחרי שב-1986 עקפו ההכנסות מדיסקים את אלה מתקליטי הוויניל, צפוי מהפך. בינואר-יוני הן טיפסו עוד למרות שהדיסק זול בהרבה

הדיסק עדיין לא מת, אבל בהחלט מחשב את קיצו לאחור, ובצעדי ענק. הנחמה היחידה של חברות התקליטים היא שמכירות תקליטי הוויניל, שעשו קאמבק מרשים בשנים האחרונות, ממשיכות לעלות וכבר הגיעו ל-4% מההכנסות. ועדיין, רובן (62%) מגיעות משירותי סטרימינג בתשלום.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

אמא, מה זה שחור, עגול עם חור באמצע?

מסתובב וחוזר: אנשים שוב קונים תקליטים

זורמים עם נטפליקס: 40% מהישראלים מנויים

 

לפי נתונים שפירסם איגוד חברות התקליטים בארה"ב (RIAA), המגמה הזאת רק מתחזקת: אחרי שב-1986 עקפו לראשונה מכירות הדיסקים את אלה של התקליטים, הרי שהשנה צפוי המאזן להתהפך בחזרה.

דיסקים תקליטורים דיסק תקליט (צילום: shutterstock)
האם התקליט עומד לעקוף בחזרה את הדיסקים? אילוסטרציה(צילום: shutterstock)
  

במחצית הראשונה של 2019, ההכנסות של חברות המוזיקה בארה"ב ממכירת אלבומים פיזיים נחלקו כמעט באופן שווה (במונחים כספיים) בין שני הפורמטים - כ-224 מיליון דולר מתקליטים (8.6 מיליון יחידות), וכ-248 מיליון דולר מדיסקים (18.6 מיליון). לפי התחזיות, עד סוף השנה, ההכנסות ממכירות התקליטים יעקפו.

   ()

 

"זה כבר לא רק עניין לאספנים"

חלק מההסבר לפער במספר העותקים בין הפורמטים נעוץ בכך שמחיר התקליט הוא לרוב כפול מאותו אלבום כשהוא מודפס על דיסק. זאת עקב תהליך ייצור מורכב ויקר יותר, וכי משקל התקליט (לרוב 180 גרם) מייקר גם את המשלוח לחנות לעומת הדיסק. אך המחיר הגבוה - בישראל תקליט חדש עולה 80-120 שקל - לא מרתיע את הקונים. בינואר יוני רשמו התקליטים עלייה של 12.8% במכירות, אחרי שעלו בשיעור דומה במחצית הקודמת. כל הנתונים מתייחסים לארה"ב, אבל זו מהווה את השוק הגדול בעולם בתעשיית המוזיקה.

 

שלא במפתיע, הנהנים העיקריים מהתחזקות הפורמט הנוסטלגי הן להקות ואמני רוק קלאסיים. הביטלס לבדם מכרו אשתקד בארה"ב כ-300 אלף תקליטים. בסוף החודש תצא מהדורה חגיגית לרגל יובל לאלבומם Abby Road, שוודאי תתרום למאזן השנה. אחריהם ברשימה תמצאו את פינק פלויד, קווין, לד זפלין ופליטווד מק, ג'ימי הנדריקס ודיוויד בואי, שמכרו מאלבומיהם מעל 100 אלף עותקים כל אחד.

 

לפי אלעד איזנשטיין, מבעלי חנות ביטניק שנפתחה בתל אביב לפני כארבע שנים ומוכרת תקליטים בלבד, זאת המגמה גם בארץ. "לפני כמה שנים יצאו מהדורות חדשות רק לאלבומים נדירים, ולאט לאט, זה הפך לדרך לגיטימית לשמוע מוזיקה. היום כמעט הכל יוצא במהדורות מחודשות, וזה כבר לא רק עניין לאספנים. אני מעריך שהמספרים עוד יעלו. בעולם קונים יותר ויותר פטיפונים, מה שאומר שגם קונים יותר תקליטים".

 

אמנם, איזנשטיין מדגיש כי "מדיה פיזית היא עדיין בשוליים של תעשיית המוזיקה, ורוב המוזיקה עוברת בסטרימינג. זה תמיד יישאר בשוליים - לא יהיה מצב שב-20% מבתי העולם יהיו פטיפונים. קשה למכור מוצר פרימיום כשאפשר להשיג אותו חינם - למרות שזו הדרך הכי כיפית לשמוע מוזיקה", הוא צוחק.

 

בדומה לארה"ב, בחנות שלו אלבומי רוק קלאסי תופסים 30%-40% מהמכירות. אבל גם אמנים חדשים כמו אריאנה גראנדה ובילי אייליש, שלכאורה פונים לקהל צעיר יותר, נמכרים יפה, לצד אמני היפ הופ. "גם תקליטים ישראליים, חדשים ומחודשים, נחטפים, אבל עדיין מדובר בכמויות קטנות", חותם איזנשטיין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים