שתף קטע נבחר

הרכבת ממשיכה להפסיד וקוראת לממשלה לשנות את הסכם ההפעלה

הפסד של 3.4 מיליון שקל נרשם ברבעון השלישי לעומת 273 מיליון שקל אשתקד; "החברה אינה צופה שינוי מהותי ברווחיות התפעולית ברבעון הרביעי לשנת 2019 וזאת בשל ירידה בכמויות ההובלה ואי עמידה ביעדי התמריצים על פי הסכם ההפעלה"

רכבת ישראל סיימה את הרבעון השלישי של 2019 בהפסד של כ-3.42 מיליון שקל, כך עולה מדו"חות החברה שפורסמו אתמול (ד') בלילה. ברבעון המקביל אשתקד נרשם הפסד גדול של 273 מיליון שקל אך בשנה שעברה רשמה הרכבת הוצאות חד פעמיות וחריגות של יותר מ-200 מיליון שקל. 

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הקו החשמלי בין המרכז לירושלים: לא שלם, כן מצליח

תושבי דרום ת"א תובעים את הרכבת: "החיים שלנו הפכו לסיוט בגלל הרעש"

רכבת ישראל מפתיעה: הנוסעים מרוצים מקרונות העמידה

רכבת ישראל עברה מהפסד לרווח של 5.65 מיליון שקל

 

עיון בתוצאות הכספיות של החברה מעלה שאת הרבעון השלישי של השנה החברה סיימה עם היקף הכנסות של כ-664 מיליון שקל, מתוכם כ-62% רק מדמי הפעלה של החברה והשאר הסעת נוסעים (כ-195 מיליון שקל) ושירותים אחרים. מדובר בגידול של כ-9.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מספר הנסיעות זינק בכ-16% והסתכם בכ-18.2 מיליון נסיעות, זאת כאשר ממוצע דיוק הרכבות ברבעון המדווח עמד על 92%, לעומת 90.5% בתקופה המקבילה אשתקד.

רכבת ישראל (צילום: אורי דוידוביץ') (צילום: אורי דוידוביץ')
רכבת ישראל(צילום: אורי דוידוביץ')

מנגד, סך עלות הכנסות הסתכמה בכ-636 מיליון שקל, עלייה של 4%, שכוללת בין השאר הוצאה חדשה של כ-12 מיליון שקל שמקורה ב"בהוצאות שכר בעיקר בשל תוספות שכר בהתאם להסכמים הקיבוציים".

  

ולכן, למרות הגידול בפעילות הרכבת סיימה בהפסד תפעולי של כ-10.5 מיליון שקל, מה שמוביל את החברה להרים דגל אזהרה לפיו "בתקופת הדו"ח נשמר ההפסד התפעולי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, החברה אינה צופה שינוי מהותי ברווחיות התפעולית ברבעון הרביעי לשנת 2019 וזאת בשל ירידה בכמויות ההובלה ואי עמידה ביעדי התמריצים על פי הסכם ההפעלה והפיתוח".

 

במילים אחרות, במידה שמשרדי הממשלה והאוצר ישאירו את הסכם ההפעלה של הרכבת (בו למשל החזר ההוצאות בגין תפעול תחנת הרכבת סבידור בתל אביב דומה לזה של הפעלת תחנת הרכבת באופקים, חרף תנועת הנוסעים השונה בכל מתחם), הרכבת תתקשה להתמודד עם הגידול בפעילות שלה.

  

אזהרה שנייה שמופיעה בדו"חות היא פעילותה של החברה הבת למטענים. דירקטוריון החברה כבר המליץ לסגור אותה ובדו"ח של הרבעון השלישי מצוין שסך הובלות המטענים הסתכמו לכ-2.2 מיליון טונה, כמעט ללא שינוי מהרבעון המקביל ב-2018 (הובלה של כ-2.1 מיליון טונה), עם תרומה שולית להכנסות החברה (כ-46 מיליון שקל בלבד).

 

הבעיה היא שהחברה הבת למטענים "סוחבת" על גבה חוב, ולכן הרכבת מחדדת שהדירקטוריון האריך "את התחייבותו שלא לדרוש את פירעון החוב של חברת רכבת ישראל מטענים כלפיה בשלושה חודשים נוספים, כך שתחול לתקופה של 12 חודשים החל מיום 18 בנובמבר 2019 וזאת כל עוד דרישת פירעון החוב כאמור עלולה להביא את חברת הבת לכדי חדלות פירעון".

 

לצד זאת מוסיפים שגם פיתוח מתחמי הנדל"ן לא ממש זז בכל הגזרות, כאשר "הקמת מתחם התחבורה החדש בקרית מוצקין נדחה עד לסיכום החברה מול משרד האוצר. בנוסף, מועד תחילת הביצוע של פרויקט המשרדים המסחרי בלוד יידחה לרבעון הראשון לשנת 2021".

 

ביחס למתחמי הנדל"ן בתחנת הרכבת ומרכז התחבורה, המסחר והתעסוקה בחדרה - פרסום המכרז יידחה לרבעון השלישי לשנת 2020 ולאחר חתימת הסכם מול העירייה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתן טורקיה
רכבת ישראל
צילום: מתן טורקיה
מומלצים