שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    החילונים שלומדים גמרא: "שייכת לנו לא פחות מלרב הראשי"

    תומר, חילוני למהדרין, מתעמק בתלמוד הבבלי "בלי פילטרים ובלי אג'נדה" - ובר נתיב מספרת על אנשים שמחפשים "חוויית לימוד ששמורה היום לישיבות בלבד". הכירו את החילונים שלומדים גמרא במיזם "שטייגען". הדתה? הצחקתם אותם: "זה ספר חתרני וביקורתי שלא מתאים ל'מתחזקים"

    צילום: אלי סגל

    צילום: אלי סגל

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    העולם היהודי כולו חוגג את סיום הש"ס, עם השלמתו בשבת שעברה של המחזור ה-13 בפרויקט "הדף היומי" - וגם החילונים לא מוותרים על זכותם להתעמק בתלמוד הבבלי. שיר חסידי מוכר גורס ש"אין דבר יותר מתוק מדף גמרא", ופרויקט "שטייגען" (ביידיש - לטפס/ להתקדם, ובעגה הישיבתית - לימוד סוער), מציע לסטודנטים שאינם שומרי מצוות לטעום גם הם מהחוויה.

     

    << הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

     

    עד היום היה התלמוד בעיקר נחלתן של הישיבות, עולם תוכן שלם הסגור בדרך כלל בפני החילוני הממוצע - וכעת הוא מוצע גם למי שאינו מתעניין דווקא בדת. מנהלת המיזם, בר נתיב, מבטיחה בראיון לאולפן ynet שהוא חף מהדתה: "באתי ממקום של חופש ידע. הגמרא היא טקסט חתרני וביקורתי שלא ממש מתאים למי שמחפש 'להתחזק'. אם אתה מחפש להדית מישהו - הספר הזה הוא דרך פחות מוצלחת".

     

    קראו עוד בערוץ היהדות : 

     

    נתיב מספרת כי זיהתה צימאון: "הבנתי שיש הרבה אנשים סקרנים, משכילים מאוד, צמאי ידע, עם יכולת למידה גבוהה, שרוצים ללמוד בלי פילטרים, בלי אג'נדה. זה מאוד קשה גמרא, זה מבלבל, זה לא לכל אחד... אין ניקוד, אין פיסוק, צריך להבין את המהלך - וזה כתוב בצורה חידתית".

     

      ()
    לא מפחדים מלימודי גמרא

     

    אז איך לומדים גמרא בלי רקע? לדברי נתיב, "שואלים שאלות. זה המנוע ללימוד גמרא. שאלות שמערערות על הכול, כי זה ספר חתרני מאוד וצורת הלימוד חתרנית מאוד".

     

    "פינת האור השבועית שלי"

    תומר סוויסה, בחור חילוני למהדרין, סטודנט ללימודי מזרח תיכון במרכז האקדמי שלם, הגיע ל"שטייגען" ממקום סקפטי. "אם נדבר על ההתבטאות של הרב יוסף, זה שלי לא פחות משזה שלו, ואני רוצה שתהיה לי היכרות עם זה", הוא אומר. "היום זו פינת האור השבועית שלי".

     

    את הלימודים הוא תופס במימד אקטואלי. סוגיה שנלמדה במסכת קידושין, ובה פסיקה הפוכה של שני אמוראים – האחד בארץ ישראל והשני בבבל – העלתה בו שאלות בקשר ליחסים שבין ישראל והתפוצות. "הייתכן שיהיו שני מרכזים ליהדות?"

     

    נתיב רואה קסם גם בוויכוחים התיאורטיים, המנותקים מהקשר אקטואלי. "מתווכחים בלהט על דברים שדי חסרי משמעות, אבל זה כיפי ומסעיר. אני חייבת להדגיש שלחילונים יש יתרון: הם מגיעים בעיניים נקיות, ואם הם מביאים את עצמם זה הכי טוב".

     

    נתיב עצמה מספרת כי נחשפה לגמרא "דרך הש"ס שירשתי מסבא שלי ז"ל. אחרי השואה הוא כבר ממש לא שמר מצוות, אבל גמרא הוא למד", היא אומרת. המיזם "שטייגען - חילונים לומדים גמרא", מתעדכן בפייסבוק, ולדבריה – רחוק מאוד מוויכוחי ההדתה. "הסופר העברי בן המאה הקודמת, בוקי בן-יגלי, הזהיר הורים שלא ילמדו את ילדיהם גמרא אם הם רוצים שישארו דתיים", היא אומרת, "שכן הוא בעצמו למד הרבה ועזב את המצוות".

     

    "העניין שלי במיזם הזה הוא חופש של ידע. כרגע הידע המעשי האיכותי ביותר של איך ללמוד גמרא סגור בעולם הישיבות, ולכן הוא לא באמת נגיש למי שלא בקטע של מצוות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים