שתף קטע נבחר

רגע לפני הבחירות: פיצוי מוגדל בכפר שלם בגין הקמת הרכבת הקלה

נת"ע, שהקו הסגול שלה יעבור בשכונה בת"א, תפנה את התושבים מהאזור הדרוש לעבודות יממה לפני הבחירות. כדי להימנע מיחסי ציבור שליליים, שר התחבורה סמוטריץ' ומועצת רשות מקרקעי ישראל יאשרו פיצוי הולם למפונים

 

 

המבצע לנטרול תפוח אדמה לוהט: מועצת רשות מקרקעי ישראל תתכנס ביום רביעי הקרוב כדי לאשר רשמית את "מתווה יצחקי" לפיצוי תושבי כפר שלם. בפגישה שנערכה ביום שני בלילה בין שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לבין נציגי התושבים, השר הסביר שאיש אינו רוצה לגרור את הסיפור לבית המשפט.

 

המדינה תנהל מו"מ עם תושבי כפר שלם על הפיצוי על הקמת הקו הסגול של הרכבת

הקמת הרכבת הקלה בתל אביב תתייקר בחצי מיליארד שקל

בכירי נת"ע מתפטרים: דגל אדום בקו האדום

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

באוקטובר 2018 תבעו תושבי כפר שלם את נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שמקימה את הרכבת הקלה בתל אביב - שאחד מקוויה יעבור בכפר שלם - בטענה כי החברה מנסה לפנותם מבתיהם תוך פיצוי נמוך מאד ומביש וללא דיור חלופי. בעקבות התביעה הוקמה ועדה בראשות יו"ר קבינט הדיור לשעבר אביגדור יצחקי, ובה גובש "מתווה יצחקי", המעניק פיצוי הולם למתיישבים, אם יוכיחו זיקה לקרקע.

המבנה הראשון בתוואי הרכבת הקלה שבונה נת
עבודות תוואי הרכבת הקלה בכפר שלם(צילום: מוטי קמחי)
 

  ()

סמוטריץ' רמז כי יאפשר לתושבים שירצו בכך, לקבל את הפיצוי בהתאם ל"מתווה יצחקי" שקבעה המדינה גם שנה אחרי הפינוי, וגם אם יחליטו להתפנות חודשים ארוכים אחרי מועד הפינוי המיועד.

 

סמוטריץ' מנסה בכל כוחו לפתור את המשבר משום שבאופן מקרי, הפינוי המיועד נקבע לתחילת חודש מרץ, 24 שעות בלבד לפני קיום הבחירות השלישיות שנכפו על המדינה.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יאיר שגיא)
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. לא רוצה לריב (צילום: יאיר שגיא)

 

רחובות לא מוסדרים

אף לא אחד, בוודאי לא ממשלת המעבר המכהנת שסמוטריץ' חלק ממנה, רוצה להתמודד בזמן נפיץ כזה עם מראות קורעי לב ובנוסח "כפר שלם 2", ולכן שר התחבורה ישב עד השעות הקטנות כדי לשכנע את התושבים שפני הממשלה לשלום בית.

 

הפינוי המיועד הוא חלק ממהלך לבנות את קו הרכבת הסגול באזור תל אביב. זהו הקו השלישי, ולפי נתוני נת"ע הוא אמור להימתח על פני 29 ק"מ, עם קיבולת הסעה של כ-60 מיליון איש בשנה. עלות הקמתו נאמדת בכתשעה מיליארד שקל, והפתיחה הלא רשמית מתוכננת ל-2026. הקו אמור לחבר בין תחנת רכבת מרכז (סבידור) בתל אביב, הרחובות בן יהודה ואלנבי, מחלף אלוף שדה בכביש 4 ועם פיצול לביה"ח שיבא וקריית אונו, וזרוע אחרת תנוע לאורך כביש 461 ועד אור יהודה ויהוד-מונוסון, כולל מעבר בכפר שלם.

 

עבור בניית הקו נת"ע זקוקה בסך הכל לרצועת עבודות באורך של 350 מטר וברוחב כ-40 מטר. אלא שלפי הערכות, יש שם כ-80 נחלות שונות, שלא נמדדו מעולם.

 

גם בחברת החשמל יודעים לספר ש"בכפר שלם הרחובות לא ממש מסודרים ומוסדרים. כל דירה מזינה מספר יחידות עם מוני משנה. רוב המונים פנימיים והלקוחות לא מאפשרים אליהם גישה".

המבנה הראשון בתוואי הרכבת הקלה שבונה נת
הריסת המבנה הראשון בתוואי הרכבת הקלה בכפר שלם(צילום: מוטי קמחי)
 

 

לא רוצים לריב

למרות המתווה החדש, חלק מתושבי המקום חוששים שהם יישארו בלי כלום. לדברי תושבת המקום דנה עוזרי, "התחושות מאוד מאוד קשות. להבנתי מהשוטר שהיה פה השבוע, הגיעו ליידע את התושבים כי ב-1 במרץ יהיה פינוי גם בכוח. יש כאן רמיסה של הכבוד שלנו". עוזרי (40) נשואה עם שישה ילדים וכל משפחתה הוריה ושני אחיה גרים בכפר שלם וצפויים לפינוי.

 

"להבנתי, ראש משפחה שורשית שהגיע לכאן עם קום המדינה יקבל 1.4 מיליון שקל ודור שני שנולד כאן - פשוט גודעים אותו", היא טוענת, "על פי הקריטריונים שהוצגו לנו, כדי לקבל פיצוי צריך להיות בני 27 בשנת 1996 (להיוולד לא יאוחר משנת 1969) ולחלופין להציג תעודת נישואים לפני 1996. רוב הדור השני כמוני בני 40 ולא היו נשואים עדיין בשנה הזו או נולדו לפני. יש פה מרקם חיים שלם, אך מבחינת גופי המדינה אנחנו לא זכאים".

 

יודגש כי לתושבים תהיה אפשרות לקבל פיצוי ביחס לזיקה לקרקע, כלומר הוכחת דיור לאורך שנים. גם פה קיים מנעד תשלומים לבנים או נכדים, ומנגד אפס תשלום למי שפלש ללא היתר.

 

במשרדי הממשלה חוששים שתושבים שכבר יצאו משם תוך קבלת פיצוי חזרו כדי לקבל פיצוי שני, אולם השורה התחתונה היא שאף אחד לא רוצה לריב, בטח לא עכשיו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
עבודות הרכבת בכפר שלם
צילום: מוטי קמחי
מומלצים