משבר הקורונה מונע מאיתנו חופשת קיץ מפנקת עם ים נפלא וצלול, אוכל מעולה ואוזו פנטסטי. זו המציאות שלנו - ואפשר למצוא בה גם צדדים חיוביים. אחרי הקיץ הזה, אם לא תתעקשו על בדיקות קורונה וחרדה, יכול להיות שתמצאו את עצמכם עם כמה עשרות אלפי שקלים פנויים בחשבון. אם אתם חובבי רכב ואוהבים לנהוג, יש כאן הזדמנות. מכונית חדשה מהניילון היא עניין יקר מדי, ובטח לא של כמה עשרות אלפים. לעומת זאת, מכונית משומשת עם יכולת למרוח לכם חיוך רחב בהחלט כן בהישג יד.
רגע רגע, רק שוב התזכורת הקבועה - מדובר במכוניות משומשות, בנות 10 עד 20 שנה וכאלה שלעיתים עברו חיים לא קלים. בדיקה מקיפה היא חובה, שכן עלויות תיקון ו"יישור קו" עלולות להיות גבוהות. בנוסף, רבות מהמכוניות לא תוחזקו רק בידיים אוהבות, ולעיתים אף עברו התעללות - ויש לכך שתי משמעוויות חשובות. הראשונה: מכונית שטופלה באהבה, יד 2 או אף ראשונה, שווה תמיד מחיר גבוה, ואף גבוה מהמחירון. שנית, בדיקה מקיפה במכון אינה מספיקה לטעמנו. קחו את הכלה המיועדת גם למוסך שמטפל בדומות לה, ובצעו שם בדיקה נוספת על ידי מקצוענים. על הדרך גם תקבלו מושג טוב לכמה באמת היא עומדת לעלות לכם. שימו לב, המחירים המופיעים הם על פי מחירון יצחק לוי.
אחת המכוניות היפות והמקוריות שעוצבו באלף הנוכחי, וזו שהמעצב-מתכנן פיטר שרייר חייב לה קריירה מפוארת. הפלטפורמה היא של פולקסווגן גולף דור רביעי, כך שהיכולת הדינמית לא הייתה מעולם אחר, אבל זה לא הפריע ולא מפריע לה להיות אחת המכוניות הנחשקות על הכביש. הגרסה המומלצת היא ה-180 כ"ס עם הנעה קדמית, שמגלה אמינות גבוהה יותר מגרסאות כפולות-הנעה (225 כ"ס).
מחירון: 19 אלף שקל לשנת 2000 עד 31 אלף שקל ל-2006
מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 1.8 ליטר, 180 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים ידנית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.8 שניות, 228 קמ"ש
חשוב לבדוק: תקינות מצמד. פנסים קדמיים יקרים להחלפה
המשפחתית של אלפא תמיד הייתה אחת המרשימות בקטגוריה מבחינת מראה. ה-159 אומנם לא הייתה דינמית ומהנה לנהיגה כמו ה-156 שקדמה לה, אבל האופי האיטלקי עם הדם החם עדיין (היה) שם. והיא שימושית ואמינה יותר - בעיקר אמינה יותר, עקב אכילס של קודמתה. גם תיבת הסלה-ספיד הרובוטית, שעשתה צרות ואחראית לאין-ספור קללות, טובה משמעותית מהתיבה הקודמת, אף שאינה מהטובות שיש. אם אתם כשירים להעביר הילוכים ידנית, זו האופציה שהיינו בוחרים בה. על גרסת Q4 עם מנוע V6 והנעה כפולה עדיף לוותר.
מחירון: 19 אלף שקל לשנת 2007 עד 36 אלף שקל ל-2011
מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 2.2 ליטר, 185 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים רובוטית חד-מצמדית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.7 שניות, 224 קמ"ש
חשוב לבדוק: תקינות מצמד, בעיקר במכוניות שנסעו הרבה בעיר
סדרה 1 מאמצע העשור הקודם הייתה הניסיון הראשון של מינכן להתמודד מול כמות הייצור האדירה של גולף בוולפסבורג. אז עדיין עם הנעה אחורית מאוד ייחודית. מרחב המחיה של היושבים מאחור לא יצא נשכר, הביצועים רק פושרים וגם סביבת הנהג פשוטה ביחס למכוניות אחרות של המותג, אבל התנהגות הכביש מצוינת, כמו ב.מ.וו של פעם.
מחירון: 20 אלף שקל לשנת 2005 עד 35 אלף שקל ל-2010
מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר, 150 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.2 שניות, 213 קמ"ש
חשוב לבדוק: נזילות שמן ומים מהמצנן ומיחידת המיזוג
ה-C30 התפרסמה בכך שעלתה על במת ההשקה העולמית בנסיעה לאחור דווקא, ולא בכדי, שכן חלקה האחורי היה מהמקוריים בתעשיית הרכב. כבסיס שימשה ה-S40, ובהתאם היא מציעה רמת בטיחות גבוהה ונוחות נסיעה טובה מאוד. הגרסאות המומלצות הן עם מנוע 2.4 ליטר אטמוספרי לפני מתיחת הפנים (ב-2010), בעיקר בגלל תיבת הילוכים שהפכה לכפולת-מצמד הידועה לשמצה של בעלת הבית דאז, פורד.
מחירון: 16 אלף שקל לשנת 2005 עד 34.5 אלף שקל ל-2012
מנוע: בנזין, חמישה צילינדרים בנפח 2.4 ליטר, 170 כ"ס
תמסורת: חמישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.8 שניות, 215 קמ"ש
חשוב לבדוק: תקינות תיבת הילוכים בגרסאות שאחרי מתיחת הפנים, תושבות מנוע ב-T5
המשפחתית של לקסוס, ה-IS250, היא אחת המכוניות הראשות של המותג ששווקו כאן. היא מציעה רשימת אבזור ראויה, נהנית מאמינות מופלאה וכוללת במפתיע יכולת דינמית וביצועים גבוהים ממה שמקובל לצפות - גם כיום - ממותג היוקרה היפני. צריכת הדלק של מנוע הבנזין גבוהה יחסית.
מחירון: 30 אלף שקל לשנת 2007 עד 34 אלף שקל ל-2008
מנוע: בנזין, V6 בנפח 2.5 ליטר, 207 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 225 קמ"ש
חשוב לבדוק: תקינות תיבת הילוכים
אחת המכוניות המזוהות והאהובות על הכביש, עם הכי הרבה סטייל לשקל. הדור השני של מיני נחשב איכותי ושימושי מהראשון ומציע התנהגות כביש קלילה, מושחזת ומאוד מהנה, למרות הביצועים העצלים של גרסת הבסיס. היינו מוותרים על התיבה האוטומטית שמסרסת את מעט הסוסים שיש למנוע להציע, גם מפני שהתיבה הידנית היא כיף גדול במקרה שלה.
מחירון: 32 אלף שקל לשנת 2012 עד 35 אלף שקל ל-2013
מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר, 98 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים ידנית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.5 שניות, 186 קמ"ש
חשוב לבדוק: נזילות שמן ומים
ניסיון צרפתי לא בלתי מעניין להעתיק את המתכון של אודי. גם כאן משמשת משפחתית קומפקטית כבסיס - 308 של פיז'ו - וגם כאן המראה הוא של כוכבת-על מוטורית, עם צללית שמזכירה מכוניות אקזוטיות. בסיס מוצלח דאג גם ליכולת דינמית גבוהה, אך המנועים לא אמינים, ועדיף להימנע גם מהגרסאות האוטומטיות החלשות והעוד פחות אמינות.
מחירון: 27 אלף שקל לשנת 2010 עד 34.5 אלף שקל ל-2012
מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר, 200 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים ידנית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.5 שניות, 240 קמ"ש
חשוב לבדוק: נזילות שמן ומים
זו גרסת קופה קצוצת-זנב ל-C קלאס של מרצדס, ובהתאם היא נראית טוב משמעותית מהסדאן הפופולרית בצבע לבן-מונית. היכולות הדינמיות סבירות, וכך גם הביצועים בגרסאות הבסיס. ה-C230 היא בעלת ביצועים ראויים, וגם הבלמים גדולים ועמידים יותר. לכל הגרסאות נוחות נסיעה טובה מאוד, וכך גם האיכות ועמידות תא הנוסעים. יתרונה הגדול הוא ברמת אמינות גבוהה, כפי שהיה מקובל בדגמי עבר של מרצדס.
מחירון: 15 אלף שקל לשנת 2004 עד 28 אלף שקל ל-2008
מנוע: בנזין מגדש-על, ארבעה צילינדרים בנפח 1.8 ליטר, 163 כ"ס
תמסורת: חמישה הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.4 שניות, 231 קמ"ש
חשוב לבדוק: תקינות כללית