שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מיסוי ירוק: הדו"ח המלא

    ועדת המיסוי הירוק, אשר עומדת להשפיע על כיסו של כל אחד ואחד מאיתנו בשנים הקרובות, סיימה את עבודתה ומפרסמת היום את כל המלצותיה. בראשן: ביטול "הוצאות הרכב", הכנסת אגרות גודש, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, מס על חנייה וסלילת שבילי אופניים. ynet מביא את כל הפרטים

    עיריות יאלצו לשלם למדינה מסים בהתאם לרמת הזיהום מכלי רכב, עובדים יחויבו לשלם מס על חנייה, ונהיגה הגורמת לעיכובי תנועה תהיה עבירה שדינה קנס. אלה הם רק חלק מהצעדים המשלימים - חלקם מפתיעים - עליהם ממליצה הוועדה הבין-משרדית ל"מיסוי ירוק".

     

    להזכירכם, ביום א' (13.1) אישרה הממשלה את המלצות הוועדה, הקובעת כי המיסוי המוטל על כלי רכב ודלקים יחושב בעתיד בהתאם לרמת הזיהום שלהם. אולם היום (ג') מתברר כי מדובר היה רק בקצה הקרחון. רשות המסים פרסמה לפני זמן קצר את הדו"ח המלא של ועדת "מיסוי ירוק" במלואו, הכולל שורת צעדים ארוכה, שמטרתם אחת - צמצום השימוש ברכב פרטי.


    אישרו את מסקנות הוועדה. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר האוצר, רוני בר-און (צילום: רויטרס)

     

    ואלה הם הצעדים עליהם ממליצה הוועדה - על חלקם סיפרנו לכם בעבר, חלקם חדשים:

     

    • שינוי מדיניות שכר: במטרה לצמצם את השימוש ברכב פרטי, ועדת המיסוי הירוק מציעה את אחד השינויים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות בהסכמי העבודה במשק - ביטול "הוצאות רכב", אותו רכיב שכר שמקבלים עובדים בעלי רכב פרטי. הוועדה ממליצה להחליף את סעיף הוצאות הרכב בתשלום שכר שאינו מותנה בהחזקת רכב. ההסבר הרשמי: "באופן זה תינתן לעובד יכולת הבחירה באשר לסל התצרוכת הרצוי, ומשקל הוצאות התחבורה בסל זה מבלי ששכרו ייפגע".
    • מס על חנייה: הוועדה ממליצה על הטלת מס על מקום החנייה שמקבלים עובדים. מטרת המיסוי על החנייה היא "להוסיף את עלות החנייה לשיקול העובד באם להגיע לעבודה ברכב פרטי". מס כזה יוטל על העובד עצמו, או על מקום העבודה.
    • "פדיון חנייה": כצעד משלים למס על החנייה, הוועדה סבורה כי יש לבחון יישום תוכנית, לפיה עובדים שיוותרו על מקום החנייה, יקבלו סכום כסף שיתווסף למשכורתם.
    • פיתוח שבילי אופניים ואזורי הליכה: כדי לעודד את הישראלים לוותר או לצמצם את השימוש ברכב פרטי, ממליצים חברי הוועדה כי המדינה תנהיג מדיניות שתפחית את התלות בכלי הרכב. עם הצעדים המוצעים אפשר למנות פיתוח מסלולי נסיעה באופניים, עידוד ופיתוח אזורי הליכה, ועוד.
    • פיתוח מואץ של התחבורה הציבורית: המלצות הוועדה קובעות באופן חד-משמעי כי מיסוי שיוטל על השימוש ברכב הפרטי לא ישיג את מטרתו, וזאת אלא אם הממשלה תיצור אלטרנטיבה בעלת רמת שירות טובה. "המשמעות המעשית היא שיש לשפר את התדירות והקישוריות של התחבורה הציבורית, לתת לתחבורה הציבורית עדיפות ברמזורים, לקבוע מחלפים בלעדיים לתחבורה הציבורית, ועוד". כדי לממן את חלק מהפרויקטים לעידוד התחבורה הציבורית, ממליצה הוועדה לשקול הסטת תקציבים המיועדים כיום לפיתוח כבישים חדשים והוספת נתיבים לכבישים קיימים.
    • עידוד מעסיקים להציע חלופות לשימוש ברכב פרטי: מאחר שאחד השימושים העיקריים של כלי רכב פרטיים הוא בנסיעה אל מקום העבודה, הוועדה ממליצה על יצירת תמריצים כלכליים למעסיקים שיציעו לעובדים חלופות למכונית הפרטית. עם הצעדים המוצעים אפשר למנות "נסיעה משותפת" (קאר-פול) והסדרי נסיעה בתחבורה ציבורית.
    • העלאת גובה קנסות בגין עבירות תנועה שגורמות לעיכובים: לדעת חברי הוועדה, הקנסות הניתנים כיום לנהגים, מתחשבים בעיקר בהסתברות לתאונה, ולא בהשפעות חיצוניות אחרות - כמו יצירת פקקי תנועה, למשל. ולכן, ממליצה הוועדה כי הקנסות בעתיד יחושבו גם על-פי נזקים סביבתיים: יצירת עיכובים כתוצאה מאי-ציות לתמרורים, או מכניסה לצומת לא-פנוי.
    • אגרות גודש: בדו"ח המלא שמתפרסם היום, צופה הוועדה כי היקף הגבייה השנתי של אגרות גודש בישראל ינוע בין 500 מיליון שקל למיליארד שקל בשנה. ההמלצה היא להחיל אגרות שישתנו בהתאם לשעת הנסיעה, אורך הנסיעה, סוג הרכב, העומס בכביש, וכו'. עוד מציינים חברי הוועדה כי אם יישום אגרות גודש מורכבות ייתקל בקשיים, מומלץ להטיל אגרות לפי מרחק הנסיעה - בדומה לנהוג בכביש 6.
    • הרשויות המקומיות ישתתפו במאמץ: כדי לתמרץ את הרשויות המקומיות לפעול להפחתת השימוש ברכב פרטי בתחומן, הוועדה מציעה כי הרשויות ישלמו מסים למדינה בהתאם לרמת הזיהום מכלי רכב הנמדדת בתחום השיפוט שלהן. שיטות נוספות שמציעה הוועדה: תשלום מס לפי מספר התאונות בתחום הרשויות, או תשלום לפי היחס בין נסועה ברכב פרטי לנסועה בתחבורה ציבורית.

     

     

    מתי כל זה יקרה? 

    חלק מהשינויים שמציעה הוועדה מורכבים ליישום, וחלקם יתקלו ללא ספק במכשולים פוליטיים שונים. למשל, ההצעה לבטל את מרכיב השכר המוכר בשם "הוצאות רכב", כבר נתקלה בהתנגדות עזה מצד הסתדרות העובדים. סביר להניח כי להתנגדות יצטרפו גם מרבית ארגוני המעסיקים במשק. צעדים אחרים, כמו מס על החנייה או העלאת גובה הקנסות, אינם פופולאריים וצפויים להיתקל בהתנגדות ציבורית רחבה.

     

    מתוך ראיית הנולד, ממליצים חברי הוועדה - שלא במפתיע - על יישום איטי של מסקנותיהם. "שינוי הרכב המיסוי יעשה באופן הדרגתי, על-פני תקופה ארוכה", הם מסבירים. "משך הזמן הארוך יאפשר לציבור להתאים את דפוסי השימוש ברכב פרטי, ואת בחירת אזורי המגורים ומקום העבודה למחירים החדשים - דבר העשוי להביא להקטנת השימוש ברכב פרטי, ולהפחתת העלויות החיצוניות בהתאם". עוד מציינים חברי הוועדה, כי יישום הדרגתי גם יאפשר את התאמת הפיתוח של התחבורה הציבורית.

     

    ובמלים אחרות: אל תצפו לשינויים ממחר בבוקר, בעוד חודש או אפילו בעוד שנה. מטרת הוועדה היא ליצור אופק בטווח רחוק יותר. חלק מהצעדים - כמו למשל שינוי המיסוי על כלי הרכב - ייושם כבר במהלך השנתיים הקרובות. אולם, חלק מהצעדים ייושם, אם בכלל, רק בעשור הבא.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מאיר פרטוש
    יו"ר ועדת מיסוי ירוק, בועז סופר
    צילום: מאיר פרטוש
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים