שתף קטע נבחר

לא מספיק טובות? ברשות האוכלוסין סירבו לשבץ מאבטחות

ברשות האוכלוסין וההגירה העדיפו להעסיק מאבטחים גברים על פני נשים, וזאת למרות שהכשרתן זהה, כך עולה מהתכתבויות בין חברת האבטחה עמישב לבין רשות האוכלוסין שהגיעו לידי ynet. תגובת הרשות: "קבלה לעבודה נעשית לאחר ראיונות אישיים ובהתאם להתאמה לתפקיד ולא על פי אף קריטריון אחר"

רק מאבטחים גברים יכולים להתמודד עם העצבים והאלימות בתורים של משרד הפנים? מהתכתבויות ומכתבים שהגיעו לידי ynet מתגלה כי בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה סירבו מספר פעמים לשבץ מאבטחות נשים לתפקידי אבטחה, כאשר אחת הסיבות שניתנו היו כי לגברים יכולת טובה יותר בקרב מגע, וזאת למרות שהמאבטחות עברו הכשרה זהה.

 

בנוסף, מכתב שהועבר מחברת האבטחה עמישב לרשות האוכלוסין עולה כי ברשות סירבו לקבל לעבודה גם מאבטח בגיל 50 בשל גילו. ברשות האוכלוסין טענו בתגובה כי "הקבלה לעבודה נעשית לפי התאמה לתפקיד בלבד". 

 

תורים בלשכת האוכלוסין וההגירה. נשים לא יכולות להתמודד? (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
תורים בלשכת האוכלוסין וההגירה. נשים לא יכולות להתמודד?(צילום: דני שדה)

משטרת ישראל קובעת את סוג האבטחה הנדרש לכל אזור, רשות או לשכה. עבור עבודה ברשות האוכלוסין נקבע כי נדרשים מאבטחים בהכשרת "מתקדם ב". אלו מאבטחים ומאבטחות, אשר עברו בהצלחה קורס הכשרה מיוחד בן שמונה ימים, בו חלק מההכשרה מתמקד גם בקרב מגע. 

 

מנהלי הביטחון הראשיים של רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים עובדים מול עם חברת כוח אדם "עמישב" אשר אחראית לספק להם מאבטחים על פי הצורך, אך מהתכתבויות בין החברה לקצין ומנהל הביטחון ברשות האוכלוסין עולה כי כאשר הוצעה מאבטחת שעברה קורס מתקדם ב' לעבודה בלשכה, מנהל הביטחון השיב כי הוא מעדיף בנים, שלהם "בדרך כלל יכולת קרב מגע טובה יותר". קצין הביטחון הוסיף כי "יש לנו אחת בתור מאבטחת, כרגע עדיף בנים".

 

גם בהזדמנות נוספת כאשר הציעה חברת כוח אדם עמישב מאבטחת סירבו מנהלי הביטחון של הרשות בטענה כי הם מעדיפים מאבטח ממין זכר. "יש מתגברת להר חומה מתקדמת ב', להביא?" נכתב, "תמתיני עם זה", ענה מנהל הביטחון, "אני מעדיף מתגברים בנים לפוטנציאל אלימות שיש כרגע, תנסי להחליף".

 

מיכל (שם בדוי) עבדה כמתווכת מאבטחים מטעם החברה לרשות האוכלוסין, תפקידה היה לשמוע את הצרכים של הלשכות ולספק מאבטחים בעלי הכשרה מתאימה. "זה קרה פעם אחר פעם שהצעתי מאבטחת ואמרו לי בפנים: 'לא, אנחנו רוצים בנים אל תציעי לנו בנות'. יש לנו בחברה מאבטחות מצוינות שעברו בהצלחה רבה את ההכשרה הנדרשת בדיוק כמו גברים, הן לא פחות מוצלחות ואחראיות מהם" אומרת מיכל.

  

 

יש לציין כי תפקידם של המאבטחים בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה מתמקד בבידוק בטחוני של קהל הפונים ללשכה ושמירה על הסדר בעמדות האבטחה, בעיקר למקרים חריגים של תורים ארוכים או התלהמות לא סבירה. בתקופת יישום החוק למעבר לתעודות זהות ודרכונים ביומטריים, בקיץ האחרון, התמודדו אנשי הרשות עם עומסים כבדים ותורים ארוכים ונאלצו לא פעם לסגור את הלשכות לפני שעות הסגירה מה שגרם לכעס והתלהמות מצד קהל הפונים.

 

"לא אושרה לעבודה בגלל היותה אישה"

בחברת עמישב אף קיבלו התראה ממנהלי הביטחון של הרשות בטענה כי החברה לא סיפקה מאבטחים על פי הצורך. במכתב תגובה של חברת עמישב הם טענו להגנתם כי היו מאבטחות מתאימות לתפקיד אך אלו לא אושרו בגלל מינן. "היה ניתן לסגור את החוסר על ידי מאבטחת עם קורס שמונה ימים. הנ"ל לא אושרה לעבודה בשל היותה אישה", כך נכתב. בנוסף טענה חברת כוח האדם במכתב לרשות האוכלוסין כי מאבטח בגיל 50 לערך לא התקבל לעבודה בשל גילו.

 


 

בחברת עמישב, שעובדת גם כיום מול רשות האוכלוסין, הכחישו במענה לפניית ynet כי קיימת אפליה או בעיה עם דרכי הסינון של הרשות. מעמישב נמסר בתגובה: "המועמדים/ות מתקבלים/ות לעבודה ע"פ הקריטריונים של משטרת ישראל וראיונות התאמה בחברה ועם נציג מטעם רשות האוכלוסין וההגירה.

 

"ככל הידוע לנו וככל שהדבר תלוי בחברתנו, כל המועמדים נבחנים עפ"י יכולתם והתאמתם לתפקיד המוצע, כך שניתנת להם ההזדמנות שווה. חברת עמישב מעסיקה ברשות האוכלוסין ובמתקנים נוספים נשים וגברים, צעירים ומבוגרים ללא הפליות. טענות אנונימיות, אינן ניתנות לבדיקה מעמיקה והתייחסות יסודית".

 

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "ראשית ראוי להבהיר כי מנהלת אגף הביטחון ברשות האוכלוסין הינה אישה, מעבר לכך, קבלה לעבודה נעשית לאחר ראיונות אישיים ובהתאם להתאמה לתפקיד ולא על פי אף קריטריון אחר".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
רשות האוכלוסין
צילום: דני שדה
מומלצים