שתף קטע נבחר

רשות המים: התייקרות המים כנראה תתמתן ל-4.12%

הרשות הודיעה כי העלייה הצפויה בתעריפי מי ברז לצרכנים תהיה ככל הנראה מתונה מהצפוי, אם תעריפי החשמל אכן לא יתייקרו ב-8.1%, אלא בפחות מכך - כפי שמבטיח שר האוצר

רשות המים מעדכנת בפעם השלישית את התחזית שלה להתייקרות תעריפי המים: המחירים אמנם יעלו אך פחות מהמצופה, זאת בתנאי שהעלייה במחירי החשמל אכן תתמתן כפי שהבטיח שר האוצר משה כחלון.

 

האוצר מוותר על העלאת המס על הפחם: תעריף החשמל צפוי להתייקר ב-5%-6%

ממזון ועד דיור - כך זינקו המחירים בישראל תוך עשור

 

כעת היא מודיעה שהמים יתייקרו בינואר 2019 ב-4.12% במקום ב-4.56% (הורדה של כ-10% בגובה ההתייקרות). יחד עם זאת, הם עדיין מתייקרים. מה גם שבאוקטובר, רשות המים הודיעה שהמים יתייקרו בכלל ב-3.25%. בנוסף, מספר תאגידי המים יצטמק מ-56 ל-30 וזה לא חוסך לנו, כרגע, אף לא אגורה במחיר המים.

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מדוע הרשות מעדכנת שוב את מחירי המים, למרות שכרגע אין כל התמתנות ודאים בתעריפי החשמל? משום שלפי חוק, תעריפי המים מתעדכנים פעמיים בשנה (בתחילת ינואר ובתחילת יולי) בשל החוק המחייב את תעריפי המים לשקף את עלותם האמיתית.

 

ירידה מתמשכת במחיר המים

ברשות מדגישים כי "עליית התעריף מגיעה לאחר הורדה מתמשכת בשיעור ריאלי של כ-30% בממוצע בתעריפי המים והביוב למגזר הביתי ב-5 השנים האחרונות". אכן, בשנים האחרונות מחירי המים נמצאים בירידה והמחירים בישראל נמוכים ממחירי המים בשבדיה ובגרמניה ובמדינות נוספות, שכן רוב המים שנצרכים בישראל הם מותפלים.

 

 

יחד עם זאת, בל נשכח כי ירידת המחירים הזאת הגיעה אחרי נסיקה תלולה בתעריפיי המים בישראל, שאירעה בתחילת העשור, כשהתעריף הגבוה ביותר למים בישראל נרשם ביולי 2013, אז התעריף הנמוך עמד על 9.26 שקלים למ"ק והתעריף הגבוה על 14.91 שקל למ"ק.

 

רק ביולי 2017, התעריף הנמוך ירד לראשונה מתחת ל-7 שקלים. כמו כן, לא ברור אם עליית המחירים ביולי ועליית המחירים הצפויה בינואר 2019, מהווה שינוי מגמה כך שחשבון המים שלנו יחזור להתייקר.

 

מהרשות נמסר: "לאור המיתון הצפוי בעליית תעריפי החשמל, המשפיעים על עלויות משק המים: התפלה, שאיבה, הולכה, טיפול בשפכים והשבת קולחין (משק המים הינו צרכן החשמל הגדול במדינה), אישרה מועצת רשות המים (בישיבתה מיום חמישי) את התמתנות העלייה בתעריפי המים לבית בהתאמה.

 

"מרבית עליית תעריפי המים נדרשים בשל ההגדלה הניכרת בכמות הרכישה של מים מותפלים ממתקני ההתפלה (בשל מצבם הקשה של מקורות המים הטבעיים) וההרחבה המשמעותית בפיתוח תשתיות המים והביוב במשק הארצי והעירוני (חברת מקורות, איגודי ערים/מתקני טיהור שפכים, ספקים מקומיים ותאגידי מים וביוב), כמו גם גילום עדכון עליית המדד מחודש יולי 2018 ועד דצמבר 2018 (מדד חזוי), כולל האצת השקעות להקטנת השפעות הבצורת המתמשכת.

 

"התעריף לכמות מוכרת (התעריף הנמוך) יעמוד מחודש ינואר 2019 על 6.880 שקלים למ"ק (במקום 6.608 שקלים למ"ק) ואילו התעריף לכל כמות נוספת מעבר לכמות המוכר (התעריף הגבוה) יעמוד על כ-12.955 שקלים למ"ק (במקום 12.443 שקלים למ"ק).

 

"המשמעות של שינוי תעריפים זה על משפחה ממוצעת בת 4 נפשות הצורכת כ-15 מ"ק לחודש, הינו תוספת עלות בסך של כ-4.5-5 שקלים לחשבון המים והביוב החודשי (תשלום של כ-109.5-110 שקלים לחודש לערך, במקום תשלום של כ-105 שקל לחודש)".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים