שתף קטע נבחר

עלייה במתקפות הסייבר: בבנקים חוששים שהאקרים יפרצו לחשבונות שלכם

סקר שערך הפיקוח על הבנקים מצא כי 90% מהבנקאים הבכירים בישראל חוששים מאירועי סייבר, בעקבות העלייה במתקפות על הבנקים בשנתיים האחרונות. אחרי הסייבר מודאגים הבכירים מהרגולציה, ולאחר מכן מהאשראי הצרכני

לא העלייה ברגולציה, לא התפתחות בועת האשראי הצרכני ולא הסיכון הגיאו-פוליטי בישראל. מה שהכי מטריד את בכירי המערכת הבנקאית בארץ הוא החשש מאירוע סייבר, כמו פריצה למערכות המידע של הבנקים, השבתת מערכת התשלומים וגניבת הפרטים של בעלי חשבון. יש לאירועים כאלה פוטנציאל של פיגוע כלכלי, פגיעה בתשתיות החיוניות של ישראל.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו 

 

 

הגבלת שכר הבכירים? זינוק במספר הבנקאים שמרוויחים יותר ממיליון שקל בשנה

היפוך מגמה: הוזלת עמלות העו"ש נבלמה

בנק ישראל: גידול בשיעור הפעולות שנעשות בערוצים הישירים בבנקים

 

החשש מאירוע כזה מתבטא בסקר שערך הפיקוח על הבנקים בקרב 80 בכירי המערכת הבנקאית, ושתוצאותיו פורסמו אתמול בדוח השנתי של הפיקוח. 90% מהמשתתפים ציינו כי הסוגיה מטרידה אותם. במקום השני במדד הדאגה של הבנקאים נמצא סיכון הרגולציה, שמטריד רק 58% מהנשאלים, ואחריו האשראי הצרכני שמטריד רק 50% מהם. בפיקוח על הבנקים מציינים כי סיכון הסייבר הוא הכי מטריד גם בעיניהם.

גלישה בטוחה ברשת (צילום: shutterstock)
גלישה בטוחה ברשת(צילום: shutterstock)
 

 

המפקחת על הבנקים, חדוה בר, אמרה אתמול במסיבת עיתונאים לרגל פרסום הדוח כי "בעוד רוב הסיכונים במערכת הבנקאית נמצאים בירידה, סיכון הסייבר עולה. כמעט בכל יום יש אירוע סייבר במערכת הבנקאית בישראל, אך עד כה היו אלה אירועים זניחים".

 

 

חלק גדול מהשירותים הבנקאיים ניתנים כיום בערוצים הדיגיטליים, דרך המחשב והטלפון הנייד, ומגמת המעבר לפעילות בערוצים האלה רק מתרחבת. לצד ההתפתחויות החיוביות, שמשפרות את זמינות השירותים ומוזילות את העלויות ללקוח, גברו הסיכונים בתחום הסייבר. בבנק ישראל מציינים כי בשנתיים האחרונות הייתה עליית מדרגה באירועי הסייבר בעולם ובישראל. "עליית המדרגה מתבטאת במספר האירועים, במורכבותם, בתחכום שלהם ובנזק שהם גורמים", מציין דוח הפיקוח על הבנקים. בשנים האחרונות נרשמו אירועי סייבר במוסדות פיננסיים בעולם, בכלל זה דליפת מידע אישי של לקוחות, גניבת כספים, הונאות, שיבוש בקבלת שירותים וכדומה.

   ()
 

 

במערכת הבנקאית בישראל אמנם היו כמה אירועים בתחום, אבל עד כה לא גרמו לנזק גדול. אבל לא לעולם חוסן: מתקפות הסייבר נעשות מתוחכמות יותר, וצריך לזכור כי בגלל מצבה הגיאו־פוליטי של ישראל היא חשופה גם למתקפות סייבר על רקע של טרור, ולא רק כחלק מהונאות.

 

 

ההיערכות וההשקעה לא מבטיחות דבר

הבנקים הגדילו בשנים האחרונות את השקעותיהם בסייבר. מלבד זאת, הוקם מערך סייבר משותף לבנקים לצורך שיתוף מידע וקבלת מודיעין על התרעות ואירועים. כמו כן מתבצעים תרגילים לבדיקת ההיערכות של הבנקים והתמודדותם עם תרחיש כזה. אבל ההיערכות וההשקעה אינן יכולות להבטיח שלא יקרה אירוע סייבר דרמטי בישראל.

 

 

"המתקפות מתוחכמות. אנו מזהים שיטות כמו התחזות ללקוחות, ניסיונות להטות כתובות לכתובות מתחזות ועוד", מציינים בבנק ישראל.

 

   ()
  

בנק ישראל והבנקים אמנם משקיעים משאבים רבים בניסיון להתגונן מפני המתקפות, אך גם הציבור צריך לשתף פעולה, שכן חלק מתוקפי הסייבר פונים ישירות אל הלקוח במתקפות "פישינג". אפשר לצמצם את הסיכון: בין השאר, אין למסור אמצעי זיהוי ופרטים אישיים כשמגיע סמס או דוא"ל מהבנק המבקש זאת גם אם הנימוקים משכנעים, ויש לעדכן פרטים רק אחרי כניסה מסודרת לאפליקציה או לאתר הבנק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חוששים ממתקפת סייבר
צילום: shutterstock
מומלצים