שתף קטע נבחר

שגריר סין: "לא מעוניינים לפגוע ביחסי ישראל עם מדינות אחרות"

שגריר סין בישראל, ג'אן יונגקסין, התייחס באולפן ynet לקונפליקט בין ישראל לארה"ב על רקע התגברות הפעילות הכלכלית של המעצמה מהמזרח בארץ. "המטרות שלנו מאוד פשוטות - לבנות את יחסינו עם ישראל. ברגע שכל הפרויקטים יושלמו, העובדים יעזבו". צפו

 

 

הפעילות הכלכלית המוגברת של סין בתחום התשתיות בישראל בשנים האחרונות, מלווה בלא מעט חששות מפני התערבות יתר ושליטה גדולה מדי - שניתנות למעצמה בכל הקשור למתקנים אסטרטגיים מקומיים. בין היתר, חברות סיניות זכו במכרז לחפירת הרכבת הקלה בתל אביב, חברה סינית רכשה את תנובה ובמעצמה מהמזרח רוצים לקחת חלק בפרויקטים נוספים בתחום התשתיות כגון נמל ים, רכבות ועוד.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הסכם הסחר לא יוזיל מוצרי חשמל; הבשורה - בעיקר ליצואנים

ניקיון נוסח בת ים: סינים יחליפו את עובדי הקבלן

3,500 פועלים סינים יעזבו השנה את הארץ

 

בנוסף, האצת היחסים הכלכליים בין ישראל לסין בשנים האחרונות יוצרת בעיה מול ארה"ב, שלא מרוצה מהחדירה הגוברת של סין לשוק הישראלי. לארה"ב יחסים מתוחים מאוד עם סין, והיא לוחצת על ישראל לרסן את הפעילות הסינית באמצעות רגולציה. הנושא נדון מספר פעמים בקבינט המדיני-ביטחוני, וכיום מתגבש מנגנון פיקוח שטרם סוכם. בין היתר, ישראל מנעה מסין לרכוש חברות ביטוח ופנסיה. 

 

ברקע הדברים התראיין בסוף השבוע שגריר סין בישראל, ג'אן יונגקסין, באולפן ynet ואמר כי "סין לא מעוניינת לפגוע ביחסים המיוחדים של ישראל עם מדינות אחרות". אך למרות צפירת ההרגעה של השגריר, יש לחץ רב שמגיע מוושינגטון הבירה בכל הנוגע להעסקת עובדים סיניים בארץ.

שגריר סין בישראל, ג'אן יונגקסין (צילום מסך)
שגריר סין בישראל, ג'אן יונגקסין(צילום מסך)
 

בנוגע לעניין זה אמר השגריר, כי כל החברות הסיניות הן עצמאיות בשוק ורובן שייכות לחברות פרטיות, לכן אינן צריכות לדווח פרטים רשמיים. "מובן שלפעמים אנחנו מתערבים בנושאי העסקת העובדים כדי להבטיח השגחה על העובדים שעובדים קשה מאוד בישראל", אמר. הוא הדגיש כי "כל החברות מבצעות את חובותיהן באופן מקצועי ומנוסה".

 

"מצב של win-win לשתי המדינות"

אחד המהלכים הגדולים שעומדים כעת על הפרק הוא הסכם סחר חופשי בין המדינות, בדומה להסכם שישראל חתמה בשבוע שעבר עם דרום קוריאה. בשנתיים האחרונות מתנהלים מגעים דיפלומטיים בין המדינת לקידומו.

 

המגעים עם דרום קוריאה היו תקועים, עד שישראל הסכימה להחרגת יהודה ושומרון ורמת הגולן מההסכם - כך שמוצרים משם לא יזכו לפטורים ממס, מאחר שדרום קוריאה אינה מכירה בריבונות ישראל על שטחים אלה. מאידך, סוכם שישראל אינה מקבלת את העמדה הזו, והיא תשפה את הסוחרים מיהודה ושומרון ורמת הגולן אשר ייפגעו מההחרגה. זהו מודל שכבר אומץ בעבר מול האיחוד האירופי.

 

ההסכם עם דרום קוריאה קבע תקדים, שלפי בכירים בישראל ייושם גם בהסכם הסחר החופשי עם סין ויאפשר פריצת דרך גם עם בייג'ינג. גורם מדיני רב דרג אמר: "זה עומד על הפרק מול סין. נניח שסין, השוק הגדול בעולם, אומרת לישראל שהיא מוכנה להסכם סחר חופשי שיתן פטור לכל הסחורות מישראל, אך לא מוכנים לתת את הפטור למוצרים מיהודה ושומרון. אם אנחנו משפים את הסוחרים מיו"ש אסור להחמיץ הזדמנות כזאת. זה פתח לשוק ענק וממילא מחליפים מכתבי צד שבו כותבים שלא מכירים בשום מגבלה שלנו. להחמיץ דבר כזה זאת איוולת מדינית".

 

גם שגריר סין בישראל סבור כי שתי המדינות מרוויחות משיתוף הפעולה הכלכלי ביניהן. "כל הפרויקטים מהווים דוגמה טובה מאוד של win-win situation בין המדינות", אמר ל-ynet. "זה נכון שהסכם הסחר הכלכלי בין שתי המדינות שלנו פורח. בשנות ה-90 המוקדמות, הסכמי הסחר הבילטראליים (יחסים פוליטיים, כלכליים, או תרבותיים דו צדדיים) הניבו רק 50 מיליון דולר, וב-2015, כשייסדתי את המשרד הזה בישראל, המספר הגיע לכ-10 מיליארד דולר. בשנה שעברה סך כל הסחר בין שתי המדינות שלנו היה 14 מיליארד דולר. אם אנחנו שמים את המספרים בפרספקטיבה, הערך הטוטאלי בין שתי המדינות היה 0.3% מסך כל הסחר של סין ביחס לכל העולם".

 

ולמרות זאת, סין לוקחת שליטה על פרויקטים עיקריים בישראל. האם זה מסוכן לישראל?

"הפרויקטים בתחום התשתיות שמשלבים פעילות של סין הן לפי דרישת ישראל. ככל שאני יודע, כל העובדים הסינים הוזמנו להשתתף בפרויקטים וכל אלו עובדים עם חוזה מסודר. אני מאמין שברגע שכל הפרויקטים יושלמו, העובדים יעזבו את ישראל עם כל הציוד והמכשירים, ויתאפשר לכולם לחיות פה חיים טובים יותר".

  

מה מטרת הממשלה הסינית בישראל?

"המטרות שלנו מאוד פשוטות. אנחנו רוצים לבנות את יחסינו הטובים מאוד עם ישראל. ב-2017 המנהיגים של שתי המדינות הודיעו על שיתוף הפעולה הכלכלי והחדשני שלנו. סין זו מדינה עם שוק גדול וייצור עוצמתי, ישראל היא מעצמת הסטארט-אפ, אז אם נוכל לעבוד יחד, נוכל להביא עוד הזדמנויות לאנשים שלנו ואפילו לעולם".

 

שיא בהיקף הסחר

ישראל וסין כוננו יחסים דיפלומטים בשנת 1992 ומאז היחסים ידעו עליות ומורדות. בשנים האחרונות יש עדנה ביחסים בין המדינות. הסחר הגיע בשנת 2018 לשיא של 11.5 מיליארד דולר, לא כולל 2 מיליארד דולר עם הונג קונג (לא כולל יהלומים). הסחר עם סין כולל 4.678 מיליארד דולר יצוא לסין; ו-6.789 יבוא מסין. סך גירעון הסחר בין שתי המדינות עומד על 2.111 מיליארד דולר, ירידה משמעותית לעומת הגירעון שעמד על 3.277 מיליארד בשנת 2017.

 

כמדינה סין היא שותף הסחר השני בגודלו בעולם עם ישראל אחרי ארה"ב. עם זאת, בישראל יש אכזבה שלמרות היחסים הבילטראליים הטובים מאוד והסחר המשגשג הסינים לא מצביעים בעדנו בהצבעות בארגונים בינלאומיים וכמו רוסיה, תומכים בפלסטינים. הסינים גם קונים נפט מהאיראנים ומתנגדים לביטול הסכם הגרעין עם איראן. הם גם מתנגדים להחרפת הסנקציות נגד איראן.

 

לסינים יש שליח למזרח התיכון ומדי פעם הם מציעים פרויקטים הומניטאריים בשטחים אך בסך הכל על אף כמה נסיונות תיווך שלא צלחו - הם לא רואים עצמם שחקנים גדולים במישור הזה.

 

הסינים רואים בישראל פוטנציאל גדול מאוד לשיתופי פעולה בתחומי החדשנות והטכנולוגיה. בסין יש הערצה למוח היהודי והישראלי והם רואים בישראל שותף אסטרטגי בכל מה שקשור לחדשנות. לא פלא שבעת חגיגות 25 שנה לכינון היחסים - הסינים הגדירו את ישראל כשותף על לחדשנות.

 

גם קשרי התיירות והתעופה בין המדינות בסימן עלייה. אל על טסה לבג'יינג שלוש פעמים בשבוע. חברת התעופה הסינית היינאן טסה מבייג'ינג לת"א, שנגחאי, צ׳ינגדו ושנזן. יותר ויותר תיירים סינים נראים בישראל. בימים האחרונים עלה חשש כי היינאן רוצה להפסיק לטוס משנגחאי לתל אביב בגלל שיקולים כלכליים. משרד החוץ פועל כדי למנוע את ביטול הקו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
שגריר סין בישראל ג'אן יונגקסין
צילום מסך
מומלצים