שתף קטע נבחר

הקרב על רמת גן: העירייה תערער על ההחלטה לחדש את תמ"א 38

כרמל שאמה-הכהן נגד הקבלנים: לטענת העירייה, "מדובר בשגיאה משמעותית של בית המשפט, שנכנס לנעלי הוועדה המקומית"

 

 

עוד סיבוב בדו-קרב בין הקבלנים לראש העיר רמת גן כרמל שאמה-הכהן על תמ"א 38 , לאחר ששאמה-הכהן הובס במערכה הראשונה. כחודשיים אחרי שביהמ"ש הורה לעירייה לחדש את מדיניות תמ"א 38 בגלל חריגת הוועדה המקומית מסמכויותיה, מערערת השבוע העירייה לביהמ"ש העליון כדי לשוב ולעצור פרויקטים בתחומה וטוענת לפגמים מהותיים בפסק הדין.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

תמ"א 38 תסתיים ב-2022 - כך ייראה היום שאחרי

עמדה ביעדים? תמ"א 38 בנקודת רתיחה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה: תמ"א 38 תפקע ב-2022

 

בערעור תטען העירייה כי "מדובר בשגיאה משמעותית של בית משפט, בכובעו ובאופיו המנהלי, שתחת לאפשר לוועדה לבחון אפשרות לתיקון פגמים שעליהם הצביע היועמ"ש, החליט לדחות הבקשה (ללא כל נימוק) ולמעשה להיכנס בנעליה המקצועיות של הוועדה המקומית ולהמיר את שיקול דעתה בשיקול דעתו, תוך שהוא מבטל את מדיניות 2019 ומחיל מדיניות קודמת, מדיניות 2017".

תמ"א 38 ברמת גן ()
תמ"א 38 ברמת גן
 

ראש העירייה שאמה-הכהן שינה את המדיניות כלפי תמ"א 38 עקב היעדר תשתיות להקמת פרויקטים חדשים לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה בעיר הוותיקה, לדבריו. "הגעתי למסקנה כי בקביעת המדיניות החדשה הוועדה המקומית חרגה מסמכותה תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה הגנה על חיי אדם". כך קבע השופט איתן אורנשטיין, נשיא ביהמ"ש המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בעקבות עתירת התאחדות בוני הארץ. בכך ביטל את המדיניות החדשה של העירייה והשיב לתוקף את המדיניות העירונית הקודמת מ-2017.

כרמל שאמה הכהן (צילום: תומי הרפז)
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן(צילום: תומי הרפז)

אלא שכעת החליטה העירייה באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה לערער, והשבוע תגיש את הערעור באמצעות משרד עוה"ד הררי טויסטר ושות'. המשיבות הן התאחדות בוני הארץ והיועץ המשפטי לממשלה. בערעור יטענו כי בניגוד להחלטת השופט, "כבר במתכונתה המקורית של תמ"א 38, בנוסחה מ-2005, עוגנו הוראות המקנות שיקול דעת רחב לוועדות המקומיות באשר ליישום הוראותיה, ובדברי ההסבר הודגש כי כחלק ממטרותיה יש לדאוג גם 'לשמירה על איזון בין הצורך לחיזוק ומימונו ובין שיקולים עירוניים רחבים אחרים'".

 

היעדר מדיניות, תטען העירייה, הובילה לעלייה מטאורית בהגשת בקשות להיתר מכוח תמ"א 38 בעיר ולאישור תוספת של אלפי יחידות דיור בעיר ללא בקרה וללא בחינה מקצועית של השלכותיה על התשתיות והמענה שניתן לצורכי הציבור, וכי רמת־גן לבדה הוסיפה כ-18% מכלל הדירות בארץ.

 

הקבלנים טענו בביהמ"ש כי מדיניות 2019 אינה חוקית והתקבלה בחוסר סמכות שכן היא סותרת את תמ"א 38 ובעצם מביאה לביטולה בעיר, שכן התנאים שנקבעו בה מגבילים כמעט לחלוטין את היכולת להוציא לפועל פרויקטים מכוח תמ"א 38. הקבלנים ציינו כי מדיניות 2019 התקבלה באופן חפוז, שרירותי ובהיעדר תשתית עובדתית-תכנונית מספקת, וכי בהחלטה נשקלו שיקולים כלכליים־תקציביים לא רלוונטיים, זרים ופסולים.

 

עיריית רמת גן מבקשת מביהמ"ש העליון לבטל את פסק הדין ולתת לוועדה המקומית את השהות הנדרשת להכנת מדיניות ברוח עמדת היועץ המשפטי לממשלה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים