שתף קטע נבחר

האם גם בעיר שלכם הארנונה תתייקר

המס העירוני יתעדכן אוטומטית ב-2020 ב-2.58%. עד כה ביקשו 62 רשויות מקומיות לקבל היתר להעלאה חריגה, בנוסף לשיעור העלייה השנתי. 22 רשויות ביקשו דווקא להפחית תעריפים

ב-2020 תגדל הארנונה בישראל ב-2.58%, כ-750 מיליון שקל (לא כולל אישורים חריגים), וסך המס יתקרב ל-30 מיליארד שקל. כך ניתח אגף כלכלה ומיסים באיגוד לשכות המסחר.

 

"גבייה בלי שום פרופורציה": מחאת הארנונה של השכונות החדשות

המחאה נושאת פרי: הוזלה בארנונה לתושבי ראש העין

עיריית רעננה הפסידה בייצוגית נגד בעלי בתים בעיר: תשיב להם כ-20 מיליון שקל

 

>>לרשימת הערים המלאה שביקשו העלאה או הפחתה של הארנונה - לחצו כאן

 

העלייה נובעת בעיקר מעליית מדד השכר במגזר הציבורי שעלה ב-1.93%, ואילו מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.65%. על פי חוק, מדי שנה מתעדכן מס הארנונה אוטומטית לפי נוסחה המורכבת מממוצע של 50% משינוי במדד המחירים לצרכן ו-50% משינוי במדד השכר במגזר הציבורי.

לוד. ביקשה לייקר עוד יותר את הארנונה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
לוד. ביקשה לייקר עוד יותר את הארנונה(צילום: ירון ברנר)

הניתוח מצא גם שעד כה הוגשו 94 בקשות לאישורים חריגים בארנונה: העלאות, הפחתות ושינויי סיווג לעסקים ולמגורים. על שרי האוצר והפנים לקבל החלטה בבקשות אלה עד יום ראשון הקרוב. לא פחות מ-62 רשויות מקומיות ביקשו העלאה חריגה בארנונה בשווי כולל של 199 מיליון שקל, בהן רחובות וראש העין. כמו כן הוגשו 22 בקשות להפחתות, בשווי כ-34 מיליון שקל.

  ()

בין הרשויות שביקשו עד כה העלאה חריגה בתעריפי הארנונה, היו לוד, שביקשה העלאה גורפת לעסקים ולתושבים בשיעור של 5% או כ-9.5 מיליון שקל; ראש העין ביקשה להעלות כ-12.5 מיליון שקל בשיעור משתנה לסיווגים שונים - מגורים, עסקי וציבורי; ואילו רחובות ביקשה העלאה של כ-16 מיליון שקל לסיווגי קרקע תפוסה בשיעורים שונים. 

 

במסגרת הבקשות לאישורי הארנונה הופיעה גם בקשה מפורטת של עיריית תל אביב עם שינוי סיווגים של נכסים מסוימים, כך שגביית הארנונה בעיר צפויה לגדול בשנה הבאה, מעבר להעלאה האוטומטית של 2.58%.  

אינפו כלכלה ארנונה ()

היו גם רשויות מקומיות שביקשו אישור חריג להפחתה בתעריפי הארנונה, ובהן בני ברק, שביקשה הפחתה של כ-7.3 מיליון שקל למגורים ועסקים באחוזים שונים; בית שאן ביקשה הפחתה גורפת, לעסקים ולתושבים, של כ-1.3 מיליון שקל, שיעור של 2.58%; הוד השרון ביקשה הפחתה גורפת, לעסקים ולתושבים, של כ-7 מיליון שקל, הפחתה של 2.58%; וגני תקווה ביקשה הפחתה של כ-1.7 מיליון שקל למגורים, בשיעורים שונים. 

 

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מסר כי "התייקרויות מוצרים והעלאת יוקר המחיה אינם פרי עשייתו של המגזר העסקי, אלא מקורם במונופולים שבבעלות המדינה. בעוד שאנו נאבקים במחיר של משחת שיניים, כל עלויות התשתית - כמו חשמל, מים, נמלים וארנונה - עולות ומניעות את גל ההתייקרויות במשק". 

 

לין דורש משר הפנים, אריה דרעי, לדחות את כל הבקשות להעלאות חריגות, הנוספות לשיעור העלייה השנתי. לדבריו, "עליו להיות שומר הסף של הציבור ושל המגזר העסקי מפני עושק הארנונה. המס הזה משפיע על יוקר הדיור והמחיה, ומהווה גורם מרכזי בסגירת עסקים בישראל. כל העלאה בארנונה - הן לפי הנוסחה האוטומטית והן בעקבות אישורים חריגים - היא נדבך שעל בסיסו מחשבים את ההעלאה הבאה. כתוצאה מכך, נוצר מס שעולה בהתמדה ובשיעורים גבוהים מדי שנה".

 

בעיריית תל אביב מסרו, בעקבות דיווח קודם על העלאה גורפת של הארנונה בעיר ב-1%, כי המידע לפיו מבקשת עיריית תל אביב-יפו להעלות את הארנונה לשנת 2020 באופן גורף לעסקים ותושבים בשיעור של 1% מעבר לשיעור העדכון המחויב - לא נכון. הארנונה לשנת 2020 תועלה ב-2.58% , שיעור העדכון המתחייב ע"פ חוק. אין כל בקשה של העירייה להעלאה מעבר לכך.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
לוד. מבקשת לגבות יותר
צילום: אבי מועלם
מומלצים