שתף קטע נבחר

חיפה כימיקלים תקים מפעל לייצור אמוניה בנגב

מנכ"ל החברה אמר כי המפעל יוקם בהשקעה של יותר ממיליארד שקל. "מדובר בפרוייקט שעתיד לארוך כמה שנים. העתיד של החברה לא יהיה בישראל אם לא תהיה אספקה רציפה של אמוניה", הוא אמר

ממפרץ חיפה למישור רותם: חיפה כימיקלים פועלת להקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב יחד עם קבוצת קווי ייצור נוספים. מנכ"ל חיפה כימיקלים, מוטי לוין, שהחל את תפקידו לפני כמה חודשים, העריך כי היקף ההשקעה תעמוד על למעלה ממיליארד שקל וכי המהלך ייצר מאות תקני כוח אדם.

 

מדובר בפיתרון שחיפה כימיקלים מקדמת, במקביל לאפשרות לייבוא אמוניה באמצעות מקשר ימי מול חופי חיפה. עיריית חיפה ועמותת "צלול" התנגדו לחלופת המקשר הימי ועתרו במאי לבג"ץ נגד התוכנית. ביולי 2017 התקבלה החלטה בממשלה לפיה על החברה להתחיל לקדם את פיתרון המקשר הימי ולהגיש תוכנית לבדיקה מוקדמת לוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) תוך שמונה חודשים. בחיפה כימיקלים החליטו להתחיל בקידום הקמת מפעל במישור רותם מחשש כי חלופת המקשר הימי תתעכב בבתי המשפט, וערכו לאחרונה שיחה עם השר להגנת הסביבה זאב אלקין ובו עדכנו אותו על התוכנית שלהם.

 

לא פעיל. מכל האמוניה במפרץ חיפה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לא פעיל. מכל האמוניה במפרץ חיפה(צילום: רויטרס)

 

בעתירה נגד פיתרון המקשר הימי טענו ב"צלול" כי "המקשר מתוכנן בקרבה גדולה לפתח נמל חיפה החדש ולחוף קריית ים ויוצר סיכון לחיי ובריאות התושבים באזור ולסביבה, הן במקרה של פגיעה מכוונת באונייה שתהווה מטרה קבועה ונייחת, והן במקרה של תאונה או תקלה שיגרמו לדליפת אמוניה מהאונייה או מהצנרת שתונח מהמקשר לחוף". כמו כן דרשו כי התוכנית תקודם במסלול תכנוני רגיל ולא דרך הוות"ל. המשרד להגנת הסביבה ביקש בשנים קודמות לקדם הליך של הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום, אך הוא נכשל לאחר שאף חברה, כולל חיפה כימיקלים, לא ניגשה למכרז.

 

בחיפה כימיקלים ציינו כי המתקן לייצור אמוניה צפוי לייצר כ-100 אלף טון לשנה. יש לציין כי לפי החברה צריכת האמוניה של חיפה כימיקלים, בשנות השיא שלה, נעו בטווח של 70-80 אלף טון (סך הכל צריכת השוק הישראלי הנה כ- 120 אלף טון לשנה).

 

המפעל בחיפה לא פועל

"המפעל הצפוני סגור כבר יותר משנה ולב הפעילות עובר למישור רותם, ולמפעלים ברחבי העולם, בהם צרפת", הסביר המנכ"ל לוין. במישור רותם מייצרת החברה את חנקת האשלגן, החומר המרכזי ממנו מיצרים את מוצרי ההמשך. "מדובר בסביבה הרבה יותר סובלנית לתשתיות מהסוג שלנו", אמר המנכ"ל וציין כי ראשי הרשויות בדרום אף תומכים בהקמת והרחבת התשתיות.

 

אלקין. עודכן על התוכנית (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אלקין. עודכן על התוכנית(צילום: מוטי קמחי)

 

לוין: "יש לנו תוכנית השקעות מאסיבית בדרום. לא רק הקמת מתקן אמוניה. יש לנו תוכנית להכפיל את כושר הייצור של חנקת האשלגן, מ-200 אלף ל- 400 אלף טון. זו הייתה הכמות שאותה ייצרנו כשהמפעל הצפוני עבד. כושר הייצור יחזור להיות למה שהיה". לוין ציין כי החברה עומדת באבני הדרך שהתוו לה על ידי החלטת הממשלה. "אבל אנחנו רואים מה קורה באווירה הפוליטית. על הרקע הזה החלטנו במקביל לקידום המקשר לבחון חלופות נוספות. מדובר בפרוייקט שעתיד לארוך כמה שנים. העתיד של החברה לא יהיה בישראל אם לא תהיה אספקה רציפה של אמוניה".

  

מאיה יעקבס, מנכ"לית "צלול" אמרה בתגובה כי "אחרי שנים רבות של סיכון הוסר האיום של דליפת אמוניה מסכנת חיים מעל ראשם של כמיליון תושבי מפרץ חיפה. החלטת חיפה כימיקלים, לאחר מאבק ארוך, לקדם את הפיתרון הבטוח היחיד של ייצור אמוניה היא ההחלטה הנכונה וצלול מברכת עליה. זו הייתה דרישתנו כשפתחנו במאבק זה לפני כשבע שנים. חבל שנאלצנו לעבור דרך חתחתים רווית אינטריגות ולחצים פוליטיים, שעות רבות בדיונים מול מוסדות השלטון, ביטחון ומשפט, כולל ניסיון ממשלתי לקדם חוק עוקף רשויות, שעדיין מרחף מעל התעשייה המזהמת בארץ. אם אכן ייסגר מפעל הדשנים בחיפה ואם יחלו בייצור אמוניה בישראל, אין עוד הצדקה להמשך ייבוא אמוניה לחיפה. צלול תתנגד בכל הכלים העומדים לרשותה להקמת מקשר ימי לאמוניה כניסה למפרץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
מכל האמוניה במפרץ חיפה
צילום: עידו ארז
מומלצים