שתף קטע נבחר

מחקר ענק מסכם: אלה נוגדי הדיכאון הכי יעילים

חוקרים שסיכמו מידע ממאות מחקרים רפואיים אודות 21 סוגי נוגדי דיכאון, מצאו איזה מהם הכי יעילים לטיפול בדיכאון ואילו פחות. עוד נמצא שבהשוואה לפלצבו, נוגדי הדיכאון אכן עובדים

הרופא עומד לרשום לכם נוגד דיכאון? כדאי שתראו לו את הכתבה הזו: חוקרים שסיכמו מידע ממאות מחקרים, מצאו כי נוגדי דיכאון אכן עובדים, ודירגו את מידת יעילותם של 21 הסוגים השכיחים של הטיפולים האנטי דפרסיביים. הממצאים פורסמו בגיליון החדש של כתב העת היוקרתי The Lancet.

 

החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה סיכמו מידע מ-522 מחקרים שכללו 164,477 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, שסבלו מדיכאון וטופלו במשך לפחות 8 שבועות – הזמן המצופה לתחילת השפעתם של נוגדי הדיכאון.

 

על אף שמדובר במחקר הגדול ביותר שנערך בתחום, עורכיו מציינים כי מרבית מ-522 המחקרים שנכללו באנליזה מומנו על ידי חברות תרופות. כ-9% מהם הוגדרו על ידי החוקרים כבעלי סיכון גבוה לתוצאות מוטות.

 

מידת ההיענות של התרופות על ידי המטופלים חשובה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מידת ההיענות של התרופות על ידי המטופלים חשובה(צילום: shutterstock)

 

החוקרים מצאו כי כל סוגי נוגדי הדיכאון שנבדקו היו יעילים יותר בהפחתת תסמיני הדיכאון בהשוואה לפלצבו (תרופה ללא חומר פעיל). החוקרים קבעו כי התרופה יעילה אם הפחיתה את תסמיני הדיכאון בשיעור של 50% או יותר.

 

אף שהחוקרים מצאו שכל התרופות היו יעילות יותר מפלצבו, נמצאו הבדלים משמעותיים בין התרופות השונות.

 

אלה התרופות שנמצאו היעילות ביותר לטיפול בדיכאון:

  • אגומלאטין (ולדוקסן, מליטור, תימנאקס)
  • אמיטריפטילין (אלטרול, אלטרולט)
  • אסציטאלופרם (ציפרלקס, אסטו)
  • מירטזאפין (מירו, רמרון)
  • פרוקסטין (סרוקסאט, פאקסט, פארוטין)
  • ונלאפקסין (אפקסור)
  • וורטיוקסטין (טרינטליקס, ברינטליקס)

 

התרופות שנמצאו הכי פחות יעילות היו:

  • פלואוקסטין (פרוזאק)
  • פלובאקסאמין (פאבוקסיל, פלובאקסין)
  • רבוקסטין (אדרונקס)
  • טרזודון (טרזודיל)

 

החוקרים העריכו גם את מידת ההיענות של התרופות על ידי המטופלים, על ידי חישוב מידת הנשירה של המטופלים מהמחקר לפני חלוף שמונה שבועות. תופעה זו מתרחשת לרוב בשל תופעות לוואי אותן המטופלים לא מסוגלים לסבול או בשל יעילות נמוכה. החוקרים מצאו כי התרופות היחידות שהובילו לפחות היענות של המטופלים ליטול אותן היו פלצאבו וקלומיפראמין (אנפרניל, מרוניל).

 

בעוד שנוגדי דיכאון הן הטיפול השכיח ביותר לדיכאון, הם אינם מושלמים: על פי ההערכות, כשליש מהמטופלים אינם מגיבים לטיפול בהם. גם כאשר התרופות עובדות, השפעתן מורגשת רק לאחר ארבעה עד שמונה שבועות.

 

ועל אף יעילות נוגדי הדיכאון, רבים מהסובלים מהמחלה אינם פונים לעזרה ואינם מקבלים כל טיפול, אף לא פסיכולוגי. מחקר שפורסם לאחרונה וכלל מעל 240 אלף איש, מצא כי רק שליש מאלה שאובחנו כסובלים מדיכאון קיבלו טיפול.

 

צפו: איך בוחרים את נוגד הדיכאון המתאים?

 

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
נוגדי הדיכאון יעילים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים