שתף קטע נבחר

מותה של תרומת הזרע האנונימית?

התפתחות הטכנולוגיה וזמינותה מציבות תחת סימן שאלה את האפשרות לתרום זרע באופן אנונימי. אימהות לילדים שנולדו כתוצאה מתרומה גילו את זהות התורם לאחר ששלחו דגימות של ילדיהן למיפוי דנ"א במעבדה בחו"ל. תורם: "לא חשבתי על מציאות כזו, זה מדאיג"

 

 

אימהות לילדים אשר נולדו באמצעות תורם זרע אנונימי מצאו פרצה באמצעותה הן יכולות להתחקות אחר זהותו של התורם.

 

בשל חוסר ההסדרה של תרומות הזרע בישראל, ובשל החשש מפני גילוי עריות שלא מדעת בין ילדים אשר נולדו מאותה תרומת זרע, אימהות רבות שקיבלו תרומת זרע מנסות לאתר את חצאי האחים של ילדיהן.

 

עוד בנושא:

גילו בפייסבוק שהם אחים מאותו זרע תורם מחו"ל

מה עושים עם 200 אלף עוברים שנמצאים במעבדות ללא דורש?

דן ונועם הם החברים הכי טובים בגן. הם לא יודעים שהם בעצם אחים

 

איתור חצאי האחים מתבצע באמצעות קבוצה ייעודית ברשת החברתית פייסבוק בשם "אמהות מחפשות אחאים", מפעילות הקבוצה מקבלות פניות של אימהות לילדים שנולדו באמצעות תרומת זרע ומשוות בין נתוני זהות התורם האנונימי. מדובר בתשלום של בין 60 ל-80 דולרים אמריקנים.

 

דגימות דנ"א של הילדים נשלחות למעבדה פרטית בה ממופה הקוד הגנטי של כל ילד. באמצעות מיפוי הדנ"א ניתן לוודא את הקירבה המשפחתית.

 

המעבדה מודיעה כשנמצאת התאמה גנטית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המעבדה מודיעה כשנמצאת התאמה גנטית(צילום: shutterstock)

 

בתחקיר שנערך בתוכנית "על המשמר" של תאגיד השידור הישראלי "כאן" ושישודר הערב (ב') בשעה 21:00, נחשפה פירצה שבאמצעותה ניתן לחשוף את זהות תורם הזרע – אם לילד שנולד מתרומת זרע שלחה דגימת דנ"א שלו למיפוי במעבדת "FamilyTree" שבארצות הברית. מיפוי הגנום מאפשר למעבדה לאתר את קרובי משפחתו של הנבדק אשר גם פנו לקבלת שירותי המעבדה. ההשוואה הגנטית יכולה למצוא התאמה משפחתית עד קרבה מרמה שישית.

 

הפונים למעבדה חותמים על מסמך שמאשר למעבדה להודיע לאנשים אחרים שמצויים במאגר שלה כשנמצאת התאמה גנטית המעידה על קרבה משפחתית. השניים מקבלים התראה על ההתאמה ומעודכנים ברמת הקרבה ביניהם.

 

טלי (שם בדוי) מתארת כי לאחר ששלחה דגימת דנ"א של בנה אל המעבדה האמריקנית היא קיבלה התראה על התאמה עם גבר בעל שם ישראלי. טלי יודעת בוודאות כי מקור ההתאמה הוא מהצד של תורם הזרע משום שגם נשים אחרות שהרו כתוצאה מאותה תרומת זרע קיבלו התראה זהה. באמצעות שמו של קרוב המשפחה של התורם ודרגת הקרבה אליו יכולה טלי להתחקות בנקל אחר זהות התורם.

 

המעבדה מאתרת קירבה משפחתית עד דרגה שישית (צילום: index open) (צילום: index open)
המעבדה מאתרת קירבה משפחתית עד דרגה שישית(צילום: index open)

 

לאימהות אסור לחפש אחר התורם, לילדים מותר

בעת קבלת תרומות הזרע חותמות הנשים על מסמך האוסר עליהן לחפש אחר תורם הזרע כדי להבטיח את האנונימיות שלו. התורם מצידו חותם על מסמך שאוסר עליו לנסות להתחקות אחר הצאצאים שנולדו מתרומתו. הילה חי, מייסדת העמותה להסדרת תרומות הזרע בישראל, מסבירה כי אין כל איסור על הילדים שנולדו מהתרומות לנסות להתחקות אחר זהות תורם הזרע.

 

חי מתארת בראיון עימה מקרה שבו אם לילד שנולד מתרומת זרע גילתה את זהותה של קרובת משפחתו של התורם. "המעבדה מקשרת בין אנשים שנמצאה עבורם קירבה משפחתית", מפרטת חי, "אותה אישה קיבלה הודעה על איתור הקרובה, שפנתה למעבדה כדי לאתר קרובי משפחה שהקשר עימם אבד בשואה. באמצעות אותה קרובת משפחה האישה גילתה את שם התורם".

 

תורם זרע: זה מדאיג אותי

חי מתארת כי ניתן להתחקות אחר זהות התורם גם אם בן משפחתו לא פנה לאותה המעבדה שאליה פנתה האם או הילד שנולד מהתרומה: "כל בדיקת מעבדה הופכת לקובץ עם הקוד הגנטי. את הקובץ הזה ניתן לשלוח לכל מעבדה בעולם ולבדוק התאמות לקרבה משפחתית. יש גם אתרים שעושים את ההצלבות הללו בעצמם כדי לאתר קרובי משפחה, כך שלא מדובר רק במקרים שבהם התורם או בן משפחתו פנו לאותה המעבדה שאליה פנתה האם".

 

"מנהלות מאגר מידע בשל חוסר ההסדרה של המדינה" (צילום: index open) (צילום: index open)
"מנהלות מאגר מידע בשל חוסר ההסדרה של המדינה"(צילום: index open)

 

א', תרם זרע כשהיה סטודנט. בעת התרומה, כך הוא מתאר, הובטח לו שפרטיו יישארו חסויים. התורם מתאר בתחקיר של "כאן" כי מציאות שבה מעבדות גנטיות פרטיות יכולות לחשוף את זהותו כלל לא חלפה בראשו בעת מתן התרומה. "כששמעתי על כך זה די הימם אותי", משתף התורם, "מה שמדאיג אותי הוא שהילדים שלי ייפגעו מזה. שזה יעמיד אותם במקום לא נעים. אולי בעתיד אכין את הילדים שלי לאופציה לתרחיש כזה. אני רק מקווה שהם לא ירגישו מאוימים מכך ואולי אף יראו בזה משהו חיובי".

 

אותו תורם – נתונים שונים

הפירצה גם חשפה דבר נוסף – נשים שמצאו התאמה גנטית בין ילדיהן מתארות כי הנתונים שנמסרו להם מבנק הזרע על אודות התורמים היו שונים בתכלית. לטענת הנשים, אשר מקבלות נתונים על אודות התורם בטרם רכישת הזרע, בנקי הזרע משנים את הפרטים של התורמים במטרה להפוך את התרומות למגוונות יותר. חי מתארת כי בקבוצה שהיא מנהלת נחשפו כבר חמישה מקרים של פרטים שונים שנמסרו לנשים שהרו כתוצאה מזרע של אותו תורם.

 

מייסדת העמותה מסבירה את המניעים שלה ושל חברותיה לניהול הרישום: "אנחנו חיים במדינה קטנה. קיים סיכוי לא קטן שילדים של אותו תורם יפגשו. חוסר ההסדרה של המדינה בנושא הוא שערורייתי. המדינה היא זו שצריכה לנהל את הרישום של הילדים שנולדו מתרומות ושל התורמים. אנחנו לא רוצות לדעת כלום על התורם ומנהלות את הרישום רק כי המדינה מסירה מעצמה את האחריות לכך. החשש שלנו הוא שהילדים שלנו ייקלעו לזיווג עם קרוב משפחה. היריון כתוצאה מזיווג של קרובי משפחה הוא דבר מאוד לא רצוי ואת זה אנחנו מבקשות למנוע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstpck
המעבדה מודיעה כשנמצאת התאמה גנטית
צילום: shutterstpck
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים