שתף קטע נבחר

המדריך לסרטן שניוני בכבד: תסמינים, טיפולים והמלצות

מה ההבדל בין טומוגרפיה ממוחשבת, לפרוסקופיה, ביופסיה ואולטרסאונד? מנהל מחלקת כירורגיה א' בנהריה מסביר למה מדובר בסרטן שכיח הפוגע באיכות החיים, מה השוני בין הטיפולים האפשריים ומה אפשר לעשות בכדי להגדיל את סיכוי ההחלמה

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

הכבד הינו האיבר הפנימי הגדול ביותר בגופנו ואחד האיברים החיוניים ביותר. תפקידיו הרבים כוללים אגירת אנרגיה בצורת שומנים וסוכרים, ייצור חלבונים המסייעים לקרישת הדם למניעת דימום יתר, שמירת מאזן הנוזלים בגוף ופירוק חמורים רעילים ומסוכנים והוצאתם מהגוף. מדובר באיבר בעל יכולת שיקום עצמי יוצאת דופן משאר אברי הגוף והוא יכול לתפקד בצורה רגילה ובאופן מלא גם אם 80% ממנו פגוע. לכן, כאשר הכבד נפגע ואינו יכול להמשיך לתפקד הדבר יכול לגרום לקריסה כללית של שאר איברי הגוף.

 

אחת המחלות הנפוצות שפוגעות בכבד ובתפקוד שלו היא סרטן גרורתי או משני המכונה גם סרטן 'שניוני'. סוג סרטן זה הוא סרטן שמתפשט לאיבר אחר מהאיבר המקורי בו התפתח לראשונה (סרטן ראשוני), כלומר- המחלה החלה להתפתח באיבר אחר בגוף והתפשטה אל הכבד. ברוב המקרים מדובר בסרטן ראשוני במעי הגס, בשד, בלבלב, בקיבה ובוושט, בריאה ואף בעור.

 

סרטן שניוני בכבד שכיח יותר מסרטן ראשוני בכבד וברוב הפעמים הוא מאובחן אף לפני שהסרטן הראשוני מאובחן. לעיתים אף המקור אינו ידוע ומדובר על סרטן שניוני שמקורו אינו ידוע, אך הטיפול זהה.

 

המחלה אינה בוררת את מי שסובל ממנה, אם כי הנתונים מראים שהשכיחות לחלות בסרטן שניוני בכבד עולה אצל אנשים מעל גיל 60 שכן מדובר בתהליך התישנות טבעי של הגוף. אם בעבר היה נהוג לברור טיפולים במטופלים מבוגרים היום הרפואה המתקדמת מאפשרת לטפל בכל המטופלים בכל דרכי הטיפול האפשריות. הגיל הוא לא מניעה לביצוע ניתוח או כל טיפול אחר, אלא מה שקובע את הגישה הטיפולית ועתידו של החולה הוא מצבו הבריאותי הכללי של החולה. קורים מצבים ולא פעם שמטופל בן 50 לא יוכל לעבור טיפולים שאדם בן 75 יוכל עקב מצבו הכללי ולא בגלל גילו.

 

עוד במדור 60 פלוס:

צמחים במקום מלח: כך תשדרגו את התפריט למזון בריאות 

בגיל 74: הסוד של טל ברודי לתזונה וחיים בריאים

לסטייל אין גיל: 3 פאשניסטיות בגיל הזהב קובעות את הכללים 

 

כאב באזור הכבד. אחד התסמינים הדורשים בדיקה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כאב באזור הכבד. אחד התסמינים הדורשים בדיקה(צילום: shutterstock)
 

גורמים ותסמינים

הגורם לסרטן שניוני בכבד הוא תמיד סרטן ראשוני באיבר אחר בגוף. כאשר התאים הסרטניים מהגידול הראשוני נישאים בתוך מחזור הדם, הסבירות הגבוהה ביותר היא שהם יגיעו אל הכבד, שם הם ימשיכו להתחלק ולהתפשט ולייצר גידול סרטני שניוני.

 

בשלב הראשון של הסרטן השניוני אין תסמינים ולרוב הוא מתגלה בבדיקה שגרתית עוד לפני הופעת תסמינים כלשהם. עם זאת, כאשר מתחילים התסמינים הם כוללים: אובדן תיאבון,  ירידה במשקל, בחילה והקאות, תשישות, כאבים בחלק הימני העליון של הבטן (מיקום הכבד) והקרנה לאזור כתף ימין, תסמינים דמוי שפעת, צהבת המופיעה בלובן העיניים ובצבע העור, השתן הופך לכהה והצואה הופכת לבהירה, הסיבה היא חסימה של דרכי המרה על ידי הגידול. ולעיתים עלול להופיע גרד בלתי מוסבר בעור.

 

5 בדיקות לאיבחון

במידה והחלו להופיע התסמינים או בבדיקה שגרתית אצל רופא המשפחה/אונקולוג, יש לבצע בדיקה גופנית ובדיקות דם כלליות הכוללות גם בדיקה של תפקודי הכבד. במידה ויש חשד לסרטן שניוני בכבד חשוב לאבחן את מקור הסרטן (במידה ואין אבחון ראשוני על סרטן בגוף) על מנת לברר מהם סוגי התאים מהם התפתח הסרטן ובאיזה איבר ולהתאים טיפול.

 

לאחר הבדיקות הכלליות יש לבצע את הבדיקות הבאות: סריקת טומוגרפיה ממוחשבת ( CT), אולטראסאונד של הכבד, סריקת הדמיית תהודה מגנטית ( MRI ), ביופסיית כבד ולפרוסקופיה לפניכם פירוט על כל בדיקה ובדיקה. 

 

1: סריקת טומוגרפיה ממוחשבת- CT  

מה כוללת הבדיקה? הבדיקה כוללת סדרת צילומי רנטגן במהלכה נבדקים האיברים הפנימיים.

 

חשוב לדעת לפני הבדיקה: יש צורך בצום כולל למשך ארבע שעות מינימום לפני ביצוע הבדיקה. כמו כן יש לעדכן את הרופא במידה והמטופל סובל מאסטמה או רגישות ליוד.

 

כיצד היא מתבצעת? מדובר בבדיקה ארוכה יחסית אותה יש לבצע בשכיבה ללא תזוזה. לפני ביצוע הבדיקה עצמה המטופל יתבקש לשתות משקה מיוחד ויקבל זריקה תוך ורידית של חומר ניגוד המכיל יוד ומאפשר לראות את האזורים הרצויים באופן ברור במהלך הצילום.

 

תופעות במהלך ולאחר הבדיקה: החומר המוזרק לפני הבדיקה לרוב גורם לגל של חום בגוף תופעת לוואי מוכרת שחולפת תוך מספר דקות. לאחר הבדיקה ניתן לחזור הביתה ויש להקפיד על שתייה מרובה.

 

2: אולטרסאונד של הכבד  

מה כוללת הבדיקה? מדובר בבדיקה בה מקבלים תמונה של הכבד בשימוש בגלי קול.

 

חשוב לדעת לפני הבדיקה: יש צורך בצום כולל למשך ארבע שעות מינימום לפני ביצוע הבדיקה

 

כיצד היא מתבצעת? הבדיקה היא קצרה ונמשכת מספר דקות בלבד. היא מתבצעת בנוחות בשכיבה על הגב כאשר מורחים ג'ל מיוחד על הבטן ובעזרת מכשיר בדיקה קטן מבצעים בדיקה- הנתונים עוברים למחשב הממיר אותם לתמונה ברורה של הכבד.

 

3: סריקת הדמיית תהודה מגנטית MRI  

מה כוללת הבדיקה? בדיקה המתבססת על תהודה מגנטית בעזרת מכשיר מיוחד אשר מאפשר לקבל תמונות חתך רוחביות של האיברים הפנימיים של הגוף ללא שימוש בקרינה.

 

חשוב לדעת לפני הבדיקה: טרם הבדיקה יתבקש המטופל למלא שאלון על מנת לוודא שאכן הבדיקה אינה מסוכנת עבורו. לאחר מכן יתבקש להסיר מעליו את כל החפצים המתכתיים שעליו.

 

כיצד היא מתבצעת? הבדיקה היא לחיצונית ולא כרוכה בכאב אך המטופל יאלץ לשכב לאורך כחצי שעה על גבו ללא תזוזה בתוך מכונה סגורה. במהלך הבדיקה יוכל לשמוע את הוראות מפעיל המכונה ולשוחח איתו

 

תופעות במהלך ולאחר הבדיקה: אין תופעות לוואי מיוחדות לבדיקה אך במידה והמטופל חושש ממקומות סגורים עליו ליידע את הרופא המטפל ולקבל כדור הרגעה. הבדיקה מרעישה במיוחד לכן ניתן לבקש אטמי אוזניים או אוזניות במהלך ביצוע הבדיקה.

 

4: ביופסיית כבד

מה כוללת הבדיקה? בבדיקה זו נלקחת דגימה של מספר תאים או רקמה של הכבד ולאחר מכן מבוצעת בדיקה מיקרוסקופית הקרויה ביופסיה

 

חשוב לדעת לפני הבדיקה: יתכן שלאחר הבדיקה המטופל יאלץ להישאר מספר שעות בהשגחה לצורך מדידת לחץ דם ווידוא שאין דימום מהמקום בו נלקחה הבדיקה.

 

כיצד היא מתבצעת? הבדיקה מתבצעת כחלק מניתוח כללי או באמצעות מחט לאחר אלחוש מקומי. הרופא מחדיר את המחט תחת אולטראסאונד או CT על מנת להבטיח שהבדיקה נלקחת מהמקום המדויק.

 

תופעות במהלך ולאחר הבדיקה: לאחר הבדיקה עלול המטופל לחוש כאב קל באזור ממנו נלקחה הדגימה, כאב שעלול להקרין לאזור הצוואר והכתף הימנית. כמו כן יהיה עליו להישאר במעקב בבית החולים. ניתן ליטול משככי כאבים באישור רופא.

  

5: לפרוסקופיה - ניתוח זעיר  

מה כוללת הבדיקה? לפרוסקופיה היא ניתוח זעיר פולשני הכרוכה באשפוז קצר. בבדיקה זו הרופא מתבונן בכבד ובאיברים הסובבים אותו על ידי שימוש במצלמה שמוחדרת לחלל הבטן.

 

כיצד היא מתבצעת? הבדיקה נעשית בהרדמה מלאה במהלכה מבוצעים מספר חתכים זעירים בבטן התחתונה אליהם מחדיר המנתח צינור דק שלקצה שלו מחוברים מצלמה ופנס. על ידי שימוש בהם יוכל הרופא לזהות את הגידול ולבדוק את הכבד ואת הרקמות הסמוכות לו ואף ליטול דגימה בעת הצורך.

 

תופעות במהלך ולאחר הבדיקה: במהלך הבדיקה מוחדר לחלל הבטן פחמן דו חמצני שעלול לגרום לנפיחות ולכאבים בכתפיים שימשכו מספר ימים לאחריה. על מנת להקל על תחושות אלה מומלץ ללכת וגם לשתות מים עם נענע.

 

כימותרפיה, אחד הטיפולים השכיחים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כימותרפיה, אחד הטיפולים השכיחים(צילום: shutterstock)
 

4 טיפולים לסרטן שניוני בכבד

הטיפול בסרטן שניוני בכבד מכונה טיפול תומך שכן ברוב הפעמים לא ניתן לטפל בסרטן אלא רק להאט את קצב המחלה ולהפחית את התסמינים על מנת להקל על החולה.

 

הרופא יקבע את סוג הטיפול לפי האיבר המקורי ממנו החלה המחלה, האיברים הנגועים בסרטן ומידת ההתפשטות שלו למקומות אחרים בגוף.

  

טיפול כימי - כימותרפיה

זהו הטיפול השכיח ביותר אשר ניתן לרוב לפני ניתוח על מנת לייעל את התוצאות.

 

כיצד מתבצע הטיפול? התרופות הכימיות תבחרנה לפי מיקום הסרטן הראשוני והן ניתנות בעירוי לוריד ובמקרים מסוימים בבליעת כדורים. הטיפול ניתן במספר מחזורים עם הפסקה בין מחזור אחד לשני כאשר משך הטיפול משתנה בהתאם לתרופה הכימית.

 

תופעות לוואי: הטיפול הכימותרפי מלווה בתופעות לוואי לא נעימות אשר על חלקן אפשר להקל בעזרת קבלת טיפול תרופתי מתאים. תופעות הלוואי האפשריות כוללות: עייפות ותשישות, חבורות רבות בגוף וסיכום גבוה לדימום, סיכון גבוה לפיתוח זיהומים, אנמיה, בחילות והקאות, יובש וכאבים בחלל הפה, שינוי בטעם של המזון ונשירת שיער.

 

6 הנחיות והמלצות לטיפול יעיל ומוצלח:

ש להימנע מפעילויות העלולות לגרום לפציעות ודימומים.

אין ליטול תרופות המגבירות את הסיכון לדימום או בכלל תרופות ללא אישור רופא.

מומלץ לצחצח שיניים במברשת שיניים רכה ולא להשתמש בקיסמי שיניים וחוט דנטאלי.

לא מומלץ לאכול מאכלים חריפים, שומניים או חומציים.

ניתן ליטול כדורים נוגדי צרבת.

יש להימנע מכניסה להריון בזמן מתן הטיפול ולהשתמש באמצעי מניעה במהלכו ומספר חודשים לאחר סיום הטיפול. לאחר קבלת הטיפול יש להשתמש בקונדום בזמן קיום יחסי מין שכן התרופות הכימיות עלולות לעבור לנוזלי הזרע והנרתיק.

  

ניתוח להסרת הגידול

כיצד מתבצע הטיפול? ניתוח אפשרי לחלק מהחולים בסרטן שניוני בכבד, כאשר התאים הסרטניים ממוקדים באזורים מסוימים בכבד ולא באיברים אחרי בגוף. לא תמיד ניתן להסיר את כל הגידול בניתוח והוא אינו אפשרי אם הסרטן התפשט לאיברים אחרים.

 

מדובר בטיפול שכיח כאשר אין עדות לסרטן בשאר איברי הגוף וניתן להסיר את כל הגידול או חלק ממנו. בניתוח ניתן להסיר את הכבד כולו או חלק ממנו, ומדובר בניתוח ארוך אשר מבצוע על ידי מומחים בתחום בלבד.

 

הניתוח עצמו מבוצע בשני שלבים: בשלב הראשון מסירים או צורבים את הגידול ולאחר מספר שבועות מבצעים כריתה של שאר האזור הנגוע.

 

תופעות לוואי: ברוב המקרים אין תופעות לוואי לאחר ניתוח לכריתה חלקית או מלאה של הכבד שכן לכבד יכולת ריפוי עצמית והחלק הנותר שלו יגדל בתוך מספר חודשים והכבד ימשיך לתפקד באופן תקין.

 

6 הנחיות והמלצות לניתוח מוצלח:

יש להפסיק לעשן או להפחית את כמות הסיגריות על מנת למזער סיכון לסיבוכים וזיהומים במהלך ולאחר הניתוח.

 

התאוששות מהניתוח כוללת אשפוז של 24 שעות במעקב צמוד אחר תסמינים חיוניים ובדיקות דם.

 

כחלק מתהליך ההחלמה לאחר הניתוח יש לנוע כמה שיותר על מנת למנוע היווצרות זיהומים בחזה ושטפי דם.

 

את התחבושות של האזור המנותח יש להחליף כל יום ולהשאיר חבוש עד אשר הרופא יסיר סופית את התחבושות. את התפרים והסיכות יוציאו מספר שבועות לאחר מכן. יש לשים לב שהפצע לא דולף, מדמם, חם או כואב.

 

לאחר הניתוח המטופל עלול לחוות כאבים- תופעת לוואי נורמאלית ושכיחה. ניתן ליטול משככי כאבים באישור רופא.

 

לאחר הניתוח יש להימנע ממאמץ יתר ולנוח. עם זאת מומלץ לבצע הליכות קצרות לזירוז ההחלמה.

  

ניתוח לפרוסקופיה: זעיר פולשני 

כיצד מתבצע הטיפול? כאשר ניתן להסיר את האזור הנגוע בעזרת ניתוח זעיר פולשני, יבצע המנתח מספר חתכים קטנים באזור הבטן העליונה ובטבור דרכם יחדיר את הלפרוסקופ, צינור חלול עם מצלמה המאפשרת למנתח לראות את האזור ולהסיר את החלק הנגוע.

 

היתרון הוא כאבים פחותים, וריפוי מהיר יותר של האזור המנותח.

  

טיפולים הורמונליים

כאשר מדובר בסרטן אשר החל בשד ניתן לטפל בסרטן שניוני בכבד על ידי מתן טיפול הורמונאלי.

 

כיצד מתבצע הטיפול? הטיפול ניתן על ידי הורמונים אשר תפקיד לווסת ולהאט את קצב הצמיחה של התאים הסרטניים ויכול להקטין את הגידול ולהפחית את התסמינים.

 

תופעות לוואי: הטיפול ההורמונאלי עלול לגרום לגלי חום והזעות.

  

3 טיפולים ממוקדי מטרה  

טיפולים אלה ניתנים בשילוב טיפולים כמו כימותרפיה וניתוח.

 

1: אבלציה: בשיטה זו משתמשים בחום על מנת להרוס את אותם תאים סרטניים. היא מתאימה לחולים אשר כבר נותחו או שאינם יכולים לעבור ניתוח.

 

2: אמבוליזציה: טיפול שניתן בשילוב עם כימותרפיה או קרינה והוא חוסם את אספקת הדם לאזור בו נמצא הגידול ועל יד כך מביא להקטנה שלו או לעצירה של ההתפתחות שלו.

 

3: טיפול פליאטיבי, תומך: במקרים בהם החולה לא כשיר לקבל טיפולים מסוימים או שסיכויי הקטנת הגידול קטנים ותופעות הלוואי מרובות החולה מחליט לוותר על הטיפולים המוצעים לו. במקרה כזה ניתן להציע לחולה טיפול תומך שמטרתו לשפר את איכות חייו ולמגר כמה שניתן את התסמינים של המחלה. הטיפול יכול להינתן גם בנוסף לטיפולים אחרים.

 

כאמור, מדובר בסרטן שסיכויי ההחלמה ממנו אינו גדולים והטיפולים מלווים בתסמינים רבים ותופעות לוואי לא נעימות. עם זאת, מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום ולהתאים את הטיפול למצב החולה ולהתקדמות המחלה על מנת למנוע את התפשטות הסרטן לאיברים אחרים ולשפר את איכות חייו של החולה.

 

 

הכותב הינו מנהל מחלקה לכירורגיה א' במרכז הרפואי לגליל בנהריה. מומחה בכירורגיה כללית, כירורגיה אונקולוגית, ניתוחי כבד, לבלב ודרכי המרה. ובניתוחים בשיטת הלפרוסקופיה ובשיטה הרובוטית

 

 

על ההשפעה המייטיבה של כמון בחיזוק הכבד ועוד ארבעה מזונות שיחזקו את הגוף:

 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
סרטן שניוני בכבד מאובחן לפני המקור
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים