שתף קטע נבחר

בדיקת הפאפ לא מדויקת – אז למה הקופות לא מכניסות את הבדיקה החדשה?

20% עד 40% מהנשים שמבצעות בדיקת פאפ לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם מקבלות תשובה שלילית למרות שהן סובלות מנגעים טרום סרטניים. בדיקה מתקדמת מצמצמת את האבחנות השליליות השגויות ל-5% בלבד, אך זו מבוצעת בארץ רק בקופת חולים מכבי. קופות החולים: "בוחנים את הכנסת הבדיקה החדשה"

בכל שנה מאובחנות בישראל כ-200 נשים כחולות בסרטן צוואר הרחם. זהו הסרטן הרביעי בשכיחותו בקרב נשים בעולם והשני בשכיחותו בקרב נשים מתחת לגיל 45. יותר מרבע מיליון נשים בעולם מתות מהמחלה בכל שנה. בישראל, כ-70 עד 80 נשים מתות בכל שנה מסרטן זה.

 

עוד בנושא:

כך חליתי בסרטן שאפשר היה למנוע. טור אישי

כך הצליחה אוסטרליה כמעט להעלים את סרטן צוואר הרחם

זהו הסרטן השלישי בשכיחותו עם הכי הרבה לא מאובחנים

 

שכיחותו של סרטן צוואר הרחם ושיעור התמותה ממנו מצויים בירידה מתמדת, זאת תודות לאפשרות לגילוי מוקדם של המחלה. 70% מהנשים שילקו בסרטן זה לא ביצעו בדיקה לאבחון מוקדם שלו.

 

סרטן צוואר הרחם פפילומה (צילום: shutterstock)
70% מהחולות לא ביצעו בדיקה לאבחון מוקדם(צילום: shutterstock)

 

גורם הסיכון המרכזי להתפתחות סרטן צוואר הרחם הוא הידבקות בנגיף הפפילומה האנושי. הוא חודר לתאי הגוף ומשתמש במנגנוני התא כדי להתרבות ולהתפשט.

 

קיימים יותר מ-100 תתי זנים של נגיף הפפילומה, אשר דרך ההידבקות בו היא בקיום יחסי מין. בין 50% ל-80% מהאוכלוסייה הפעילה המינית תיחשף לנגיף, אך במרבית המקרים החשיפה לווירוס הפפילומה תחלוף ללא נזק.

 

חוסר הדיוק של בדיקת הפאפ

הבדיקות לגילוי מוקדם של שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם נקראות בדיקות משטח או בדיקות פאפ. בבדיקה נוטל הרופא תאים מצוואר הרחם באמצעות מברשת ייעודית. התאים נשלחים לבדיקת מעבדה שם הם נסרקים לזיהוי שינויים טרום סרטניים. משרד הבריאות ממליץ לנשים בנות 25 עד 65 לבצע בדיקת פאפ אחת לשלוש שנים.

 

סרטן צוואר הרחם פפילומה (צילום: shutterstock)
בין 20% -40% אחוז מתוצאות בדיקת הפאפ הן שגויות(צילום: shutterstock)

 

בדיקת הפאפ סובלת מחוסר דיוק - בספרות המדעית מוערכת מידת הרגישות של בדיקת הפאפ השגרתית, המכונה פאפ Smear, בשיעור של בין 60% - 80%.  המשמעות היא שבין 20% - 40% מהנבדקות סובלות מממצאים טרום סרטניים - גם אם התשובה יצאה שלילית.

 

בשנים האחרונות נכנסה לשימוש בדיקה חדישה אשר מאבחנת את הנגעים הטרום סרטניים בדיוק של יותר מ-95%. הבדיקה, המכונה HPV test, היא בדיקת דנ"א שמאתרת ומסווגת את נגיפי הפפילומה.

 

חרף הדיוק - מרבית הנשים מבצעות בדיקה מיושנת

למרות היתרונות המובהקים של בדיקת הדנ"א לזיהוי נגיף הפפילומה, בארץ מבוצעת בדיקה זו רק למבוטחות בקופת חולים מכבי. זאת ועוד, בקופות החולים לאומית ומאוחדת מבוצעות כיום למבוטחות בדיקות פאפ מיושנות בעלות רגישות מופחתת.

 

בשיטת בדיקת הפאפ המכונה "פאפ דק" מוכנסים התאים הנלקחים מצוואר הרחם אל תמיסת שימור נוזלית, המאפשרת קבלת משטח אחיד יותר מאשר בדיקת הפאפ Smear המיושנת.

 

שיטת הפאפ הישנה המתבצעת על משטח זכוכית סובלת מחסרונות בולטים, ובהם היעדר מדגם מייצג של כלל תאי צוואר הרחם. בקופת חולים מכבי עברו לבצע את בדיקת הפאפ הדק כבר בשנת 2010. קופת חולים כללית עוברת בימים אלו לבצע למבוטחות שלה את בדיקת הפאפ הדק.

 

סרטן צוואר הרחם פפילומה (צילום: shutterstock)
תאים חריגים מבדיקת פאפ בהגדלה מיקרוסקופית(צילום: shutterstock)

 

"לבדיקת הפאפ הדק יש יתרונות על פני בדיקת הפאפ smear, אך בדיקת ה-HPV test היא הבדיקה המובילה היום בעולם", מסביר ד"ר אדוארד שכטר, רופא נשים המתמחה בצוואר הרחם במכבי שירותי בריאות, "הבדיקה הזו הוכחה מעל כל ספק כרגישה משמעותית מבדיקות הפאפ".

 

כאמור, רוב זיהומי ה-HPV חולפים בעצמם תוך כשנתיים ולא מובילים לגידולים ממאירים. נוכחות הנגיף היא גורם הכרחי אך לא בלעדי לצורך התפתחות מחלת סרטן. רק מיעוט מהזיהומים הופכים לקבועים ומסוגלים לגרום למחלה.

 

עדיין לא ברור מהם הגורמים אשר קובעים במקרים מסוימים שהזיהום יהפוך לקבוע ולממאיר. עם הגורמים המוכרים נמנים: חולשה של המערכת החיסונית, עישון, ריבוי לידות ושימוש בגלולות למניעת היריון.

 

בדיקת HPV test מגלה את כל הנשים הנשאיות של הנגיף, גם אם מדובר בזיהום חולף, ולכן היא רגישה יותר מבדיקת פאפ, אשר תגלה שינויים בתאים, לרוב בעקבות זיהום עיקש. בשל רגישות הבדיקה קיימת ירידה בסגוליות בהשוואה לבדיקות הפאפ, כלומר תיתכן תוצאה חיובית שאין לה משמעות קלינית.

 

סיכון של פי 2 לנגעים סרטניים

מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת היוקרתי JAMA עקב אחר 19 אלף נשים קנדיות במשך יותר מארבע שנים ובחן את מידת הדיוק של בדיקת ה-HPV לעומת בדיקת הפאפ. קבוצה אחת של הנבדקות עברה בדיקת פאפ Smear ואילו הקבוצה השנייה נבדקה בבדיקה הגנטית למציאת נגיף הפפילומה. שתי הקבוצות נבדקו בשתי השיטות לאחר ארבע שנים.

 

בבדיקה החוזרת נמצא כי קבוצת הנשים שעברו את בדיקת הפאפ הייתה בסיכון גדול פי 2 לסבול מתאים אנורמאליים בצוואר הרחם - 22 נשים שביצעו את בדיקת ה-HPV סבלו מתאים אנורמאליים לעומת 52 נשים שעברו את בדיקת הפאפ Smear.

 

"המחקר שלנו מראה כי בדיקת ה-HPV טובה יותר בחיזוי נגעים טרום סרטניים", מסבירה פרופ' ג'ינה אוליביי, מרצה באוניברסיטת בריטיש קולומביה וממובילות המחקר, "תוצאה שלילית להימצאות של נגיף הפפילומה בבדיקת HPV משמעותה סבירות מאוד נמוכה שאותה אישה תפתח נגעים טרום סרטניים".

 

החוקרת מוסיפה ומסבירה כי הממצאים החיוביים רלוונטיים יותר עבור נשים מעל גיל 30, שכן בקרב נשים בגילאי 21-29 יש שכיחות רבה של הימצאות וירוס הפפילומה.

 

שילוב בין הבדיקות במקרה שבדיקת ה-HPV מעלה ממצאים חיוביים לגבי הימצאות הווירוס הוא שמבטיח לנבדקת את התוצאות המדויקות ביותר לגבי הסיכון שתחלה בסרטן צוואר הרחם. במקרים בהם בדיקת ה-HPV מעלה ממצא חיובי ובדיקת הפאפ אינה תקינה מופנית בדרך כלל הנבדקת לבדיקת קולפוסקופיה.

 

חסרונות הפאפ - העדר מדגם מייצג של תאי צוואר הרחם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חסרונות הפאפ - העדר מדגם מייצג של תאי צוואר הרחם(צילום: shutterstock)

 

פער של מאות אחוזים בעלות הבדיקות

בבדיקה שערכנו נמצא כי עלות בדיקת ה-HPV במעבדה פרטית עומדת על 750 שקלים. עלות בדיקת הפאפ הדק לעומת זאת היא של 250 שקלים. בדיקת הפאפ Smear תעלה לנבדקות המבצעות אותה באופן פרטי 140 שקלים.

 

מקופת חולים לאומית נמסר בתגובה: "אנחנו בוחנים בימים אלה את הכנסת השיטה החדשה גם ללאומית".

 

מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה: "מאוחדת נערכת ממש בימים אלה למעבר לבדיקות פאפ דק בשילוב של מהלך טכנולוגי חדשני שיהיה המתקדם ביותר

בישראל- שבאמצעותו ניתן לאתר את נגיף הפפילומה ובמידה וייצא חיובי תבוצע בדיקת PAP ויישקל גם מתן חיסון לסרטן צוואר הרחם".

 

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "בדיקת המעבדה לגילוי סרטן צוואר הרחם ב'כללית' הנה בשיטת הפאפ הדק. אנו בוחנים בימים אלו את השימוש בשיטת Reflex HPV Testing ופועלים כל העת להבטיח טיפול רפואי ואיכותי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רבע מיליון מקרי מוות בשנה - סרטן צוואר הרחם
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים