שתף קטע נבחר

הלהיט התורן בניתוחי ההרזיה: ניתוח ללא צלקות

טיפול תרופתי או ביולוגי נגד השמנה הוא אמנם כבר לא מדע בדיוני, אבל עד שהוא יהיה באמת בהישג יד כנראה יעברו מספר שנים. עד אז - הניתוחים הבריאטריים עדיין עומדים בקדמת הבמה כאפשרות הטיפול היעילה ביותר בתופעה. מה החידושים בתחום הניתוחים וכיצד אפשר לבצע ניתוח ללא צלקות? מומחה מפרט

 

 

השמנה חולנית (Morbid Obesity) היא מחלה לכל דבר. באופן רשמי, מחלה מוגדרת כ"הפרה של תהליך ההומיאוסטזיס", כלומר הפרה של האיזון בגוף האדם. מספיקה סקירה מהירה וחלקית של התופעות השונות המלוות להשמנת יתר כמו מחלות לב, כבד שומני, סוכרת, יתר לחץ דם ובעיות אורטופדיות, כדי להבין שמדובר במגפה של ממש.

 

עם זאת, נראה כי רק בשנים האחרונות מחלחלת אל הציבור ואל קובעי המדיניות בעולם ובישראל בפרט ההבנה של גודל התופעה וההשלכות הבריאותיות והחברתיות הקשות שלה.

 

אישה וגבר (צילום: shutterstock)
כבר מזמן הפכה למגפה בעולם המערבי. השמנת יתר(צילום: shutterstock)
 

למרבה האבסורד, מדובר במחלה שלא רק שניתן להבריא ממנה, אלא אפשר ואף מומלץ למנוע ממנה להתרחש מלכתחילה - חינוך לבריאות, שינוי הרגלי אכילה ופעילות גופנית הוא חלק מהפעולות המערכתיות שיש לנקוט כבר מגיל צעיר כדי למנוע את התפשטות ההשמנה החולנית באוכלוסייה - תופעה שפוגעת כיום באחוז ניכר מילדי העולם המערבי.

 

יש צורך להילחם בתופעת ההשמנה מוקדם ככל האפשר כדי למנוע התפתחות מחלות משניות להשמנה, או לחילופין לגרום לאיזון ומניעת סיבוכים ממחלה קיימת משנית להשמנה כדוגמת סוכרת.

 

עוד כתבות בנושא: 

מחקר ישראלי: מה קורה לגוף 5 שנים אחרי ניתוח קיצור קיבה?

מחקר ענק: קיצור קיבה עשוי למנוע סרטן

ניתוח מיני מעקף: השחקן החדש בהשמנת יתר

 

אחוז ההצלחה של דיאטה על כל צורותיה, על אף שהיא אינה דורשת ניתוח כירורגי או פולשנות, עומד על כ-5% בלבד, כש-95% האחרים יחזרו למשקלם הקודם. במילים אחרות, לטווח ארוך ועל מנת למנוע תופעות בריאותיות חמורות כתוצאה מהשמנת יתר, אי אפשר באמת להסתמך על שיטת הדיאטה.

 

קבוצות מחקר רבות בעולם שוקדות היום על פתרונות שאינם כירורגיים הקשורים במערכת העצבים, בתחושת הרעב והשובע, ולאחרונה גם בקשר בין הרכב החיידקים בגוף האדם לבין מחלת ההשמנה. לא רחוק היום שבו יימצא אולי טיפול תרופתי להשמנה, שיקטין משמעותית את שכיחות הטיפול הניתוחי והצורך בו. אולם עד שזה יקרה הדרך רחוקה, והניתוחים הבריאטריים עדין יעמדו בקדמת הבמה כאפשרות הטיפול היעילה ביותר בתופעת ההשמנה, תוך ניסיון להפוך את הניתוחים הללו לקוסמטיים, ללא צלקות נלוות.

 

ניתוח בריאטרי בשיטת SILS ()
ניתוח בריאטרי ללא צלקות. הדבר הבא
 

ניתוחים בריאטריים - עדיין הפתרון היעיל ביותר

הניתוחים הבריאטריים מהווים חלק מתחום חדש יחסית שנקרא "כירורגיה מטאבולית" - תחום שבו הכירורגיה "מתערבת" בתפקוד מערכות גוף שונות על מנת להשיג יתרון בריאותי, והוכחו מעבר לכל ספק כפתרון טוב למחלת ההשמנה ולרוב המחלות הנלוות לה. בעולם קיימים ניתוחים שונים לטיפול בהשמנה. אלו הנפוצים שבהם:

 

  • שרוול קיבה - SLEEVE GASTRECTOMY

 

  • מיני מעקף קיבה - MINI GASTRIC BYPASS

 

  • מעקף קיבה - GASTRIC BYPASS

 

  • טבעת מתכווננת - ADJUSTABLE GASTRIC BAND

 

  • מעקף תריסריון - BILIOPANCREATIC DIVERSION/ DUODENAL SWITCH

 

הניתוחים השונים עובדים בשני מנגנונים עיקריים:

 

1. הגבלת נפח (RESTRICTION) – הקטנת כמות האוכל שהמטופל מסוגל לאכול.

 

2. שינוי בספיגת המזון - יצירה של תת ספיגה מסוימת, בעיקר לחלבונים ושומנים, שגורמת להקטנה משמעותית של כמות הקלוריות הנספגת בגוף מתוך המזון שצורך המטופל.

 

ניתוח שרוול רגיל ()
ניתוח שרוול רגיל. נשארות 5 צלקות בבטן
 

המנגנונים שבהם הניתוחים הבריאטרים משפיעים על הירידה במשקל, ויותר מכך על השיפור במחלות הנלוות, עדיין אינם לגמרי ברורים ורב בהם הנסתר על הידוע. יחד עם זאת, בשנים האחרונות, בעקבות מחקר מעמיק, מתגלים חדשות לבקרים מנגנונים נוספים התורמים לירידת המשקל כתוצאה מהניתוחים.

 

ישנן הוכחות, למשל, לשינויים הורמונליים שנגרמים כתוצאה מהניתוח, בעיקר בהורמוני מערכת העיכול, השינויים הללו גורמים לירידת תיאבון, ירידה בתחושת רעב ועלייה בתחושת השובע - מה שמביא לצריכה מופחתת של מזון.

 

מנגנון נוסף שהתגלה הוא מנגנון עצבי שמדגים שינוי עצבי בהתכווצות מערכת העיכול, אם על ידי שינוי ישיר ופגיעה ב"קוצבים של הקיבה", ואם בפעילות של עצב הוואגוס במוח - שאחראי בין השאר על עצבוב האיברים הפנימיים.

 

השורה התחתונה היא מתן כלים למטופל שבעזרתם הוא יוכל לקחת את השליטה לידיו, יאכל פחות, ישנה הרגלים וישלב פעילות גופנית ביומיום. הניתוחים הם כלי עזר לעשות זאת ביעילות - אם זה עקב הירידה ברעב והעלייה בתחושת השובע, ואם על ידי ספיגת קלוריות מופחתת.

 

החידושים בתחום: בעיקר הימנעות מפגיעה בשלמות הגוף

עיקר החידושים בשנים האחרונות בתחום הניתוחים הבריאטריים נוגע פחות לסוג הניתוח, אלא בעיקר לדרך ביצועו. עם ההצלחה של הטכנולוגיה הלאפארוסקופית ובטיחותה, העולם מחפש דרכים כיצד להקטין את הפגיעה בשלמות הגוף ודופן הבטן בניתוחים הלאפארוסקופיים על ידי הקטנת מספר המכשירים המוכנסים לגוף, ו/או שינוי מקום הכניסה.

 

ניתוח בריאטרי בשיטת SILS. ללא צלקות
ניתוח בריאטרי בשיטת SILS. ללא צלקות

 Natural Orifice Transluminal Endoscopic Surgery - סוג ניתוח חדש שבו מחדירים אנדוסקופ מיוחד דרך הקיבה, הנרתיק או שלפוחית השתן, ומבצעים את הפעולה ניתוחית במטרה למנוע צלקות ופגיעה בשלמות העור. מדובר בפעולה שדורשת ציוד מתוחכם ויקר מאוד ורמת מיומנות גבוהה. לצערי, ניתוח בשיטה הזו כרגע אינה מבוצעת בארץ, וגם בעולם קיים מספר קטן של מרכזים שמבצעים אותו.

 

ניתוחים רובוטיים - הרובוט נכנס לחלק מתחומי הכירורגיה בארץ ובעולם. שימושו נפוץ בעיקר בקרב הכירורגיה האורולוגית ופחות בכירורגיה הכללית. בשנה האחרונה נעשות עבודות לקדם את נושא הכירורגיה הרובוטית דרך פתח אחד וזאת על מנת להשיג תוצאות קוסמטיות טובות יותר תוך שימוש ביכולות הטכניות הגבוהות של הרובוט.

 

משלבים כירורגיים - מספר רב של ניתוחים בריאטריים לא משתייך כאמור לקטגוריית הניתוחים השכיחים. כמו למשל שילוב בין ניתוח שרוול קיבה לניתוח טבעת (Banded Sleeve Gastrectomy). חשוב לציין שעוד לא התקבלו תוצאות מהניסויים ולכן עוד לא ברורים היתרונות של השילוב בטווח הארוך. יש ביקורת גדולה על שילוב של שתי פעולות ניתוחיות "מגבילות נפח" לאותו מטופל. אני מניח שבשנים הקרובות נדע יותר.

 

טיפול לא ניתוחי - במספר מרכזי מחקר ברחבי העולם מתקיימים ניסויים בשלבים שונים למציאת פתרונות שאינם ניתוחיים למחלת ההשמנה - מגירוי עצבי של עצב הוואגוס, דרך גירוי העצבים הפריפריים באיזור האוזן ועד השתלת אלקטרודות בקיבה שמשדרות תחושת שובע מוקדמת. מדובר עבודות אלו ראשוניות בלבד ואין עדין תוצאות לטווח בינוני. 

 

ניתוח לאפארוסקופי בחתך אחד

ניתוח ללא צלקות הוא תחום שתופס תאוצה בשנים האחרונות. העיקרון הוא לבצע את הניתוח הסטנדרטי, אבל לעשות זאת דרך פתח אחד, כדי למנוע פגיעה בשלמות העור ולייצר פעולה כירורגית ללא צלקות.  

 

הניתוח דורש ציוד ייעודי ועקומת למידה ארוכה של הכירורג המבצע. קיימים דיווחים על תוצאות מצוינות בניתוחים אלו בניתוחי חזה, בניתוחים בריאטריים, בניתוחי כיס מרה ובניתוחי מעיים. היתרונות של ניתוח מסוג כזה הם שכמעט לא נותרות צלקות, הכאב הוא ברמה פחותה וברוב המקרים גם האשפוז קצר - וכל זאת יחד עם השגת תוצאות שאינן נופלות מאילו של הניתוחים הלאפרוסקופיים הסנדרטיים, וברוב המקרים אף טובות יותר.

 

ניתוח בריאטרי בשיטת SILS ()
ניתוח בריאטרי בשיטת SILS. התוצאה לאחר 4 חודשים

 אין מדובר בתופעה חולפת. הניתוחים הללו צברו כבר ניסיון של יותר מעשר שנים ונמצאים בתהליך של גדילה ומעבר לשימוש בטכניקה הזו כפופולרית והמובילה בעולם. ניתוחים מהסוג הזה נכנסו לפני כשלוש שנים לישראל במסגרת ניסיונית, והחל מתחילת השנה הנוכחית הם מבוצעים בישראל בבית החולים אסותא.

 

כל הניתוחים המפורטים אורכים בין 45 ל-90 דקות וזמן ההחלמה הראשוני הוא כ-24 שעות שבסופן המטופל משתחרר מבית החולים לביתו. בשבועות הראשונים לאחר הניתוח המטופל יחוש כאבים לפרקים, בעיקר באיזור החתך, ובכל יום אמור להיות שיפור בכאב עד להגלדה מלאה של החתך.

 

ניתוח שרוול נמצא בסל הבריאות ובבתי חולים ציבוריים ניתן לבצע אותו ללא עלות. ניתוחים כאלה הם מהסוג שמשאיר חמש צלקות קטנות. הניתוחים בבתי החולים הפרטיים מכוסים על ידי ביטוחי הבריאות הפרטיים, והמטופל משלם השתתפות עצמית בהתאם לסוג הביטוח וסוג הניתוח שהוא בוחר לעשות.   

 

הכותב הוא מנהל המחלקה הכירורגית בבית החולים וולפסון וכירורג בכיר באסותא ראשון לציון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בעיות בריאותיות נלוות. השמנת יתר חולנית
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים