שתף קטע נבחר

3 סיבות להפסיק לעשן גם בגיל מבוגר

האם אחרי עשרות שנים של עישון יש יתרון בריאותי בגמילה והאם היא אפשרית? מי שמלווה תהליכי גמילה בעבודתה המקצועית מספרת הם שלושת המיתוסים השכיחים ביותר בקרב מעשנים בני הגיל המבוגר ומה היא האמת אל מולם

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

בקרב רבים ישנה תפיסה מוטעית כי גמילה מעישון סיגריות בגיל המבוגר אינה אפשרית. התפיסה זו מלווה לעתים במיתוסים שגויים כגון הנזק כבר נעשה אז מה הטעם להיגמל אחרי כל כך הרבה שנים וכדומה.

 

חשוב לדעת כי עדויות מחקריות מראות שהפסקת עישון גם בגיל מבוגר, כלומר אחרי גיל 60, מאריכה את תוחלת החיים ומשפרת את איכותם.

 

לפניכם 3 מיתוסים שכיחים בנוגע לגמילה מעישון מסיגריות בגיל המבוגר, איתם אני נפגשת בעבודתי היומיומית והאמת, מבוססת מחקר, מולם.

 

עוד במדור 60 פלוס:

מחקר: שיגרת שינה קבועה בקרב מבוגרים - תמנע מחלות 

4 סיבות להתחיל לתרגל טאי צ'י - היום

זהו אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לחיים מאושרים 

 

עישון (צילום: Shutterstock)
אין טעם להפסיק לעשן בגיל מבוגר - מחשבה שכיחה בקרב מעשנים מבוגרים(צילום: Shutterstock)
 

מיתוס 1: אין טעם להפסיק  - הנזק כבר נעשה

לא נכון. כשמדברים על נזקים מתכוונים בדרך כלל למחלות כרוניות ביניהן מחלות ריאה וכלי דם. ואם כך, זוהי טענה לא נכונה, כל עוד לא אובחן המעשן במחלה כלשהיא, אזי אינו חולה.

 

הנזקים והירידה בתפקוד היום יומי כמו למשל, סמיכות הדם, ההרכב הכימי המזוהם שלו, כלי הדם המתעבים, הזפת המצטברת בריאות, קשיי הנשימה, כאבי רגלים, הם במרבית המקרים הפיכים והאדם שמפסיק לעשן ירגיש במהירות שיפור משמעותי בבריאותו ובאיכות חייו.

 

גם במחלות קשות כמו אמפיזמה, copd שאלו מחלות שנפוצות אצל מעשנים, תתרחש עצירה בהתקדמות של המחלה ברגע שמפסיקים לעשן. מחקרים רבים מתחומים שונים מראים כי אנשים שחלו במחלות שונות והפסיקו לעשן – הפרוגנוזה של המחלה השתפרה ולא אחת נעצרה התקדמותה.

 

כל הפסקת עישון בנוסף לתמיכה תרופתית ופעילות ספורטיבית יעזרו לשיפור משמעותי בתחושה ובתפקוד היום יומי, תמיד עדיף ובכל גיל רצוי להפסיק לעשן.

  

מיתוס 2: אחרי כל כך הרבה שנים אי אפשר להיגמל  

ממש לא נכון. מסתבר שהגילאים הכי נפוצים בהפסקת עישון הם מגיל 45 ומעלה, זאת אומרת שרוב האנשים שמגיעים לתוכניות השונות של הפסקת עישון, יש להם רקורד של עשרות שנות עישון, ורובם הגדול מצליחים ונשארים לא מעשנים לשארית חייהם.

 

מניסיוני במיוחד בגיל מבוגר כשדעתו של האדם מוצקה יותר, הוא לרוב הורה והמשפחה הופכת להיות מוקד מאוד חשוב בחייו, השכל מגיע, ומאוד עוזר בתהליך.

 

לאנשים מבוגרים יותר, יש ניסיון רב יותר והם מבינים שאנחנו לא בני אלמוות ויש לנו יותר מה להפסיד. דווקא הראייה הבוגרת והרציונלית יותר, מאוד תומכת והכרחית לתהליך הגמילה. היא גם עוזרת מאוד לנהל ולהבין את העולם הרגשי והדפוסים הרגשיים שנוצרים עקב העישון ועוזרת לפרק אותם ביתר קלות.

  

מיתוס 3: ההשפעה של הפסקת עישון - מינורית

לא נכון. בחיים כמו בחיים עם הגיל אנחנו נחלשים ויותר מאותגרים מבחינה בריאותית, וזאת באופן אובייקטיבי לחלוטין ובלי קשר לעישון.

 

ולכן כל גורם שמקשה על התפקוד של הגוף, והעישון הינו בראש הרשימה, מכביד מאוד ומקשה על שמירת בריאות טובה ומגביר בצורה דרמתית את ההתדרדרות. ולכן הפסקת עישון היא קריטית ביכולת שלה להאט תהליכי החלשות.

 

במחקר גדול שנערך לפני מספר שנים ובחן נתונים מעשרות מחקרים אחרים, הוצגו ממצאים כי מעשנים לשעבר חיים יותר מאשר אלו שלא נגמלו, ולא משנה באיזה גיל הפסיקו לעשן.

 

המחקר פורסם במגזין לרפואה פנימית על ידי צוות חוקרים בינלאומי אשר קרא ליישום תכניות הפסקת עישון בכל גיל וגם בגיל מבוגר שכן הפסקת העישון מועילה ותורמת ישירות ובמהירות לבריאות לאיכות החיים של המעשן גם אם מדובר בעשרות שנים של עישון.

 

 

הכותבת הינה פסיכותרפיסטית, בוגרת בית הספר לפסיכותרפיה בטורונטו ומנחת סדנאות ברשת "אלן קאר"

 

 

צפו בהשפעה שיש לעישון סיגריות על העור:

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: Shutterstock
בכל גיל מומלץ להפסיק לעשן
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים