שתף קטע נבחר

הטיפולים החדשים לסוכרת שיעזרו גם בירידה במשקל

אם בעבר הלא רחוק הטיפולים התרופתיים לסוכרת התמקדו רק בהורדת רמות גלוקוז בדם, כיום לתרופות אלו יש השפעות רחבות יותר על פרמטרים מטבוליים מגוונים עם דגש מאוד חזק על תרומתם לסייע בירידה במשקל

מגמת עליית שיעור חולי הסוכרת באוכלוסייה מחדדת את ההבנה של חשיבות שיפור החינוך לתזונה מודעת ופעילות גופנית. המאמצים בכיוון של רפואה מונעת בדגש על תזונה נכונה מגיל צעיר חשובים וצריכים להימשך. תזונה נכונה היא גם ראשית הטיפול בסוכרת וגם נחוצה בהמשך, גם כשהוחל טיפול תרופתי.

 

הטיפולים התרופתיים לסוכרת עברו שינוי בשנים האחרונות וכבר לא מתמקדים בהורדת רמות גלוקוז בדם בלבד, אלא הן בעלי השפעות רחבות יותר על פרמטרים מטבוליים מגוונים עם דגש מאוד חזק על תרומתם לסייע בירידה במשקל.

 

לא רק להוריד את רמות הגלוקוז בדם. הטיפולים לסוכרת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא רק להוריד את רמות הגלוקוז בדם. הטיפולים לסוכרת(צילום: shutterstock)

 

התרופות שמשפיעות גם על מצב הסוכרת ומשפיעות על השמנה

אחת ממשפחות התרופות המעניינות הכובשת את עולם הסוכרת וגם את עולם הטיפול בהשמנה, הן התרופות ממשפחת ה-GLP1. קבוצת תרופות אלו מבוססת על אינקרטינים, שהם הורמונים שמופרשים מתאים אנדוקריניים במעי הדק ומההיפותלמוס במרכז האחראי לתחושת השובע והרעב, והם בעלי תפקיד בתיווך הפרשת אינסולין מהלבלב בעת חשיפת המעי למזון.

 

מדובר בהורמונים אנדוגניים עם זמן מחצית חיים של לא יותר מדקה עד שתי דקות מקסימום, בגלל שהם עוברים עיכוב בגוף על ידי אנזים ששמו DPP4. להורמון העיקרי בקבוצה זו קוראים GLP1 (מפעילי קולטן פפטיד-דמוי-גלוקגון) והוא ניתן בשנים האחרונות כתרופה בזריקה. גרסה פומית לתרופה ממשפחה זו כבר נמצאת בשלבי מחקר מתקדמים.

 

אחת הפעולות המעניינות של ה-GLP1 היא דיכוי תאבון במנגנון מרכזי (מוחי) על ידי השפעה על מרכז השובע בהיפותלמוס.

  

בעלי תפקיד בתיווך הפרשת אינסולין מהלבלב בעת חשיפת המעי למזון. תרופה בזריקה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בעלי תפקיד בתיווך הפרשת אינסולין מהלבלב בעת חשיפת המעי למזון. תרופה בזריקה(צילום: shutterstock)

 

פעולתם של הורמונים אלו כוללת פעילות במערכת העיכול, בכבד, במח, בלבלב. לאחרונה מתגלות השפעות על איברים נוספים כמו כליות. השפעות נוספות אחרות נחקרות בימים אלו.

 

מפעילי קולטן פפטיד-דמוי-גלוקגון (GLP1) מגבירים את רגישות תאי ביתא בלבלב (תאים המייצרים אינסולין) ומונעים את שחיקתם. בתגובה לנוכחות מזון בצינור העיכול הם מגבירים שחרור אינסולין מהלבלב.

 

היות שאינם מפעילים את הלבלב בהיעדר מזון במערכת העיכול, הם לא גורמים להיפוגליקמיה, זאת בניגוד למשפעלי לבלב קלאסיים כמו משפחת הסולפונילאוריאה (גלובן, אמריל ודומיהם).

 

השחיקה בתאי הלבלב מפרישי האינסולין היא אחת הבעיות המרכזיות בהתפתחות סוכרת מסוג 2. בעת קביעת האבחנה של הסוכרת, כ-50 אחוז מתאי β בלבלב אינם מתפקדים בהשוואה לאנשים עם סבילות תקינה לסוכר.

 

בנוסף, GLP1 מעכב שחרור גלוקגון (הורמון שגורם לעלייה ברמות הסוכר), מתאי האלפא בלבלב, מקטין התנועתיות במערכת העיכול ואת התרוקנות תוכן הקיבה.

 

לחולי סוכרת קיימות היום ארבע תרופות ולאחרונה נכנסו גם שני מוצרים שמשלבים בתוכם יחס קבוע של GLP1 בזריקה אחת. 

 

פיתוח של תרופות אלו הולכות ומשתכללות הן בתחום הסוכרת והן בתחום ההשמנה, ומחקרים רבים נעשים בימים אלו על מוצרים מגוונים של קבוצה זו לשתי מטרות אלו, ונראה שהן יהיו מאוד דומיננטיות בעולם הפרמקולוגי בנושא בשנים הקרובות.

 

שמירה על אורח חיים בריא

הטיפול הבסיסי והתמידי לחולי סוכרת, בעיקר סוג 2 הוא טיוב אורח חיים בדגש על תזונה בריאה עם הימנעות של צריכת סוכר בכל צורותיו הגלויות והסמויות, הימנעות משומן טראנס לצד פעילות גופנית והפסקת עישון.

 

כדאי מאוד ללמוד לקרוא תוויות מזון כדי להימנע מצריכת סוכרים מיותרים בתזונה שנמצאים למכביר תחת שמות שונים ומשונים במאכלים מתועשים. ככל שהמרכיב רשום מוקדם ברשימת המרכיבים כך הוא מרכיב משמעותי במוצר.

 

בשל העובדה שהורמוני הרעב נוטלים לעלות והורמוני השובע נוטים לרדת לאחר תקופה של ירידה במשקל, תמיכה תרופתית יכולה לעיתים לסייע לאדם לשמר אורח חיים בריא גם לטווח ארוך. זאת כדי למנוע את התופעה המוכרת של ירידה במשקל דרך הפחתה קלורית ואז שוב עלייה בחזרה למשקל המקורי במקרה הטוב.

 

השילוב של טיפול תזנותי לצד עזרים תרופתיים שעוזרים לשלוט בתאבון יכולה לסייע לרבים להגיע לאזן הסוכרת ולרדת במשקל ומה שעוד יותר חשוב, לשמר אותו.

 

ד"ר מיכאל ויינפאס הינו יועץ סוכרת במכבי שירותי בריאות ובמרפאה אינטגרטיבית ברמת גן, ירצה בכנס "אוכלים בריא" שייערך בתאריכים 15-16.11 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הקשר בין השמנה וסוכרת
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים