שתף קטע נבחר

נחשף: "רק 50 נשים תורמות בישראל ביציות"; התור לקבלה - מעל לשנתיים

בוועדה לקידום מעמד האישה שדנה בנושא תרומות הביציות בישראל היום, נחשף כי רק 50 נשים תורמות ביציות בישראל, רובן ממזרח אירופה ולעיתים אף לא נערכות להן בדיקות רפואיות. התור לתרומה מגיע לעיתים גם לשנתיים ויותר. המומחים מזהירים: במצב חושף את הילדים לסכנות בריאותיות ופגמים גנטיים

שוק תרומות ביציות פרוץ, מיעוט תורמות ובדיקות רפואיות חלקיות: כך עולה היום (ב') בדיון שנערך בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, שדנה במחדל בדיקות הרקע הרפואי של תורמות הביציות.

 

מהדיון נחשף כי מרבית הביציות מגיעות ממזרח אירופה, התורמות אינן עוברות בדיקות רפואיות מספיקות, מצב המעמיד בסכנה רפואית את הילדים העתידיים. מיעוט התרומות מאריך את תור ההמתנה לשנתיים ויותר עד לתרומת הביצית המיוחלת.

 

חוק תרומת הביציות עבר בכנסת בשנת 2010, והוא מאפשר לנשים בגילאי 18 עד 54 שאינן יכולות להתעבר מביציותיהן, ללדת ילדים באמצעות קבלת תרומת ביציות מנשים אחרות. תורמת הביציות יכולה להיות אישה המצויה בעצמה בטיפולי הפריה או אישה בגיל 21 עד 35 שמתנדבת לתרום ביציות.

 

בדיון הקודם שנערך בוועדה, טענו חברי הכנסת כי הנשים התורמות אינן עוברות די בדיקות רפואיות, בפרט לא בדיקות לאיתור רקע פסיכיאטרי, וכי משרד הבריאות מסתפק בשאלון רפואי שממלאת התורמת.

 

"מסתפקים בתצהיר של התורמת על כך שאין לה מחלות נפש או מחלה רצינית אחרת", אמרה ח"כ מיכל בירן מהמחנה הציוני, שטוענת כי לא מתקיימת בדיקה שהפרטים שמוסרת התורמת אכן נכונים, "הליך זה עלול לגרום למומים קשים בתינוקות".

 

התורמת אף אינה נדרשת לחתום על ויתור סודיות רפואית שתאפשר לדלות פרטים רפואיים אודותיה, גם כאלה עליהם לא דיווחה.

 

וועדה לקידום מעמד האישה (הכנסת)
הדיון בכנסת. חשש מטרגדיה לצאצאים

 

"שוק התרומות פרוץ - זה יכול להסתיים בטרגדיה"

בדיון ההמשך שנערך היום, אמרה ח"כ עליזה לביא כי שוק תרומות הביציות פרוץ, וכי לא נעשות בדיקות מספקות: "זה יכול להיגמר בטרגדיה", אמרה לביא, "המציאות משקפת את אוזלת היד וקלות הדעת של המדינה, מצב שחושף ילדים לסכנות בריאותיות מהותיות ופגמים גנטיים".

 

ד"ר אתי סממה, ראש האגף למדיניות טכנולוגית במשרד הבריאות, חשפה כי בשנה רק 50 נשים תורמות ביציות בישראל: "אין שום כוונה לשדל נשים לתרום ביציות. אנחנו מייחלים שיהיו תורמות אבל אין כוונה לפתות אותן. התחלנו עם 16 נשים בשנה שתרמו ביציות ועכשיו יש 50 תורמות.

 

"יש לעיתים שלוש נתרמות מאישה אחת ומגיע לאישה נתרמת לקבל ביצית בריאה עד כמה שניתן לדעת. בחוזר מינהל רפואה מפורטות כל הבדיקות שצריך לעשות מבחינת בטיחות. ניתן להפנות נשים גם לבדיקות סקר גנטי וזה צריך להיות שיקול דעת של רופא".

 

נציג משרד הבריאות, ד"ר יורם לוטן, נשאל האם תורמת ביצית עלולה לשקר לגבי מצבה הרפואי, והשיב: "אם אישה משקרת לגבי רקע נפשי זה לא יתגלה בבדיקה במצב כיום. תהליך הבירור והקבלה של תורמות כולל ראיון עם מספר אנשי צוות, פסיכולוג שיושב עם כל תורמת והוא כולל גם בדיקה רפואית גניקולוגית. לא הגיעו אלינו למשרד הבריאות מקרים של בחירת מועמדת לא הולמת או לא מתאימה. אנחנו רוצים להימנע ככל שניתן מעבר של רקע פסיכיאטרי או שימוש בסמים אבל אין לנו מנגנון שיכול לבדוק את זה".

 

מנגד טען ד"ר טל שרביט, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים אסותא, כי תורמות רבות נפסלות בשל בעיות נפשיות: "בארץ לא עושים פחות בדיקות מחו"ל. פסלנו בהלל יפה לא אישה אחת ולא שתיים על רקע פסיכיאטרי. הוועדה בארץ מאוד מסודרת, ביחידה שלנו אנחנו עושים מאות מחזורים של תרומות מקייב' שם הבדיקות זהות. המצב כיום מוריד עוד יותר את כמות התרומות בארץ. התור לתרומה בארץ לוקח לעיתים יותר משנתיים".

 

ד"ר טל עימבר מההסתדרות הרפואית בישראל אמר: "דבר ראשון בשבילנו זה הבטיחות של הנתרמת או היילוד ואנחנו עושים את המקסימום. אנחנו בודקים שהתורמת היא לא נשאית של מחלות מדבקות. לא היו הדבקות בארץ. לגבי האישה התורמת, היא לא חותמת על ויתור סודיות, היא חותמת על הסכמה לתרום ביציות. אנחנו מסתמכים על רצונה לתרום ביציות. אנחנו לא יכולים לראות אם היא צרכה סמים".

 

ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בדיון: "זה חוזר לזה שאין הסדרה. צריך לעשות סדר במצב הקיים ובמה שקורה בפועל. רוב התרומות הן לא מישראל. אני מצפה שדברים יהיו מסודרים. כל הנושא הזה הולך ונבנה".

 

יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה חה"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) ציינה כי לא נעשה שימוש בביציות רבות שנותרות במעבדה, וכי אלה יוכלו לשמש נשים הממתינות לתרומה: "במקום להביא אלפי ביציות מחו"ל, צריך לאפשר לנשים שעוברות טיפולי הפרייה ומעוניינות בכך, לתרום חלק מהביציות שלהן וכך הן יוכלו לחסוך את עלויות ההקפאה היקרות. תהליך זה יוכל להביא לגידול של מאות אחוזים בתרומות ביציות מנשים בישראל".

 

בתום הוועדה סיכם משרד הבריאות כי יערוך דיונים ויבדוק את האפשרות להרחיב את הבדיקות הרפואיות לתורמות הביציות.


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תרומת ביציות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים