שתף קטע נבחר

דו"ח הפגיות בישראל: מחסור חמור ברופאים ואחיות ובמיטות אשפוז - ועשרות פגים מתים מדי שנה

היום מפרסם הפורום למען הפגים את הנתונים הקשים על מצב הפגיות בישראל: מחסור בעשרות רופאים ואחיות, פגיות ללא ממוגנות, פגים שמטורטרים בין בתי חולים בשל היעדר מיטות פנויות, ובנק חלב אם שאושר - אך לא מוקם. התוצאה: עשרות פגים לוקים מדי שנה בזיהומים קשים ונמק במעיים ומתים

תמונת מצב עגומה בפגיות בישראל: היום (ב') מתפרסם הדו"ח השנתי של מצב הפגים בישראל, ממנו עולה תמונת מצב קשה של הילודים שנולדו טרם זמנם וחשופים לזיהומים, סיבוכים רפואיים ותמותה מוגברת.

 

הסיבות לכך נובעות ממחסור אדיר ברופאים ואחיות, מספר נמוך של מיטות ביחידות לטיפול נמרץ, פגיות שאינן ממוגנות ובנק חלב אם שטרם הוקם וגורר עשרות מקרי סיבוכים רפואיים אצל פגים שנאלצים לקבל פורמולה.

 

כ-200 מיטות פגים חסרות בישראל. רק 9 מהפגיות ממוגנות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כ-200 מיטות פגים חסרות בישראל. רק 9 מהפגיות ממוגנות(צילום: shutterstock)

 

הצוותים הרפואיים לא מספיקים לטפל בפגים הזקוקים לעזרה

הדו"ח מצביע על מצב עגום של תשתיות הפגיות בישראל: עד כה טרם נבנו בישראל פגיות חדשות על פי הסטנדרטים הנדרשים בעולם המערבי, ורק 9 מתוך 26 הפגיות בישראל הן ממוגנות. מחסור בולט גם במספר המיטות ביחידות לטיפול נמרץ: על פי ההערכות חסרות כ-200 מיטות פגים, מצב המאלץ לעיתים לשנע פגים בין בתי חולים ולהעמיד אותם בסיכון לדימום מוחי.

 

כוח האדם הרפואי המצומצם בפגיות מסכן אף הוא את הפגים: בישראל מוצבת אחות אחת על 4 עד 8 אינקובטורים, בעוד שבמדינות המפותחות ממונה אחות אחת על אחד עד שני אינקובטורים בלבד. חוסר משמעותי קיים גם במספר הרופאים: מספר המתמחים הנדרש בכל תקופת זמן הוא 20 עד 30 רופאים, בעוד שכיום מתמחים בפגיות 15 רופאים בלבד.

 

התוצאה היא שיעור זיהומים גבוה, ומצבים אבסורדיים בהם צוותים רפואיים אינם מצליחים להגיע בזמן לפג שמצבו מידרדר או שאינם מספיקים לחטא ידיים כנדרש. שיעור הזיהומים בפגיות בישראל הוא פי 2 עד 4 מהמקובל במדינות המפותחות. כ-160 פגים לוקים מדי שנה בזיהום חמור, כ-40 מהם ימותו מהזיהום.

 

מחסור חמור קיים גם במספר המיטות בפגיות: במרוצת השנים האחרונות התווספו 250 אינקובטורים לפגיות, אבל עדיין חסרות כ-200 מיטות אשפוז. המחסור האדיר מאלץ גם הוא את בתי החולים להעביר פגים בין בתי חולים, לסכן אותם בדימום מוחי, זיהומים, ומקשה על ההורים הטריים שנאלצים לעיתים לנסוע מדי יום מרחקים ארוכים עד לבית החולים המרוחק אליו הועברו.

 

הדו"ח מציין גם את מחדל בנק חלב האם בישראל שאמור היה לקום לפני כשישה חודשים, המועד בו התחייבו לכך משרד הבריאות ומגן דוד אדום. בנק חלב אם חשוב במיוחד לכמחצית מהפגים שנאלצים לקבל פורמולה במקום חלב אם, ונמצאים בסיכון מוגבר למחלת מעי נמקי, הגוררת סיבוכים קשים ומקרי תמותה. לדברי העמותה, כ-40 פגים מתים כל שנה מהמחלה, רבים מהם ניתן היה להציל לו היו מקבלים חלב אם מבנק ציבורי שאמור היה לקום.

 

"מצב הפגיות בישראל קשה ואנו מצויים הרחק מאחור לעומת המדינות המערביות", אומר ל-yne ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לנאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום למען הפגים, "עשרות פגים נמצאים בסכנת מוות בגלל המחסור ברופאים, אחיות ומיטות. פגיות לא ממוגנות חושפות את הפגים למצבים אבסורדיים. מצב הפגיות חייב להשתנות ולהיות מותאם לשנות האלפיים בעולם המערבי".

 

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר הפורום למען הפגים, התייחסה למצב הפגים ואמרה: "מצב הפגיות בישראל חמור ביותר. הפגיות סובלות מהיעדר ציוד חיוני, חוסר בהכשרות מקצועיות וזיהומים מסוכנים. במקום להשקיע כספים בנושא, החליטה הממשלה להוסיף חטא על פשע בדמות קיצוץ אכזרי בתקציב מודל התמריצים בפגיות שסייע מאוד לשיפור התנאים ובעיקר לאותן פגיות בפריפריה שהשיגו תוצאות יפות ביחס לתקציבים. הקיצוץ הוא בבחינת גזר דין מוות. אני קוראת לממשלה להתעשת, לעצור את הקיצוץ ולהציל תינוקת בני יומם".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "נושא הטיפול בפגים וקידומן של היחידות לטיפול בילוד נמצא על סדר יומו של משרד הבריאות אשר עוסק רבות בתחום זה וקידומו. מתוך ראיה זו נושא הפגיות והפגים הוגדר כאחת מתכניות הדגל של המשרד, השנה אנו מציינים את השנה החמישית לתוכנית הכוכבים ומסתכמת ב 220 מיליון שקלים שחולקו בין כלל הפגיות במדינת ישראל.

 

"מאז היציאה לדרך של תוכנית הכוכבים בתחילת שנת 2014 ישנו שיפור בתשתיות הפגיות: מתחילת המודל נבנו 5 פגיות חדשות ועוד 8 פגיות בתהליכי תכנון ובניה, נוספו 21 חדרי הנקה, 17 חדרי הורים, 18 מטבחי חלב, 13 חדרי תרופות ו 11 חדרי בידוד בכל הפגיות במדינה. משרד הברירות מודע לצורך במיגון הפגיות במדינת ישראל, כיום כל הפגיות המתוכננות והעתידות להיבנות נדרשות למיגון מלא, תהליך התכנון והבינוי נמצא בסדר עדיפות המשרד, המשרד עתיד לגבש תוכנית עתידית רב שנתית להרחבת ומיגון הפגיות, לציין שכבר נקבעו מועדי דיון לשם מטרה זו.

 

"מצוקת הרופאים בנאונטולוגיה ידועה למשרד ולכן ,משרד הבריאות משקיע משאבים רבים לטיפול בבעיה זו, תוכנית הכוכבים שהחלה בשנת 2014 בפגיות הביאה לשיפור של 58 תקני רופאים מאוישים, המשרד ממשיך לתמרץ מתמחים ובנאונטולוגיה ע״י הגדרתו כמקצוע במצוקה והקצאת מענקי תמריץ למתמחים חדשים".

 

צפו בדיון במצב הזיהומים בפגיות:

 

 

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה קורה בפגיות בישראל
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים