שתף קטע נבחר

הזעת יתר: הטיפולים שיכולים להעלים את התופעה

הזעת יתר פוגעת באיכות חיים של הסובלים ממנה בפן החברתי, האישי ואף התעסוקתי. למה זה קורה ואיזה טיפולים מאפשרים להיפטר מהבעיה אחת ולתמיד?

 

 

"לחשוש כל רגע מלהיות במרכזה של סיטואציה מביכה", כך נראים חייהם של סובלים מהזעת יתר. ביטחון עצמי ירוד, חרדה, דיכאון וחשש מנידוי חברתי, ואלה רק חלק קטן מתופעות הלוואי של המחלה. הבשורות הטובות – בזכות העלאת המודעות וחדשנות טכנולוגית, יש דרך למגר את התופעה כמעט במלואה.

 

"את התקף ההזעה הראשון שלי חוויתי בתיכון. נסענו עם חברים באוטובוס, אליו עלו שתי בנות חמודות והתיישבו קרוב אלינו. נלחצתי והתחלתי להזיע. ברגע שירדנו מהאוטובוס אחרי כמה תחנות החברים התחילו לשאול בדאגה אם אני בסדר. הזעתי בכל הגוף, נראיתי כאילו כרגע סיימתי לרוץ מרתון. מעולם לא הרגשתי מובך יותר.

 

"ההתקפים המשיכו גם בשנים הבאות, כשזה קרה במהלך הלימודים תמיד חיפשתי דרך לתרץ שהרגע רצתי או הלכתי בשמש ובסופו של דבר נאלצתי להסתובב בבית הספר בכל מיני דרכים עקיפות, תוך היצמדות לחדרי שירותים שם יכולתי שוב להחליף חולצה, מתוך שלוש או ארבע שתמיד היו מוכנות אצלי בתיק למקרה של התקף. אין לתאר את המבוכה, את הרצון להיעלם, שרק עוד יותר מגבירים את ההזעה".

 

זיעה (צילום: shutterstock)
כחמישה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים. הזעת יתר(צילום: shutterstock)

   

עם עדות זו של ת', בשנות השלושים לחייו יכולים להזדהות 4.8% מהאוכלוסייה -  אנשים הסובלים מתופעה בשם היפרהידרוזיס - הזעת יתר: מצב רפואי המתבטא בזיעה מרובה ולא נשלטת בבתי השחי, פנים, כפות ידיים ורגליים.

  

פגיעה חמורה באיכות החיים

לדברי ד"ר צחי וידר, כירורג, המטפל בסובלים מהבעיה בטכנולוגיות שונות, כבר כמעט 30 שנה, "מדובר בבעיה שפוגעת קשות באיכות חייהם של אנשים רבים ומונעת מהם את היכולת ליהנות מהדברים הכי בסיסיים בחיים".

 

מחקרים אכן מוכיחים שלהזעת יתר יש השפעה רבה על איכות חיי הסובלים ממנה, שווה ואף גדולה מהשפעתן של מחלות עור חמורות כגון פסוריאזיס, אקנה חמור, מחלק דרייר (פריחה כרונית בולטת באזורים שונים בגוף), ויטיליגו (חוסר פיגמנטציה שיוצר כתמים על העור) ומחלת היילי-היילי (פיסטולות עוריות).

 

יותר מ-40% מהסובלים מהזעת יתר מדווחים על תחושת אי נוחות פיזית הנובעת מעצם הבעיה, 17% שיתפו כי הם מרגישים צורך לבצע פעולות נוספות כדי להרגיש "נקיים", למשל, להתקלח מספר פעמים ביום, להחליף פרטי לבוש ונעליים לעיתים תכופות ולהשתמש בנוגדי ריח רע חזקים וזה עוד לפני שמזכירים את הפן החברתי של התופעה – למשל, להגיע לראיון עבודה או פגישה בלי יכולת ללחוץ ידיים, לצאת לדייט מרגש או להיות במצב אינטימי עם בן או בת הזוג.

 

בנוסף להיבט הנפשי לפגיעה באיכות החיים, קיים גם ההיבט הפיזי – מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי הסובלים מהיפרהידרוזיס, נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר ב-30% לסבול מזיהומים חמורים בעור. בעיה נוספת שעלולה להיווצר היא ריכוך של העור כתוצאה מרטיבות מתמדת, שיכולה להוביל לגידול מוגבר של חיידקים או פטרת על העור.

 

מעבר לבעיות הקשורות בעור, כ-60% מהסובלים היפרהידוזיס דיווחו על השפעה לרעה בכל הקשור לבריאותם הכללית, כולל הפלת חפצים מהידיים בגלל שהן מזיעות, החלקה ונפילות בגלל ההזעה ברגליים ואפילו התחשמלות  בגלל המוליכות הגבוהה שיוצרת הזיעה על הגוף.

 

דלקות וזיהומים בעור. בגלל הזעת היתר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
דלקות וזיהומים בעור. בגלל הזעת היתר(צילום: shutterstock)

 

הפתרונות יעילים

 

1. הזרקות בוטוקס

בוטוקס, או בשמו המלא, בוטוליניום טוקסין, רעלן שמככב כבר שנים רבות בתחום הרפואה האסתטית. לרוב אנחנו מכירים הזרקות בוטוקס לשריר שמשתקות אותו ומונעות את היווצרות הקמט. על אותו עיקרון עובד גם הטיפול בהזעת יתר – בוטוקס מוזרק לבלוטת הזיעה במקום בו הזיעה מורגשת באופן חריג (פנים, כפות ידיים או בתי שחי).

 

בוטוקס מכווץ את בלוטות הזיעה ומפסיק את פעילותן לחצי שנה עד עשרה חודשים. אגב, כדאי לקחת בחשבון כי לטיפול בהזעת יתר צריך בערך פי 3 מהחומר מאשר בטיפול בקמטים, מה שמייקר מאד את כל העניין. איך יודעים שצריך לחדש את הטיפול? מרגישים את השפעת החומר פגה בהדרגה.

 

יתרונות: פופולרי, יעיל, החלמה כמעט מיידית.

 

חסרונות: השפעה זמנית, עלות גבוהה מאוד.

   

2. ניתוח לייבוש כפות הידיים

העצבים המפעילים את בלוטות הזיעה בכפות הידיים ממוקמים בחלל בית החזה, שם מבצעים את הניתוח כדי לנתק אותם.

 

מדובר בניתוח שפותר את הבעיה אחת ולתמיד, אבל חשוב לזכור כי בגלל שהגוף שלנו חייב לשמור על חום 37 מעלות באופן קבוע, מתפתחת "זיעה מפצה" באזורים אחרים בגוף, למשל באזור הישבן או הגב, מה שבהחלט לא נעים. זו גם הסיבה לכך שהפופולריות של הניתוח הזה ירדה בצורה חדה בשנים אחרונות.

 

יתרונות: מונע הזעה באזור כפות הידיים לצמיתות, כלול בסל הבריאות.

 

חסרונות: יכול לגרום ל-"זיעה מפצה" באזורי גוף אחרים, מצריך אשפוז לילה ותקופת החלמה ארוכה יחסית.

  

3. מכשיר Miradry

הטיפול החדשני ביותר שקיים היום בתחום. בבסיסו נמצאת טכנולוגיה אלקטרומגנטית. במהלך הטיפול מחממים בעזרת המכשיר את השכבה שבין העור לשכבת השומן של הגוף, שם ממוקמות בלוטות הזיעה.

 

המכשיר שואב את הרקמה באזור בו נמצאות בלוטות הזיעה ומחמם אותן תוך כדי קירור השכבה החיצונית. החימום גורם להרס הבלוטות אך אינו פוגע בשכבות העור, השריר והשומן באזור.

 

המכשיר פועל על שני סוגי הבלוטות – אלה שגורמות לזיעה ואלה שגורמות לריח הלא נעים וכבר אחרי הטיפול הראשון יש ירידה של 70% ברמת ההזעה, אך לשם קבלת היובש הרצוי לסובלים מהזעת יתר יש צורך לבצע 2 טיפולים.

 

לדברי ד"ר וידר, לאחר ביצוע למעלה מ-6,000 טיפולי  MiraDry במרפאה, נמצא שהתוצאות הטובות ביותר התקבלו בטיפולים המשלבים שתי טכנולוגיות: MiraDry FRESH ו-MiraDry DEEP. "בכך השגנו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר עד כה", הוא אומר.

 

יתרונות: תוצאות מיידיות לצמיתות, ללא כאב.

 

חסרונות: לא מתאים לטיפול בכפות ידיים ורגליים, לפעמים ישנן תופעות לוואי מקומיות שחולפות במהרה.

 

הזעת יתר (צילום: מרפאות OR)
מדידה וסימון אזורי הטיפול לפני טיפול ב-MIraDry(צילום: מרפאות OR)

 

הזעת יתר (צילום: מרפאות OR)
סימון לזריקות הרדמה מקומית ע"י הרופא לפני טיפול ב- MiraDry(צילום: מרפאות OR)

הזעת יתר (צילום: מרפאות OR)
בית שחי מסומן לפני תחילת טיפול ב-MiraDry(צילום: מרפאות OR)

  

4. ניתוח לשאיבה / גירוד בלוטות זיעה

מבצעים חתך קטן בצד של בית השחי ובאמצעות מכשיר מיוחד מעלימים את בלוטות הזיעה. מדובר בהליך שפותח לפני כעשור במסגרת הניסיונות למצוא פתרון לבעיה שפוגעת מאד באיכות החיים. בשנים אחרונות מבצעים את הניתוח גם באמצעות לייזר. בשני המקרים התוצאה אינה מספקת.

 

יתרונות: תוצאה ארוכת טווח.

 

חסרונות: התוצאה לא מספקת, החלמה ארוכה יחסית, יכולה להישאר צלקת (במקרה של חתך כירורגי) וקיימים מגבלה בתנועות הידיים בימים הראשונים אחרי הניתוח.

 

5. מכשיר PalmaDry

מדובר במכשיר מהפכני בהחלט כי הוא מאפשר טיפול ביתי ויעיל להזעת יתר בכפות הידיים והרגליים וכל מה שצריך זה חיבור לחשמל והתמדה. יש להקפיד על ביצוע הטיפול פעמיים בשבוע. התפעול קל פשוט, באמצעות לוח בקרה עם מסך LCD וממשק משתמש נוח וידידותי.

 

המכשיר פועל על עיקרון היונטופורזיס, שיטה שמשתמשת במים כמולך של זרמים חשמליים ומבוקרים דרך החלק העליון של העור, מה שמורגש על ידי המטופלים עצמם כפולסים נעימים ואפשר גם לשלוט על עוצמת הטיפול (ככל שהעוצמה גבוהה יותר, כך משך הטיפול הבודד קצר יותר).

 

יתרונות: טיפול ביתי, נוח, בטוח וללא התערבות תרופתית או התערבות פולשנית, ללא תופעות לוואי.

 

חסרונות: חייבים להתמיד בטיפול, אחרת הזעת יתר תחזור.

 

הזעת יתר (צילום: מרפאות OR)
מכשיר ה-PalmaDry(צילום: מרפאות OR)

 

הזעת יתר (צילום: מרפאות OR)
טיפול במכשיר ה-PalmaDry(צילום: מרפאות OR)

  

6. משחות טיפוליות

בשוק קיים מגוון של משחות כאלה המיועדות לטיפול בהזעת יתר ממוקדת. עיקרון הפעולה שלהן – לחסום את בלוטות הזיעה, למשל באמצעות מלחי אלומיניום, ולהביא להספקה זמנית בייצור הזיעה.

 

יתרונות: עלות נמוכה וזמינות.

 

חסרונות: יעילות נמוכה והשפעה זמנית, גורמות לצריבה וגרד במקום השימוש.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הזעת יתר. מבוכה חברתית
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים