שתף קטע נבחר

זינוק במספר נפגעי הטראומה בדרום

הלילות הארוכים בממ"ד, בלוני התבערה שמכלים את השדות והקושי לשמור על שגרה בין האזעקות גובים מחיר. רבים מתושבי עוטף עזה מתמודדים עם תסמינים של פוסט־טראומה. מאז תחילת ההפגנות בגדר חלה עלייה של 40 אחוז בפניות תושבים לקו הסיוע של עמותת נט"ל. אלף פניות נרשמו רק בסבב האחרון

שבוע מאז סבב ההסלמה האחרון, שבמהלכו נורו כ־700 טילים ורקטות לעבר יישובי הדרום, הגיע לידי "ידיעות אחרונות" דו"ח מיוחד שחושף נתונים מדאיגים על תופעת הפוסט־טראומה בקרב הציבור הישראלי. רק במהלך שלושת ימי ההסלמה האחרונה הגיעו לקו הסיוע של נט"ל, שמטפלת בנפגעי טראומה, לא פחות מאלף פניות של נפגעי חרדה.

  

לפי הדו"ח של נט"ל, בשנת 2018 התקבלו בקו הסיוע למעלה מ־4,000 פניות חדשות של אנשים שהתמודדו עם תסמינים של פוסט־טראומה בכל רחבי הארץ — עלייה של 25 אחוז בהשוואה לשנה הקודמת. רבע מהפונים היו ילדים ובני נוער תושבי הדרום.

 

קיראו עוד

עלייה דרמטית בפניות לסיוע נפשי מהדרום: "הילדה מתפתלת מכאבי בטן מרוב חרדה"

10 המלצות להרגעת ילדים - בעקבות המצב הבטחוני

 

אנשים משתטחים ברחוב אשקלון (צילום: רויטרס)
מתחבאים בזמן האזעקה. ההסלמה בדרום(צילום: רויטרס)

  

למעשה, בחמש השנים האחרונות מאז סיום מבצע "צוק איתן", נרשמה עלייה הדרגתית של תושבי קו העימות שביקשו סיוע ותמיכה עבורם או עבור ילדיהם. בעקבות גל המתיחות בדרום וסבבי הלחימה בשנת 2018, חלה עלייה של כ־40 אחוז בפניות מתושבי אזור הדרום בהשוואה לשנה שקדמה — מ־780 ב־2017 לעומת 1,300 ב־2018. ההערכה היא שבעקבות סבב ההסלמה האחרון, שמצטרף לסבבים נוספים שהתקיימו במהלך השנה — מספר הפונים בשנת 2019 רק ילך ויגדל.

 

כאמור, סבבי הלחימה בדרום, טרור הבלונים וצעדות הזעם בגדר, הביאו לעלייה דרמטית במספר הפניות למוקד בקרב אזרחים. הנתונים מראים על כמה מועדים ברורים שבהם נרשם שיא במספר הפניות ב־2018: 30 במארס, בזמן ההיערכות לקראת "צעדת השיבה הגדולה" באזור הגדר, שלווה בירי הפצמ"רים ושליחת בלוני התבערה לשטח ישראל (200 פניות חדשות בממוצע ביום); בזמן מתקפת בלוני התבערה ב־5 ביוני שגרמה לתשע שריפות ענק באזור הדרום (180 פניות ביום); גם בערב יום הזיכרון ובערב יום הכיפורים אשתקד התקבלה כמות גדולה של פניות למוקד העמותה (כ־150 פניות).

 

 

אורלי ( )
אורלי גל, מנכ"ל נט"ל. דורות שלמים חיים וגדלים בארץ תחת איום ביטחוני מתמשך"

 

על פי נתוני נט"ל, 45 אחוז מהפונים בכל רחבי הארץ הם לוחמים משוחררים בגילי 21־34, עשרה אחוז הם הלומי קרב ותיקים ו־45 הם אזרחים. עוד עולה מהנתונים: 65 אחוז מהפונים הם תושבי הדרום, 12 אחוז תושבי הצפון, עשרה אחוז תושבי המרכז, שמונה אחוזים תושבי ירושלים והסביבה וחמישה אחוזים תושבי יהודה ושומרון.

 

הסלמה ( )

רבע מהפניות לקו הסיוע: לטיפול בילדים ובני נוער בדרום

הדו"ח מגלה עוד שרבע מהפניות שהתקבלו בקו הסיוע של נט"ל ב־2018 נועדו לטיפול וסיוע לילדים ובני נוער מהדרום. הפניות התקבלו לרוב על ידי הוריהם שביקשו ליווי ותמיכה לילדים הסובלים מתופעות ותסמינים של פוסט־טראומה.

  

נתונים נוספים: 27 אחוז מהפונים לקבל סיוע מנט"ל עשו זאת בעקבות מלחמה או מבצע צבאי; 24 אחוז בעקבות השירות הצבאי שלהם; 13 אחוז בעקבות הסלמה ביטחונית; ותשעה אחוזים בעקבות פעילות איבה. 90 אחוז מחיילים המשוחררים בגילי 21־34 המטופלים על ידי נט"ל אינם מוכרים על ידי משרד הביטחון.

 

מאז נוסדה ב־1998 סייעה נט"ל ליותר מ־300 אלף לוחמים משוחררים, הלומי קרב ותיקים ואזרחים הזקוקים לסיוע נפשי. במחקר שערכה העמותה לאחרונה בקרב אלפי נבדקים שנחשפו לאירועי טרור או מלחמה עולה כי 25 אחוז מהם מאובחנים כסובלים מפוסט־טראומה, 15 סובלים גם מתסמיני חרדה ותשעה אחוזים סובלים מדיכאון קליני.

  

לפי הערכות המחקר שנעשה בהובלה פרופ' מרק גלקופף מאוניברסיטת חיפה, 20 אחוז מכלל האוכלוסייה בישראל שנחשפה או נחשפת לשגרת טרור או מלחמה צפויה לסבול מתופעות פוסט־טראומה ממושכות במהלך חייה.

  

"צריך להסתכל באומץ ולהתייחס לתופעה שבה דורות שלמים חיים וגדלים בארץ תחת איום ביטחוני מתמשך", אומרת מנכ"לית נט"ל אורלי גל. "הביטוי 'שגרת חירום' הפך לחלק בלתי נפרד משגרת החיים הנורמלית. העלייה הדרמטית במספר הפניות שאנו עדים לה בקו הסיוע משקפת את הלך הרוח והנפש של אזרחי ישראל". 

 

קו הסיוע והצ'אט של נט"ל עומדים לרשות הציבור החל מ 7:00 עד 24:00 בכל יום בטלפון 1-800-363-363 ובשעת חירום 24/7, ובאתר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
ההסלמה בדרום. טיל כיפת ברזל בדרך ליירוט
צילום: EPA
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים