שתף קטע נבחר

אחת ולתמיד: חדר כושר ומשקולות - מסוכן לילדים?

הורים רבים חוששים לשלוח את הילדים לחדר הכושר מחשש לפגיעות ועצירת הגדילה. כעת מגלה סקירת מחקרים של השנים האחרונות עד כמה זה מסוכן, ומאיזה גיל מותר לשלוח אותם בבטחה להתאמן

פעילות ספורטיבית תורמת לבריאות כבר מגיל צעיר, ומקנה לילדים הרגלי חיים נכונים לצד מניעת מחלות והארכת תוחלת החיים. אבל עד כמה בטוח לאפשר להם להתאמן בחדר הכושר ואולי אפילו להרים משקולות? הורים רבים חוששים לאפשר לילדים אימונים כאלה מהפחד שמא הרמת משקולות תגרום לפציעתם, תפגע בצמיחה ואף תגרום לעצירת הגובה.

 

צוות החוקרים הישראלים, ברקת פלק ורפי דותן מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת ברוק שבאונטריו קנדה, סקרו את המחקרים של השנים האחרונות שעסקו בפעילות הגופנית של ילדים, והשלכותיה, וסיכמו את הממצאים. המאמר מתפרסם בגיליון האחרון "הרפואה" של ההסתדרות הרפואית בישראל.

 

 

  (צילום: shutterstock)
אימוני כוח מסוגלים לשפר במידה רבה מאוד את כוח השריר של ילדים(צילום: shutterstock)

 

קיראו עוד

ההמלצות החדשות: כמה צריך להתאמן בשבוע ואיך

אימון משותף: תרגילים שכדאי לעשות עם הילדים

 

חיזוק השרירים בקרב ילדים

אימוני כוח המכונים לעתים גם בשם אימוני התנגדות, מיועדים להגדלה או לשימור של כוח השרירים על ידי הפעלת כוח כנגד התנגדות מסוגים שונים: משקולות חופשיות, מכונות אימון, קפיצים, רצועות אלסטיות, כדורי כוח או אפילו התנגדות כנגד משקל הגוף. יצירת הכוח השרירי באימונים הללו מתרחשת בתגובה להתארכות פתאומית של השריר.

 

כוח השרירים של ילדים, מציינים פלק ודותן, במיוחד לפני גיל ההתבגרות, נמוך מזה של מבוגרים, אולם עובדה זו אינה גורעת מערכם של אימוני כוח בילדים ובנוער.  

 

ארגוני בריאות בינלאומיים כוללים פעילויות לחיזוק שרירים בין הפעילויות הגופניות המומלצות לגילאים אלה, תחת השגחה והנחיה נאותות. אלה נמצאו בטוחות הן לחיזוק השריר והן למימוש היתרונות האחרים הגלומים באימוני הכושר.

 

סקירת הספרות הרפואית מראה שאימוני כוח מסוגלים לשפר במידה רבה מאוד את כוח השריר של ילדים, כשהם מבוצעים בטכניקה נכונה ובהדרגה נכונה של עומס האימונים.

 

  ( )

 

כבר בשנת 1998 הראו חוקרים שאימוני כוח במשך 8 עד 20 שבועות בילדים, עשויים לשפר את כוחם המירבי. מחקרים נוספים הראו שמעבר לכוח השריר, אימוני כוח עשויים לשפר גם יכולות מוטריות אחרות כמו קפיצה, ריצה וזריקה, ושיפור זה אף עשוי להיות גבוה יותר בילדים לעומת מתבגרים. נמצא גם שאימוני כוח יעילים לשיפור גם בספורטאים צעירים, ולא רק אצל ילדים לא מאומנים.

 

בציבור נפוצה גם הדעה שאימוני כוח עלולים להזיק להתפתחות העצם ולמימוש פוטנציאל הגדילה לגובה. עם זאת, פלק ודותן מרגישים שכיום אין בסיס לדעה זו, ושתקופת הגדילה מעניקה חלון הזדמנות ייחודי להמרצת הבנייה ולחיזוק עצמות השלד.

 

פעילות שבהן נישא משקל הגוף, הם מסבירים, נמצאו יעילות במיוחד (כמו קפיצות, ריצות ומשחקי כדור) וסוגים אחרים של העמסה באמצעות משקולות ותהנגדויות אחרות (לדוגמה אימוני טניס מעלים את צפיפות העצם בזרוע אוחזת המחבט, אך לא בזרוע האחרת).

 

"החשש שמא אימוני כוח בילדים יפגעו בלוחיות הגדילה של העצמות אינו נתמך בממצאים מחקריים או קליניים", כתבו החוקרים והוסיפו: "מחקרים רבים מצביעים על צפיפות עצם גבוהה יותר בספורטאים, כך שאימוני כוח דווקא עשויים לחזק את העצם בתקופת הגדילה ולא להחלישה. יתרה מכך, לתת פעילות יש השלכות שליליות על בריאות העצם בגיל מבוגר יותר".

 

לדברי החוקרים, אין גם כל מידע מדעי המצביע על השפעה שלילית של הרמת משקולות אצל ילדים, ועל צמיחה לגובה. כך לדוגמה, מידת הצמיחה לגובה הייתה דומה בקרב בנים שעסקו באימוני כוח במשך שנתיים, בהשוואה לקבוצה מקבילה שעסקה בפעילויות גופניות אחרות.

 

מתי אפשר להתחיל?

אם כך, מהו הגיל בו אפשר לשלוח את הילד להתאמן במכון כושר? לדברי פלק ודותן, אין גיל מינימלי לעיסוק באימוני כוח, והשיקול החשוב הוא בגרותו הפסיכולוגית והנפשית של הילד ויכולתו להבין ולהפנים את הוראות המאמן והנחיותיו ולפעול על פיהן.

 

אחד השיקולים החשובים ביותר הוא השגחה, כשהיחס המומלץ למתאמנים צעירים הוא מדריך לכל 6 עד 10 ילדים. על התוכנית להיות הדרגתית, כשעומס האימון מועלה בהדרגה, במקביל לשיפורים מוכחים ביכולות המאומנות וטכניקה נכונה.על הציוד להיות מותאם למידות הילד, כיוון שציוד המיועד למבוגרים עלול לאלץ את המתאמן הצעיר לעבוד בטווחי תנועה בלתי מתאימים או כנגד התנגדויות גבוהות מדי.

 

למתאמנים צעירים ובלתי מנוסים, ממליצים החוקרים להתחיל בנפח נמוך, כלומר סט עד שני סטים בכל מכשיר, ועד 6 חזרות לתרגיל ובעצימות נמוכה, כלומר פחות מ-60% מהמשקל המרבי שהמתאמן מסוגל להרים, תוך שימת דגש על טכניקה נכונה. כשהתרגילים מבוצעים בטכניקה נכונה, ניתן להעלות בהדרגה את העומסים עד עצירות של כ-80% מיכולת הביצוע המקסימלית של הילד.

 

תדירות האימון המומלצת היא 2-3 אימונים שבועיים, בימים לא עוקבים. אפקט האימון עולה עם תדירות האימון, ועל פי ההמלצות יש לאפשר למתאמן מנוחה והתאוששות נאותות בין אימון אחד לשני.

 

כך פעילות גופנית עוזרת לילדים חולי אסתמה:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חדר כושר לילדים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים