שתף קטע נבחר

שאלון רפואי רשמי: "האם את מוגבלת בזמן המחזור?"

האם מחזור חודשי הוא בעיה רפואית? שאלון רפואי שמתבקשים למלא תלמידים המועמדים לשירות לאומי כולל שאלה על תפקוד בזמן מחזור. צעירה שנתקלה בכך, פנתה לשדולת הנשים. העמותה בתגובה: "שאלה פוגענית ומיותרת, טעות בשיקול הדעת"

מועמדות לשירות לאומי עם בני נוער התבקשו להצהיר האם הן "מוגבלות בזמן המחזור החודשי". כך עולה משאלון המועמדים לשירות לאומי של 'קדימה - רשת בני נוער', מיסודה של עמותת 'לשובע'. אחת המועמדות לשירות שנתקלה בשאלון פנתה בעקבות כך לשדולת הנשים, שגינתה את הופעת השאלה הפולשנית.

 

בעקבות פניית ynet לעמותה, נמסר כי השאלה תוסר לאלתר משאלון המועמדים לשירות לאומי שלה. בתוך כך יש לציין כי עמותות אשר במסגרתן פועלים בני ובנות שירות לאומי רשאיות לבקש מידע רפואי מן המועמדים, אך בחינת מספר שאלונים למועמדים של עמותות אחרות מעלה כי אין שאלה ספציפית אודות תפקוד המועמדת בזמן המחזור החודשי שלה.

 

קיראו עוד:

הדימום הווסתי כבד וארוך - מה זה אומר?

כמה דם תאבדי בזמן מחזור? 7 עובדות

צעירה טוענת: דיברתי עם בן זוגי על כאבי מחזור, והורדתי מהמטוס

 

רשת בתי הנוער "קדימה" הינה רשת מוערכת וידועה הפועלת בשדה החינוך הבלתי פורמלי. באתר האינטרנט שלה מצוין כי "בתי הנוער פועלים על מנת לתת מענה הוליסטי, כדי שבוגר בית הנוער יצליח להשתלב בחברה הישראלית, לממש את עצמו ולהיות אזרח מועיל ותורם". בני ובנות השירות הלאומי פועלים בתוך רשת בתי הנוער.

 

"נרשמתי לכל מיני מקומות לשנת שירות וגם לרשת 'קדימה'", מספרת התלמידה המועמדת לשירות. "השאלות היו מצוינות וסטנדרטיות, ואז לקראת סוף השאלון היו גם שאלות בריאותיות. השאלה הזו הייתה לי ממש מוזרה. למה שהם ישאלו דבר כזה? למה זה עניינם המחזור החודשי של מישהי? אפשר לשאול האם אני יכולה להתפקד במהלך השנה או למצוא ניסוח אחר, אבל לשאול ספציפית על מחזור זה משהו שהוא לא מתאים. כאילו שזו בעיה בריאותית נפרדת. אם המחזור תקין ואין בעיה בריאותית נוספת אז אני מסוגלת לתפקד, ולכולנו יש מחזור".

 

 

שאלון המועמדים לשירות לאומי של העמותה
שאלון המועמדים לשירות לאומי של העמותה

 

"רציתי לדעת אם זה הגיוני לשאול"

התלמידה הוסיפה כי "זה היה לי לא נעים, ובעיקר הייתי בשוק. מה, אני צריכה לכתוב להם עכשיו שהמחזור שלי בסדר או לא בסדר? אני יכולה לראות מאיפה הם באו ומה הייתה כוונתם, אבל הם לא שאלו על בעיות בריאותיות אחרות של גברים". כאמור, לאחר שנחשפה התלמידה לשאלה הבעייתית, החליטה לפנות לשדולת הנשים. "רציתי לדעת אם זה משהו שהוא הגיוני לשאול. רשת בתי הנוער 'קדימה' היא מצוינת ועושה הרבה מאוד דברים טובים, ולכן זה היה נראה לי מוזר".

 

"מדובר על תפיסה מאוד מיושנת של מהן המגבלות של נשים בעולם, ויש דרכים הרבה יותר הוגנות ומכבדות לשאול דברים שקשורים לבריאות האישה", אומרת יעל סיני, מנהלת קשרי ממשל ותחום הדרה בשדולת הנשים. "במיוחד בשלב כזה רגיש, שנערה צעירה רוצה לגשת לשנת שירות ופעילות התנדבותית. אני חושבת שזה היה מסגור מאוד בעייתי של שאלה, שמזכירה לנערה שבעצם המגדר שלה היא מוגבלת במה שהיא יכולה לעשות.

 

"אני מאוד שמחה שהנערה הייתה עם מספיק מודעות והבנה שזה לא במקום, ושהיא לא צריכה לקבל את זה. אני אפילו קצת אופטימית כי מסר כזה ב-2019 לא אמור לעבור בשתיקה, וכשנערות נתקלות במסר כזה ולא שותקות זה משמח אותי. הגיע הזמן שזה יעבור מהעולם, ואין סיבה להניח שאישה מוגבלת יותר בזמן המחזור שלה. כל העולם הרפואי יודע להגיד שזה מאוד שונה מאישה לאישה, וכשרוצים לשאול על בעיות רפואיות שקשורות לזהות השואל, אז פשוט שואלים באופן כללי ולא מייצרים הסללה למגדר או למוצא. הרי אם למישהי יש בעיה ייחודית אז היא בכל מקרה תציין אותה במסגרת כלל הבעיות הרפואיות שיש לה".

 

יעל סיני, מנהלת קשרי ממשל ותחום הדרה (צילום: דנה שמעוני )
יעל סיני, מנהלת קשרי ממשל ותחום הדרה(צילום: דנה שמעוני )

 

מעמותת 'לשובע', אליה משתייכת רשת קדימה, נמסר בתגובה: "השאלה שנשאלה לא במקומה. תודה על הסבת תשומת הלב לשאלה הפוגענית והמיותרת הזו שנכללה בשאלון. מדובר על טעות בסיסית בשיקול הדעת של מנסח השאלון בשנה שעברה וטעות נוספת שלנו השנה שלא בחנו את הטופס בשנית. השאלה תוסר לאלתר מהשאלון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דנה שמעוני
"לא אמור לעבור בשתיקה", יעל סיני משדולת הנשים
צילום: דנה שמעוני
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים