שתף קטע נבחר
צילום: AFP, מוטי קמחי

"העלייה במספר לידות הבית לא מוצדקת ומסוכנת"

במערכת הבריאות עוקבים בדאגה אחר העלייה במספר לידות הבית מאז פרוץ המגפה: "יותר ויותר נשים פוחדות להגיע לבתי החולים בגלל הקורונה ומעדיפות ללדת בבית". על רקע הקפיצה בכמעט 25% במספר לידות הבית לעומת שנה שעברה, רופאים מזהירים מהשלכות חמורות במקרה של הסתבכות: "לא שווה לקחת כזה סיכון גבוה"

לא רק הציבור הרחב נמנע מלהגיע לבתי החולים: בצל החשש הגובר מהידבקות בנגיף הקורונה, במערכת הבריאות מצביעים על עלייה חריגה במספר הנשים ההרות המעדיפות מאז פרוץ המגפה ללדת בבית.

 

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

מנתוני מגן דוד אדום שנמסרו ל"ידיעות אחרונות", עולה כי מאז אחד במארס, כשלמעשה החלה התפרצות הקורונה בישראל, נרשם זינוק חד במספר לידות הבית, בהשוואה לשנה שעברה. כך, למשל, בין אחד במארס ועד ל־19 באפריל השנה נרשמו במד"א 193 לידות בית ברחבי המדינה.

 

מדובר בעלייה חדה של כ-23 אחוז לעומת מספר הלידות באותם תאריכים ב־2019. לצורך השוואה: בשנה שעברה נרשמו 157 לידות ביתיות. הנתונים כוללים לידות בית על ידי מד"א, באמבולנסים בדרך לבית החולים או באמצעות ליווי טלפוני שניתן בטרם הגעת אנשי מד"א.

 

תינוק (צילום: shutterstock)
עלייה במספר לידות הבית(צילום: shutterstock)

 

"להגיע לבית החולים כדי ללדת"

מוקדי הזינוק בלידות הביתיות היו בעיקר ביישובים עם אוכלוסייה חרדית גדולה. בחודש וחצי האחרונים נרשמו בירושלים 35 לידות ביתיות לעומת 23 בשנה שעברה, בבית־שמש נרשמו 21 לעומת 11 בשנה שעברה, ובבני־ברק נרשמו תשע לעומת רק ארבע באותה תקופה בשנה שעברה. ביישובים עם אוכלוסייה חילונית גדולה אף נרשמה ירידה משנים קודמות בלידות בית: בתל־אביב נרשמו בתקופה זו בשנה שעברה 11 לידות בית בעוד שהשנה דווח על חמש בלבד.

 

גורמי רפואה עוקבים בדאגה אחר העלייה במספר לידות הבית, שנחשבת בידי רבים למסוכנת יותר מאשר בבית חולים. "אנחנו שומעים מנשים שמגיעות אלינו שהן פחדו להגיע. זה לא מוצדק בכלל אבל זה מה שקורה", מודה פרופ' מרדכי רביד, מנהל בית החולים "מעיני הישועה" בבני־ברק. הוא טוען כי זו הפעם הראשונה שבה נתקל בתופעה: "בבית חולים יש חולים עם קורונה אז אנשים חושבים שהווירוסים קופצים על כולם. הדמיון של אנשים פורה, למרות שמסבירים על כך שהמחלקות נפרדות, אנשים עדיין פוחדים להגיע".

 

  ( )

 

לדבריו, מדובר בתופעה שעלולה להיות מסוכנת. "אם הלידה היא לגמרי חלקה וללא סיבוכים אז אפשר ללדת בבית. הבעיה היא שאישה שנמצאת תחת צירים לא יודעת אם הלידה תהיה ללא סיבוכים", הסביר פרופ' רביד. "כל לידה חמישית פחות או יותר מחייבת ניתוח קיסרי בגלל סימנים למצוקת עובר - כל הלידות האלה, אם הן מתרחשות בבית זה מות העובר במקרה הטוב ומות שניהם במקרה הרע". בשל הסיכונים, הוא הבהיר שצריך להגיע לבית החולים ללדת: "אני חושב שלפחות שליש מהלידות הן כאלו שיותר טוב צוות מקצועי בסביבה ומחשוב. לקחת סיכון כל כך גבוה וללדת בבית בשביל מיתוס זה פשוט לא מוצדק".

  

גם בקרב ארגונים חברתיים, הפועלים בעיקר בחברה החרדית בנושא, מצביעים על חששות גוברים של נשים. "בשבועות האחרונים קיבלנו עשרות פניות מנשים שלא רצו להגיע לבית החולים", מספר הרב איתי כהן ממכון דורות, שפועל בנושא פריון וילודה במגזר. "הצלחנו בסופו של דבר לשכנע אותן ללדת בבתי החולים, כי אנו סבורים שצריך להישמע להנחיות משרד הבריאות". עם זאת, הוא נתקל ביולדות ש"היו ממש בחרדה" מכך שהן והתינוק יידבקו בבית החולים. "לצערנו, שמענו גם על מקרים של לידה בבית שהסתיימו בצורה טרגית", סיפר. "אנחנו נלחמים כדי שנשים לא תלדנה בבית".

  

בשל החששות, גורמי רפואה מזהים גם תופעה נוספת בקרב יולדות: בקשה להימנע מאותם בתי החולים שבהם יש מחלקות לטיפול בנגיף - ודרישה ללדת רק בבתי חולים ללא אגפי קורונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עלייה בלידות הבית
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים