שתף קטע נבחר

המהפכה היהודית: כך הפך הרב הראשי של רוסיה ל-BFF של פוטין

עם רשת מזון כשר למהדרין, בתי כנסת ומוסדות חינוך שבהם לומדים כ-1,700 ילדים - המהפכה היהודית ברוסיה מסתמנת כהצלחה. אין פלא, כאשר הפטרון הוא הנשיא פוטין, שתרם את משכורתו החודשית למוזיאון היהודי, והרב הראשי של רוסיה מבקר לעתים בלשכתו. מנהיגי הקהילה טוענים: רוסיה היא האמריקה החדשה שלנו

 

חנוכה התשע"ז, הקרמלין: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מארח בלשכתו את רבה הראשי של רוסיה ואת נשיא איגוד הקהילות היהודיות במדינה. כן, 25 שנים לאחר נפילת מסך הברזל יש דבר כזה "איגוד הקהילות היהודיות". ויש גם רשת מזון כשר עם חמישה סניפים, מסעדות כשרות שצצות במוסקבה כפטריות אחר הגשם, בית כנסת שנראה כמו "איצקוביץ" בשעות הצהריים, בתי תמחוי שבהם מחלקים מדי יום למעלה מאלפיים מנות כשרות לנזקקים יהודים - ולא פחות מ-30 בתי חב"ד.

 


 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

אפרופו חב"ד, נחזור רגע לקרמלין בשבוע שעבר. "אני חייב לומר שיש התפתחות טובה מאוד ברוסיה, בתי כנסת ומרכזים יהודיים חדשים נפתחים, ועל כך אני מודה לכם מאוד", אמר פוטין לרב בערל לאזאר, איש חב"ד ורבה הראשי של רוסיה.

 

קראו עוד בערוץ היהדות  

 

המפגש הזה לא יכול היה להתקיים בדמיונם של יהודים רק לפני, נגיד, שלושה עשורים, ונוכחים בו סיפרו כי פוטין הוסיף: "עמים רבים היו ונעלמו, אך עם ישראל שורד דור אחר דור מזה אלפי שנים. בטוחני שזה אך ורק בגלל שמירת התורה והמצוות, וההקפדה על מסורת ישראל בכל הדורות ובכל התנאים".

 

קשרים בצמרת

לא מדובר במפגש חד-פעמי. לקהילה היהודית המתחדשת במוסקבה יש זהות ברורה, חרדית, והיא נהנית מחסות הממשל הרוסי. לעובדה שיהודים חוששים להסתובב כשכיפה לראשם בפריז או בלונדון, ואילו ברוסיה יש להם תחושה של ביטחון יחסי, יש אחראי ישיר – ולדימיר פוטין, הנשיא הכל יכול.

 

"הפריחה של יהדות רוסיה, כמו גם מיעוט אירועים אנטישמיים, נובעת בראש ובראשונה מהיחס המכבד של הנשיא פוטין כלפי הקהילה היהודית", אומר הרב בערל לאזאר, רבה הראשי של רוסיה משנת 2000 והשליח הראשי של חב"ד במדינה, בראיון ל-ynet.

 

"היחס הזה גורם לכך שגם התקשורת וגם מערכת הביטחון הרוסית, מתנהגים ליהודים וליהדות בכבוד, בצורה שמעולם לא היתה בהיסטוריה הרוסית". אכן, הרב לאזאר יודע לכבד את פטרונו.

 

המנהרה הסודית בבית הכנסת

כדי להבין את המהפך שעברו יהודי רוסיה, צריך לזכור שב-200 השנים האחרונות ישבו שישה מתוך שבעת אדמו"רים בשושלת חב"ד, בכלא הרוסי. אחרי המהפכה של 1917, נחשבו כל הדתות למוקצות מחמת מיאוס, אך מצבם של היהודים היה קשה במיוחד. פעילות דתית שגרתית, כגון ברית מילה או לימוד תורה, הובילה פעמים רבות למשפט שסופו מחנה כפייה בסיביר.

 

 (צילום: Irina ERMOLIEVA, Vladimir KLIMOV & Artem KOZVONIN) (צילום: Irina ERMOLIEVA, Vladimir KLIMOV & Artem KOZVONIN)
(צילום: Irina ERMOLIEVA, Vladimir KLIMOV & Artem KOZVONIN)

 

במהלך ביקורי במוסקבה, התפללתי בבית הכנסת "בולשוי ברוניה" שהיה פעיל גם בתקופה הקומוניסטית. ליד ארון הקודש, מתחת לשטיח, יש פתח של מנהרה סודית, שאליה היו נמלטים המתפללים בכל פעם שחשדו כי הקג"ב עומד לבקר אותם.

 

עם נפילת מסך הברזל עלו כמיליון מיהודי ברית המועצות לשעבר לישראל (רבים אחרים נסעו לגרמניה ולארה"ב). אבל בו בזמן עשו שליחי חב"ד, רבים מהם צברים, את הכיוון ההפוך. הם החלו להקים ברוסיה בכלל, ובמוסקבה בפרט, בתי חב"ד, וכיום פועלים בבירה הרוסית לבדה לא פחות מ-30 בתי חב"ד, הפזורים בין השכונות השונות.

 

"השלוחים" ונשותיהם מקיימים שיעורי תורה, הרצאות וגם מרכז חסד ושני בתי תמחוי, שבהם מייצרים מדי יום לא פחות מ-2,340 מנות מזון עבור קשישים-יהודים, שהפנסיה הזעומה שלהם איננה מאפשרת קיום בכבוד.

 

פוטין תרם את משכורתו למוזיאון היהודי

בשנת 1925 החליט השלטון הקומוניסטי להפגין לזמן קצר פתיחות דתית, והעניק לקהילה היהודית שטח קטן בשכונת "מארינה רושצ'ה". במקום נבנה מבנה עץ קטן ששימש לתפילות, תחת עינה הפקוחה של המשטרה החשאית.

 

חוגגים בכיכר האדומה (צילום: לוי נאזרוב) (צילום: לוי נאזרוב)
חוגגים בכיכר האדומה(צילום: לוי נאזרוב)

 

מי שיגיע לאזור כיום, ימצא במקום קומפלקס ענק ומאובטח ברמה גבוהה. בין השאר, יש במקום בית כנסת מפואר שבו מתקיימים מדי יום מנייני תפילה רבים, בתדירות המזכירה כמעט את בית הכנסת "איצקוביץ" שבבני ברק. ההבדל היחיד הוא שב"איצקוביץ" אין בקומת הקרקע מסעדה מהודרת המגישה אוכל איכותי וכשר למהדרין.

 

בימי חול תאכלו במסעדה תמורת תשלום, ואילו בשבתות וחגים נהנים אנשי הקהילה והאורחים הרבים שמגיעים לבית הכנסת - רבים מהם ישראלים - מסעודות ללא תשלום.

 

בסמוך לבית הכנסת שוכן "מוזיאון היהדות והסובלנות", שזכה בחודש נובמבר האחרון לפרס מיוחד של ארגון אונסק"ו בזכות "הפצת אידיאלים של שלום ואי-אלימות". את הקמת המוזיאון יזם הרב לאזאר, המספר כי לא רק שממשלת רוסיה תרמה כסף להקמת המוזיאון, אלא שבארבע השנים האחרונות, מאז נפתח, ביקר הנשיא הרוסי במקום שלוש פעמים.

 

בביקור האחרון, לפני מספר חודשים, הודיע פוטין כי הוא מבקש לתרום כסף למוזיאון מתוך משכורתו החודשית. בעקבות ההצהרה, מיהרו אנשי ציבור נוספים להצהיר כי הם מצטרפים ליוזמה ותורמים מכספם.

 

אגב, כל התלמידים במוסקבה - רובם כמובן אינם יהודים - חייבים לבקר במוזיאון האינטראקטיבי, ולהכיר את ההיסטוריה של העם היהודי מיציאת מצרים, ועד הרמת מסך הברזל.

 

כשרות למהדרין

במוסקבה נפתחות מסעדות כשרות בקצב מדהים, ובעיר פועלת רשת מזון כשר שלה חמישה סניפים. את הרשת הקים ישראלי-לשעבר. לצד מוצרי מזון כשרים המיובאים מישראל, מארה"ב ומכל רחבי אירופה, יש גם שלל מאכלים כשרים למהדרין שמיוצרים במקום, וזוכים להשגחתו של הרב לאזאר.

 

חנוכה בכיכר האדומה (צילום: לוי נאזרוב) (צילום: לוי נאזרוב)
חנוכה בכיכר האדומה(צילום: לוי נאזרוב)

 

זו גם הסיבה שלא תמצאו שם סוכריות M&M, שלהן הכשר של ה-OU (ארגון הכשרות האמריקני), לדוגמה. "אני לא מחזיק מוצרים שיש בהם חלב נוכרי", הסביר המוכר. בחב"ד מחמירים ומקפידים על "חלב ישראל".

 

ברוסיה חיים כיום, לפי נתוני פרויקט "מפוזרים", כ-179 אלף יהודים. השאלה המתבקשת היא, כמובן, כמה יהודים צריך בשביל שיהיה כדאי להחזיק רשת סופרמרקטים שבה נמכרים רק מוצרים כשרים למהדרין מן המהדרין.

 

את התשובה לשאלה מצאתי ליד בית הכנסת והמוזיאון היהודי. במקום שוכנים מבני ענק המשמשים את מוסדות החינוך של חב"ד, תחת ניהולו של הרב יוסף יצחק ליפסקר. השנה לומדים במקום 1,756 בנים ובנות, בשישה מעונות יום וגני ילדים, תלמוד תורה, תיכון לבנים, תיכון לבנות, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה - וגם אוניברסיטה לבנים ואוניברסיטה לבנות. התארים בבתי הספר ובאוניברסיטאות של חב"ד, אגב, מוכרים על ידי משרד החינוך הרוסי.

 

הכיתות נוחות, נאות ומאובזרות במחשבים ומקרנים. מאחר ובחורף הרוסי אי אפשר לצאת ולשחק "בחוץ", יש במקום ג'ימבורי גדול וכן בריכת שחייה מחוממת, שמשרתת גם את ותיקי הקהילה.

 

לדברי הרב ליפסקר, בין התלמידים יש רבים שהוריהם רק מתקרבים ליהדות ורוצים חינוך איכותי לילדים, אבל במוסקבה כולה יש מאות משפחות חב"דיות שאוכלות אך ורק מוצרי מזון כשרים למהדרין, כך שיחד עם הביקוש, הגיע גם ההיצע.

 

"אמריקה החדשה"?

הרב ליפסקר מספר שבשנת 1939, כאשר הגיע לארה"ב האדמו"ר השישי בשושלת חב"ד, הרב יוסף יצחק שניאורסון - הוא תבע את הביטוי "אמריקה איז נישט אנדערש": "אמריקה לא שונה".

 

לדבריו, האדמו"ר התכוון לניגוד שהיה קיים אז בין יהודי אירופה החרדים, לבין יהודי ארה"ב, שרבים מהם הקפידו על מצוות בצורה חלקית, ובין השאר נאלצו לעבוד בשבת. לטענתו, כמו שבאירופה יהודים יכלו לשמור על ההלכה היהודית בלי שום פשרות, גם באמריקה הדבר יהיה אפשרי.

 

"אז מה שאתה אומר לי זה ש'רוסיה איז נישט אנדערש'?" שאלתי. "בדיוק". חייך הרב ליפסקר בתשובה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים