שתף קטע נבחר

רב הכותל על תקרית הפרארי: "עשינו טעות איומה. נפיק לקחים"

בעקבות הפרסום בסוף השבוע של תצוגת פרארי בכותל המערבי - נערכה ישיבת הפקת לקחים בקרן למורשת הכותל המערבי. "אני נושא באחריות המלאה ולא אגלגל אותה על אדם אחר", אמר רב הכותל והודיע על החמרת נוהלי האיסור לשימוש באתר למטרות מסחריות

 (צילום: אופיר גונן) (צילום: אופיר גונן)
(צילום: אופיר גונן)

 

הפרארי בכותל – שלב הפקת הלקחים: הנהלת הקרן למורשת הכותל המערבי ערכה הבוקר (א') תחקיר פנימי בעקבות אירוע הראווה המביך שקיימה שלשום יצרנית המכונית היוקרתית במקום, שבמסגרתו הופיעו כ-20 כלי רכב נוצצים באתר הקדוש, לתדהמת המתפללים והמבקרים. בכירי הקרן - רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' והמנכ"ל מרדכי (סולי) אליאב - לקחו על עצמם אחריות מלאה למה שהגדירו "תקלה חמורה ומצערת", ובהמשך לתחקיר הם צפויים לפרסם נהלים מחמירים שימנעו כל ניצול של המקום למטרות מסחריות.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

 

גורמים שנכחו בדיון אמרו כי הרב רבינוביץ' היה נסער למראה התמונות המביכות מהכותל, שהגיעו אליו בעיצומה של שמחה משפחתית, כשהוא כלל אינו נמצא במקום. לדבריו, כבר לפני כמה שבועות ביקשו מנהלי חברת פרארי הבינלאומית להחנות לזמן קצר כמה כלי רכב ברחבה העליונה בשעת בוקר מוקדמת, כדי להקל עליהם בסיור שהם עורכים בירושלים שעות לפני כניסת השבת. רבינוביץ' עצמו דחה את הבקשה, אך לאחר מכן היא הוגשה שוב ואושרה בטעות על ידי גורם זוטר בעמותה. "היה חוסר תיאום, אבל אני נושא באחריות המלאה ולא אגלגל אותה על אדם אחר", הבהיר הרב בדיון. "זו הייתה טעות קשה, טעות מצערת, ואנחנו מחויבים להפיק ממנה לקחים כדי שלא תישנה".

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

 

בעקבות האירוע, כאמור, החליטה הנהלת הקרן למורשת הכותל להחמיר עוד יותר במה שהיה עד היום מובן מאליו: חברות מסחריות לא יוכלו להשתמש באתר הקדוש כבמה פרסומית. "אפילו פחית קולה אנחנו לא מוכנים שימכרו כאן", זעם רב הכותל בישיבה, "כל שני וחמישי אנחנו דוחים בקשות אפילו להצבת מכונות לשתייה, למרות שאנשים עומדים פה בשמש ומתייבשים - ובסוף יש לנו כאן מופע ראווה של 20 מכוניות פרארי נוצצות? לא יקום ולא יהיה". הוא הודיע כי מעתה, בכל מקרה שמתעורר חשד לניצול האתר למטרות פרסום, תדון בכך ועדת הטקסים לחומרה. "בזה אנחנו לא נהיה 'בית הלל' אלא ננהג כ'בית שמאי'", הדגיש. "כל בקשה, קלה כחמורה, תיבחן בשבע עיניים".

 

טענות נגד "פרארי": הטעו אותנו. נפלנו קורבן

בקרן למורשת הכותל האשימו גם את חברת פרארי בתקרית. "נכון שבסופו של דבר הם הצליחו לקבל מאיתנו אישור לדבר הזה, וכולם מבינים שזו הייתה טעות, אבל הם ממש לא נהגו כאן בתום לב", טען גורם שנכח בישיבה. "הם הציגו את זה כבקשת עזרה נקודתית של אנשי עסקים בכירים שמבקרים בעיר העתיקה ומבקשים להחנות כמה רכבים בשעה שבה המקום בכל מקרה ריק, ובסוף הציבו שם עשרות מכוניות פאר מנקרות עיניים והעבירו מהרחבה שידור פייסבוק לכל העולם. הם לא היו אמינים ב-100% כלפינו. היה כאן ניסיון להרוויח משהו במסווה של חניה תמימה. אנחנו היינו מלאים ברצון טוב ובסוף נפלנו קורבן לעניין הזה". 

 

 

עם זאת הסביר גורם בהנהלת הכותל את המציאות הרגישה שבה אירעה התקלה. "צריך לזכור שהכותל המערבי הוא לא רק אתר קדוש אלא גם אתר תיירות ואתר ארכילואוגיה וסמל של מדינת ישראל, ואנחנו צריכים לחשוב גם על טובת המדינה", אמר. "כמובן שלא נאפשר חילול הקודש ולא נסכים לזה, אבל לפעמים ביקור של מנכ"ל גוגל או של בריטני ספירס או איזה סלפי חשוב שמתפרסם משם יכולים להביא בעצמם הרבה מאוד תיירים למדינת ישראל. בתוך המורכבות הזו אנחנו צריכים לתמרן, וביום שישי אכן נפלנו".

 

מחברת "אוטו איטליה", יבואנית פרארי בישראל, נמסר בתגובה: "בכל העולם מציינים 70 שנה לפרארי. הכול נעשה בתיאום והמכוניות חנו במגרש חניה באישור. דבר לא נעשה לפגוע חלילה לפגוע במעמד הכותל. אנו מאמינים שהתמונות של הרכבים יעשו שירות נפלא ליחסי הציבור של ישראל בעולם, שיחד עם פרארי מציינת 70 שנה להיווסדה".

 

ובתוך כך יוזמת ח"כ רחל עזריה ("כולנו") דיון דחוף במליאה סביב התקרית, ומה שהיא מכנה "הגדרת כללים ברורים מה מותר ומה אסור ברחבת הכותל המערבי". לדבריה, "לא יכול להיות שהקרן למורשת הכותל תעשה ככל העולה על רוחה. רב הכותל קובע לנשים איך הן יתלבשו ברחבת הכותל, לאיפה ייכנסו, ומהי אישה צנועה. אין חוסר צניעות בוטה יותר מתצוגת רכבי יוקרה במקום הקדוש. כפי שלא יעלה על הדעת שכנסת ישראל או בית המשפט העליון יוענקו לשימוש של חברת פרארי, כך עלינו לשמור גם על כבודו של אתר המורשת היקר ביותר לעם היהודי".

 

החניה במקום איננה חוקית

מתפללים שהגיעו ביום ו' לכותל המערבי הופתעו לגלות שורה של רכבי פרארי נוצצים החונים בסמוך לרחבת הכותל, זאת לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעה בשנת 2011 כי החניה ברחבת הכותל איננה חוקית.

 

 (צילום: אופיר גונן) (צילום: אופיר גונן)
(צילום: אופיר גונן)

 

הרכבים היוקרתיים הגיעו במסגרת אירוע של חברת פרארי, שציינה 70 שנים להיווסדה בטיול של כעשרים מכוניות ברחבי הארץ. באופן חריג הורשו המכוניות להיכנס עד לרחבה עצמה ועוררו סקרנות רבה מצד העוברים והשבים. ואולם בין המתפללים היו מי שזעמו על השימוש המסחרי באחד המקומות הקדושים ליהדות והגדירו את המעשה כ"ביזיון", "חילול השם" ו"בושה".

 

אין זו הפעם הראשונה שבה נשמעות טענות כלפי היחס המועדף שמקבלים בעלי ממון, שמכוניותיהם חונות ברחבת הכותל המערבי. סביבת הכותל סובלת ממצוקת חניה קשה, מאחר שחניון הרובע היהודי פתוח לתושבי הרובע בלבד, וחניון הר ציון מיועד לאוטובוסים ורכבי ביטחון. כך נאלצים אלפי המתפללים להחנות את רכביהם בחניונים המרוחקים מרחק רבע שעה לכל הפחות, או להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע לאתר.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אופיר גונן
כך זה נראה ביום שישי
צילום: אופיר גונן
מומלצים