שתף קטע נבחר

התקשורת האמריקנית אומרת "קדיש"

מתאבלים עם הקהילה היהודית: הכותרת הראשית של הנפוץ שבעיתוני פיטסבורג נפתחה במילות הקדיש, באותיות עבריות - ובתקשורת הארצית לא נשארו מאחור: ה-NBC ניוז סיים את מהדורת שישי בערב באמירת קדיש על רקע תמונות הנרצחים בפיגוע, וב-CNN הסבירו את התפילה והלכותיה

 

 

שבוע לרצח, וארצות הברית מתאבלת על מותם של 11 יהודים בפיגוע האנטישמי בבית הכנסת "עץ החיים" שבפיטסבורג . העמוד הראשון של ה"פיטסבורג פוסט גזט" – הגדול והנפוץ שבעיתוני האזור – הוקדש כולו לציון שבוע לרצח, ונפתח במילים: "יתגדל ויתקדש שמה רבא" – הפותחות את ה"קדיש".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

הכותרת הראשית של ה
הכותרת הראשית של הנפוץ שבעיתוני פיטסבורג

 

המהלך הבלתי שגרתי, עם האותיות העבריות בכותרת, היווה השראה לכלי תקשורת נוספים. ה-NBC ניוז, רשת הטלוויזיה הארצית, סייימה את מהדורת שישי בערב במחווה מיוחדת – שתי דקות של תפילת הקדיש במלואה, עם תמונות הנרצחים ברקע.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

"החלק האחרון בשידור שלנו הוא בשראת הכותרת העוצמתית של הפוסט גאזט הבוקר", אמר לאסטר הולט, מגיש המהדורה. "הכותרת לקוחה מהמילים הראשונות של הקדיש – תפילת האבלים היהודית. בשבת הראשונה הזו מאז הפיגוע, ביקשנו מהחזן עזי שורץ, מפארק אווניו סינגוג בניו-יורק, לבצע את התפילה".

 

הציבור האמריקני לומד על הקדיש

הסי.אן.אן התייחס אף הוא למחווה, תוך שהוא מפרשן במהדורה הדיגיטלית את מילות התפילה ואת משמעויותיה ואף הלכותיה, לציבור שאיננו בקיא בסידור התפילה היהודי. "התפילה היא בארמית, הדומה לעברית, ומופיעה בנוסחים שונים הכוללים קדיש-אבלים (קדיש יתום) הנאמר בהלוויות", הסבירו באתר.

 

הכותרת הראשית של ה
גם ב-סי.אן.אן

 

"ועם זאת, בתפילה הזו לא מוזכר המוות כלל ועיקר. במקום זה, התפילה מהללת שניים מהדברים שהכי קשה לזכור בזמן של אבל: קיומו של האלוהים וכוחה של הקהילה".

 

עורכו הראשי של ה"פיטסבורג פוסט גזט", דיוויד מ' שריבמן (אגב, ממוצא יהודי) – הקדיש את טור העורך שלו להסברת הכותרת הראשית ותפילת הקדיש. את דבריו פתח כך: "כשאתה מגיע למסקנה שאין מילים שיכולות להביע את רגשות הקהילה, אז אולי אתה חושב בשפה הלא נכונה.

 

"זה מה שדחף אותי לקחת בחשבון תפילה מהמאה העשירית, שתהיה אולי מחווה נאותה של כבוד וניחומים לקהל של המאה ה-21 האבל על מותם של בני משפחתו, חבריו, בני קהילתו, שכניו או פשוט בני פיטסבורג".

פורסם לראשונה 03/11/2018 22:15

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכותרת הראשית של הנפוץ שבעיתוני פיטסבורג
מומלצים