שתף קטע נבחר

מהפכה בבית המדרש: הכירו את האברכיות שתורתן אומנותן

בדומה לאברכים שלומדים תורה מבוקר עד ליל, מובילים ב"נשמת" מהלך מהפכני בלימוד התורה לנשים: עכשיו מבקשים לבנות שם מעונות לכ-15 תלמידות נשואות שרוצות להתמיד בלימוד התורה. מה שמכונה: תורתו-אומנותו. או בהתאמה: תורתן-אומנותן

 

אחרי שיצרו את מהפכת לימוד התורה לנשים, והכפילו במהפכת יועצות ההלכה - במדרשת "נשמת" לא עוצרים: עכשיו מבקשים לבנות שם מעונות לכ-15 תלמידות נשואות שרוצות להתמיד בלימוד התורה. מה שמכונה: תורתו-אומנותו. או בהתאמה: תורתן-אומנותן, וזה בהחלט מושג חדש-יחסית בהיסטוריה היהודית.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

"החלטנו לקדם בניית מעונות לתלמידות נשואות, כחלק מתוכנית ליצור גרעין של נשים שיוכלו להיות יועצות הלכה או תלמידות חכמים מובילות במדרשות ובמוסדות חינוך אחרים", אומרת תמי כפיר, המשמשת כחברה בוועד המנהל של "נשמת" בראשות הרבנית חנה הנקין.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

כך, בדומה לאברכים שלומדים תורה מבוקר עד ליל, מובילים ב"נשמת" מהלך מהפכני בלימוד התורה לנשים, ביצירת האפשרות ללימוד תורה לאברכיות. 23 נשים לומדות כרגע במסגרת "לימודי ההמשך" – ההתעמקות בתורה בשיעורים הגבוהים של המדרשה, שתיים מהן - רויטל וורקה ושירן גרינפלד – נמצאות בשנה השלישית ללימודיהן שם.

 

"יש מספיק תורה לכולם"

ואם רוצים להבין את היקף התופעה במימדים עולמיים, והיחס אליה בעולם היהודי-אורתודוכסי, מספיק להביט בקמפיין מימון ההמונים שהשיקו, הנמצא ביומו האחרון, ועומד כבר על למעלה מ-1.6 מיליון דולר, התגייסות מרשימה בלי ספק. בגולת הכותרת של העשייה – פרויקט יועצות ההלכה שהוקם לפני עשרים שנה בדיוק, והכשיר עד כה 122 יועצות בארץ ובחו"ל – נשים המייעצות לנשים בתחום הרחב-אך-אינטימי של טהרת המשפחה, ברמה ההלכתית הגבוהה ביותר.

 

תלמידות במדרשת נשמת ()
לימודי עומק. תלמידות במדרשת נשמת

 

"כמובן שיש ביקורות בתוך העולם הדתי", מודה גרינפלד בראיון לאולפן ynet, "אבל אנחנו רואים שיותר ויותר גברים תומכים ומעודדים את המהלך, גם בעקבות סיפורי זוועות על רבנים שניצלו את מעמדם, והם מבינים שיש משהו נכון יותר מבחינה הלכתית. כאשר אישה פונה לאישה היא מתארת את הסיטואציה הרבה יותר בפירוט, הרבה יותר ממוקדת ומרגישה בנוח, וזה גם גורם לנשים לקיים הלכה בצורה אוהבת".

 

"בגלל שההתמקדות ההלכתית היא דווקא בתחום טהרת המשפחה, שזה מאוד אינטימי, סביב בריאות האישה ובין בני זוג - מאוד מובן לכולם למה זה הגיוני ונכון שאישה תוכל לפנות לאישה במקום לפנות לגבר. יש מספיק תורה לכולם, אנחנו לא באות לקחת מאף אחד".

 

דרישה מהשטח

למבקרים אומרת וורקה כי "אישה מתפתחת היום בכל התחומים, בכל המקצועות, וגם בתחום התורני". היא מוסיפה כי "האמירה כאילו אישה לא יכולה להבין את הגמרא, נובעת מחוסר היכרות". היא מסבירה כי כמו שלא לכל אחד מתאים ללמוד מתמטיקה, לא לכל אחד מתאים ללמוד גמרא. "גם בתורה יש כל מיני תחומים, ומי שבנפשה ללמוד גמרא ולהיחשף אליה, תעשה את זה. בסוף זה עניין של שפה, וככל שלומדים אותה - מקבלים את הכלים, וזה מתאים לכולם".

 

גרינפלד מספרת כי "בפועל התוכנית הוקמה מתוך צורך שעלה מהשטח. זה לא איזשהו סטארטאפ שניסו להמציא. אנחנו ממש רואים שזה מוכיח את עצמו, וכבר קיבלנו קרוב ל-400 אלף פניות, יש לנו אתר אינטרנט בארבע שפות, טלפון שעונה בעברית ובאנגלית, ונשים שמרגישות בנוח וכך הן יותר מקיימות הלכה".

 

לדבריה, "יש מגוון רחב של נשים שאומרות שאם לא היו את יועצות ההלכה – הן היו מוותרת או סתם מחמירות איפה שלא צריך; אולי אפילו לא יולדות, ולכן טוב שיש את המעטפת הזאת. היא נצרכת".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים